قطع ۶۵۰ فقره انشعاب غیر مجاز در طرقبه - شاندیز خراسان رضوی دل پردرد بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از اجرای حداقل‌های قانونی | حداقل‌هایی که با هزینه‌های مسکن و درمان هم‌خوانی ندارد قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بهار سرسبز به بورس بازگشت | جهش ۷۷ هزار واحدی شاخص کل (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان به‌زودی به یکدیگر متصل می‌شود سازمان هواپیمایی: خرید جت‌های خصوصی برای عموم آزاد است حباب سکه در اولین روز اردیبهشت ماه چقدر است؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین باشگاه کشاورزی شهری ایران در مشهد چهارساله شد عرضه اموال منقول در نخستین مزایده ۱۴۰۳ اموال تملیکی خراسان رضوی نمایشگاه گل و گیاه، اردیبهشت ماه در مشهد برگزار می‌شود افزایش ۳۲ درصدی صادرات خراسان رضوی طی سال گذشته نگاهی به وضعیت ردیف بودجه پروژه‌های آبی مشهد در سال ۱۴۰۳ | ۲۲۷ میلیارد تومان روی کاغذ قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز شنبه (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) خانه در مشهد چند؟ | با کمتر از یک میلیارد تومان هم می‌توانید صاحب‌خانه شوید + جدول (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین گزارش از وضعیت بازار رهن مسکن در تهران (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حجم مبنای ۳ نماد فرابورسی از فردا (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برداشته می‌شود رشد صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶ سال اخیر (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) امضای استاندارد ایران جهانی شد توصیه‌های جدید جهادکشاورزی به گندمکاران علت افزایش عجیب قیمت طلا چیست؟ (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست
سرخط خبرها

خریداران طلا این خبر را بخوانند | مالیات را طلافروشان می‌دهند یا مردم؟

  • کد خبر: ۹۰۸۸۰
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۸
خریداران طلا این خبر را بخوانند | مالیات را طلافروشان می‌دهند یا مردم؟
قرار است قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده طلا از ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ اجرا شود. تا پیش از این خریداران باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده روی کل فاکتور پرداخت می‌کردند اما حالا قرار است این ۹ درصد فقط از اجرت و سود دریافت شود. با این حساب میزان مالیات پرداختی طلا کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، امروز اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده ساخت «طلا، جواهر و پلاتین» باید از ۱۳ دی‌ماه امسال از مشتریان طلا دریافت شود.

اگرچه سال‌هاست مردم به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می‌کردند. اما پیش از این، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از کل فاکتور دریافت می‌شد. اما حالا اصل طلا از پرداخت مالیات ۹ درصدی معاف شده و فقط اجرت ساخت و سود مشمول مالیات ۹ درصدی می‌شود.

یعنی همچنان مردم موظف به پرداخت مالیات طلا هستند اما این میزان با این دستور جدید کاهش پیدا می‌کند.
سید مهدی تاجداران، رئیس اتحادیه طلا و جواهر بابل به تجارت‌نیوز گفت: هر چند هنوز این ابلاغیه به اتاق شهرستان‌ها نرسیده است اما چنانچه قانون درست اجرا شود، به نفع مردم است. چون تا پیش از این مردم هنگام خرید طلا ۹ درصد مالیات می‌دادند اما در صورت اجرای این مصوبه، این ۹ درصد فقط از اجرت و سود گرفته می‌شود و طلا برای مردم ارزان‌تر تمام می‌شود.

مالیات را طلافروشان می‌دهند یا مردم؟

دریافت مالیات از اجرت سالهاست که دغدغه فعالان بازار است. طلا فروشان به جای دریافت مالیات از اجرت، از اصل طلا مالیات دریافت می‌کردند که این مساله باعث می‌شد عملا مردم برای خرید طلا هزینه گزافی پرداخت کنند. حالا اما مالیات از اصل طلا حذف شده و این مالیات از اجرت گرفته می‌شود.

آیا این بار مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکنندگان گرفته می‌‌شود یا از مردم؟ رئیس سابق اتحادیه طلا بابل گفت: هنوز زوایای این طرح مشخص نیست. با این حال اگر هدف قانون‌گذار از اجرای مالیات بر ارزش افزوده طلا دریافت مالیات از اجرت باشد، از این پس مردم برای خرید طلا پول کمتری می‌دهند.

تاجداران توضیح داد: چنانچه این قانون اجرا شود قیمت تمام شده مصنوعات طلا برای مردم کاهش پیدا می‌کند.
او ادامه داد: یعنی چنانچه امروز قیمت اصل طلا گرمی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باشد، طلا فروش با اعمال دریافت اجرت ۱۸ درصد، سود ۷ درصد و همچنین دریافت مالیات ۹ درصد قیمت طلا برای مصرف‌کننده یک میلیون و ۷۵۵ هزار تومان آب می‌خورد. این در حالی که با اجرای این قانون قیمت طلا برای مصرف‌کننده یک میلیون و ۵۹۷ هزار تومان می‌شود.

در عین حال اما رئیس اتحادیه طلای کرج به تجارت‌نیوز گفت: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال قابل اجرا نیست. چرا که هنوز نحوه اجرای آن مشخص نشده و در عین حال بودجه کشور بسته شده است. بنابراین به نظر می‌رسد دریافت مالیات ارزش افزوده به سال آینده موکول شود.

مسعود ضرابی گفت: بازار طلا همچنان راکد است. اکنون طلافروشان هر روز دست به دعا می‌شوند تا بلکه مشتری‌ها از آنها یک گرم طلا بخرند. این در حالی است که در بازار تقاضایی نیست.

او معتقد است: با اجرای این طرح ممکن است بسیاری از طلاسازها به دلیل افزایش هزینه‌ها تعطیل شوند.
هر چند که رئیس روابط عمومی اتحادیه طلای تهران گفته است هنوز دستور العملی به اتحادیه طلا ابلاغ نشده حال باید منتظر ماند و دید که مجریان در قبال این قانون چه واکنشی نشان می‌دهند؟

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->