افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال
سرخط خبرها

دستگاه‌های اجرایی پای امضایشان برای حمایت از کارگران «ایست‌کار» مشهد نماندند

  • کد خبر: ۹۰۷۶۱
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
دستگاه‌های اجرایی پای امضایشان برای حمایت از کارگران «ایست‌کار» مشهد نماندند
بیش از ۱۰ دستگاه اجرایی برای سامان‌دهی کارگران ساختمانی سر گذر‌های مشهد تفاهم‌نامه امضا کردند، اما در عمل برای اجرای این تفاهم‌نامه پای امضایشان نماندند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بیش از ۱۰ دستگاه اجرایی برای سامان‌دهی کارگران ساختمانی سر گذر‌های شهر تفاهم‌نامه امضا کردند، اما در عمل برای اجرای این تفاهم‌نامه پای امضایشان نماندند.

شهرداری در بین این دستگاه‌های اجرایی، ساخت و راه‌اندازی مکان اعزام کارگران را در گذر‌های مهم مشهد قول داده بود که با راه‌اندازی ۱۲ ایست‌کار به وعده خود عمل کرد؛ همچنین مدیریت نظم و نوبت‌دهی و سامان‌دهی حضور کارگران را در ایست‌کار‌ها انجام می‌دهد.

علیرضا کفاش، مدیر پروژه ساما‌ن‌دهی کارگران ساختمانی و کارگران موقت در شهرداری مشهد، برای بازدید میدانی از ایست‌کار‌ها ما را همراهی می‌کند. او می‌گوید: شهرداری همه تلاش خود را برای سامان‌دهی کارگران ساختمانی به‌کار گرفته است، اما دستگاه‌های دیگر کنار کشیده‌اند و همکاری نمی‌کنند.

به گفته وی، شهرداری از بهترین عرصه‌های شهری خود در مجاورت میدان‌های بزرگ و چهارراه‌های مهم مشهد ایست‌کار را ایجاد، تجهیز و مدیریت کرده است. به‌طور رایگان خدمات اعزام کارگر را هم به کارفرما و هم کارگر ارائه می‌دهد، اما این چرخه نیازمند همراهی سایر دستگاه‌های اجرایی است.

قرار بود اداره‌کل فنی و حرفه‌ای آموزش‌های تخصصی را به کارگران ایست‌کار‌ها در زمینه‌های مختلف مرتبط به امور ساختمان بدهد، اما حالا اعلام می‌کند که کارگران پول بدهند تا آموزش بگذاریم، درصورتی‌که وقتی برای سامان‌دهی کارگران تفاهم‌نامه امضا شد، قرار بود دستگاه‌های اجرایی باهمت و توان خود و به‌صورت رایگان به سامان‌دهی کارگران ساختمانی ورود پیدا کنند.

مدیر پروژه سامان‌دهی کارگران ساختمانی و کارگران موقت در شهرداری مشهد رفع مشکلات ایجاد‌شده برای بیمه کارگران و رفع بیکاری آنان به‌دلیل افزایش حضور کارگران غیرمجاز اتباع را در گرو پایبندی دستگاه‌های اجرایی به تفاهم‌نامه سامان‌دهی کارگران ساختمانی می‌داند.

کفاش به آمار‌های مربوط به حضور کارگران در ایست‌کار‌ها هم اشاره می‌کند و می‌گوید: در طول حدود دو سال گذشته، ۲۶۰ هزار روز‌کارگر از ایست‌کار‌ها اعزام به کار شده‌اند. از همین کارگران، ۳۰ هزار نفر‌روز در پروژه‌های شهرداری مشغول به‌کار بوده‌اند.

همچنین برای ۴۰۰ نفر از کارگرانی که در ایست‌کار‌ها نوبت کار می‌گرفتند، کار دائم ایجاد شده است. کار دائم آن‌ها به این صورت بوده که مثلا کارفرمایی آن‌ها را سر پروژه‌ای برده و در نهایت باتوجه‌به رضایت از کار، به‌طور دائم کارگر را به‌کار گرفته است.

وی از توزیع بسته‌های معیشتی و ایجاد بستر برای کمک‌های مردمی به کارگران ایست‌کار هم خبر می‌دهد و می‌گوید: مدیریت شهری زمینه استفاده از کارگران شناسنامه‌دار را فراهم کرده است؛ برای همین انتظار می‌رود که سایر دستگاه‌ها برای کامل کردن چرخه سامان‌دهی کارگران ساختمانی پا به میدان بگذارند.

مدیر پروژه سامان‌دهی کارگران ساختمانی و کارگران موقت در شهرداری مشهد درباره حضور شبانه کارگران برای نوبت‌گیری در ایست‌کار‌ها هم توضیح می‌دهد: ازآنجایی‌که بازار کار کارگران ساختمانی با حضور کارگران غیرمجاز محدود شده است، در طول روز فقط بر‌اساس فهرست و رعایت نوبت کارگران از ایست‌کار‌ها اعزام به کار می‌شوند.

ازآنجایی‌که خیلی از کارگران نگران بیکاری و دست‌خالی برگشت به خانه هستند، زودتر از ساعت ۶‌و‌نیم صبح خودشان را به صف نوبت‌گیری ایست‌کار‌ها می‌رسانند.

درخواست بدهند، رسیدگی می‌کنیم

مشکلات بیمه، قطع ناگهانی بیمه کارگران ساختمانی، حوادث کار و نابسامانی‌های مختلف در حوزه کارگران ساختمانی را با حمیدرضا پناه، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی، در میان می‌گذاریم. وی در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: برای رسیدگی به درخواست‌های قانونی کارگران ساختمانی، توان و تلاش ما مصروف این است که پاسخگوی کارگران باشیم.

به‌طور نمونه اگر بیمه کارگری قطع می‌شود، باید مراجعه کنند تا در هیئت‌های مربوط به رسیدگی، شکایات کارگران در اداره کار بررسی شود.

وی تأکید می‌کند که در هیئت‌های تشخیص اداره کار نماینده کارفرما، نماینده کارگر و نماینده دولت حضور دارد و بر اساس مستندات به حق‌وحقوق کارگران رسیدگی می‌شود. درعین‌حال لازمه این رسیدگی‌ها ارائه درخواست از سوی کارگر است.

نگرانی و دغدغه‌های کارگران ساختمانی را درباره نبود بیمه و حوادث جانی کار هم مطرح می‌کنیم. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی دراین باره توضیح می‌دهد: درباره حوادث فوتی یا صدمات جانی کارگران ساختمانی، بر‌اساس بازدید و نظرات کارشناسی از محل حادثه، کارشناسان اداره کار درصد تقصیر را مشخص می‌کنند.

بدیهی است که کارفرما یا شخصی که کارگر ساختمانی را در محیطی به‌کار گرفته است باید به‌اندازه درصد تقصیر خود طبق قانون خسارات و دیه را پرداخت کند. به طور‌مثال در یک صدمه جانی کارشناس ۴۰ درصد کارگر را و ۶۰ درصد کارفرما را مقصر می‌داند که پرداخت خسارات و موارد قانونی مربوط به این حادثه به‌اندازه درصد تقصیر باید صورت پذیرد.

گلایه کارگران ساختمانی درباره مدیرت نکردن کارگران غیرمجاز اتباع را نیز به مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی منتقل می‌کنیم.

پناه می‌گوید: نیروی انتظامی و اداره‌کل اتباع در حوزه کارگران غیرمجاز ساختمانی ورود پیدا کرده‌اند. در اداره کار نیز بازرسان ما اگر در بازرسی‌ها از پروژه‌های ساختمانی متوجه حضور کارگران غیرمجاز شوند، بر اساس ضوابط برخورد می‌کنند.

این اظهارات مدیرکل کار در حالی است که اقدامات صورت‌گرفته به‌اندازه نیاز رفع مشکلات کارگران نبوده است. شاید این ادعا را مطرح کنند که حق‌وحقوق کارگر را پیگیری می‌کنند، اما در عمل کارگران با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و اصلا ورود دستگاه‌های متولی به اندازه مشکلات و نیاز کارگران نبوده است.

کاش مسئولان متولی به جمع کارگران ساختمانی بروند تا این درد‌ها و گلایه‌ها را خودشان هم بشنوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->