«زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟
سرخط خبرها

شهردار مشهد: توسعه مترو سیاست شهرداری است

  • کد خبر: ۹۱۰۳۵
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
شهردار مشهد: توسعه مترو سیاست شهرداری است
سیدعبدا... ارجائی، شهردار مشهد گفت: یکی از سیاست‌های مسلم مدیریت شهری در دوره ششم توسعه مترو است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ شهردار مشهد با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های مسلم مدیریت شهری در دوره ششم توسعه مترو است، گفت: بر این اساس در احداث خطوط و توسعه مترو باید سرعت و استفاده از سیستم‌های جدید انبوه مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، سیدعبدا... ارجائی در مراسم تکریم و معارفه معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری که با حضور جمعی از اعضای شورای شهر برگزار شد افزود: یکی از تفاوت‌های مشهد با سایر شهرها، وجود بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) و زائرپذیر بودن آن است.

وی اضافه کرد: توفیق خدمت در مشهد با سایر نقاط کشور فرق می‌کند؛ زیرا تنها در مشهد است که توفیق خدمت به زائر امام رضا (ع) وجود دارد و باید قدر این فرصت را که در اصل خدمت به امام (ع) است بدانیم.

شهردار مشهد به تکریم و معارفه معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک اشاره و اظهار کرد: تغییر و تحول‌ها در مدیریت برای ایجاد ابتکار و خلاقیت انجام می‌شود و این رفت وآمد‌ها از این باب است که نیروی تازه نفس با طرحی جدید بیاید و فعالیت تازه‌ای شکل بگیرد.

ارجائی تصریح کرد: برادر عزیزم دکتر کاظمی زحمات زیادی در دوران حضور خود در شهرداری مشهد، چه در معاونت خدمات شهری و چه در معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک کشیده اند؛ به ویژه در خدمات شهری که باعث تحولات خوبی در مشهد درحوزه‌های پارک ها، فضای سبز و رفت و روب و نظافت شهر شد.

نظافت و تمیزی مشهد یک برند است

وی با بیان اینکه نظافت و تمیزی شهر در کشور یک برند است و مشهد را به نظافت و خدمات شهری آن می‌شناسند بیان کرد: این نتیجه زحمات همه معاونان خدمات شهری به ویژه جناب کاظمی بود که هم اکنون نیز با تلاش‌های جناب یعقوبی که از همان بدنه هستند با شدت و قدرت ادامه دارد.

شهردار مشهد ادامه داد: شهرداری مشهد نیرو‌های بسیار خوبی در بدنه دارد و در حوزه خدمات شهری بسیار خوب عمل می‌شود، اما انصاف این است که بگوییم در ریل گذاری فعالیت‌ها دکتر کاظمی نقش کلیدی داشته است.

ارجائی گفت: زمانی که در فرمانداری حضور داشتم مدتی همکارشان بودم، انصافا در عملیات‌های آتش نشانی زحمات طاقت فرسایی می‌کشیدند، در حالی که تخصص آتش نشانی نداشتند، اما حضور معاون شهردار در عملیات‌ها قوت قلبی برای نیرو‌ها بود.

وی افزود: همچنین در حوزه عمران و حمل و نقل و ترافیک هم دکتر کاظمی تلاش‌های زیادی داشتند. هر چند مدت آن کوتاه‌تر از خدمات شهری بود، اما منشأ تأثیر بود و آثارش در توسعه معابر، اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز و نقاط مختلف مشهود است و کارنامه شایان توجهی است.

شهردار مشهد با قدردانی از تلاش‌های کاظمی تصریح کرد: تا زمانی که تمایل داشته باشند، جایشان روی چشممان است.

ارجائی در ادامه به سیاست‌های مدیریت شهری در حوزه عمران، حمل و نقل و ترافیک اشاره و بیان کرد: برنامه‌های شهرداری و شورای اسلامی شهر در دوره ششم در حوزه عمران و حمل ونقل برنامه‌های بسیار مفصل و متعددی است.

وی اضافه کرد: در این مسیر نیاز بود از خدمات فردی متخصص، کارکرده، باتجربه و شناسنامه دار در استان استفاده کنیم که مهندس منبتی، خادم امام رضا (ع)، افتخار دادند که در این راه به مدیریت شهری کمک کنند.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه سازمان در حوزه حمل و نقل و عمران بسیار گسترده است، گفت: در حوزه حمل و نقل و ترافیک، ناوگان ریلی، ناوگان اتوبوس رانی، تاکسی رانی، حمل و نقل بار درون شهری و برون شهری و حوزه ترافیک قرار دارد و در حوزه عمران نیز سرفصل مفصلی وجود دارد و قسمت اعظم بودجه‌ها نیز برای این حوزه است.

شهرداری در حوزه مترو صاحب سبک است

ارجائی ادامه داد: امروز شهرداری مشهد در حوزه قطارشهری حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و صاحب سبک است. در اتوبوس رانی و حمل ونقل بار و تاکسی رانی نیز همین طور هستیم که امیدواریم با حضور جناب منبتی شاهد جهش بیشتری در این حوزه‌ها باشیم.

وی تصریح کرد: انتظار این است که توسعه زیرساخت‌های حیاتی حمل ونقل مورد توجه ویژه قرار بگیرد. ما در احداث مترو سرعت بسیار خوبی داشتیم و باید به آن روز‌ها برگردیم.

شهردار مشهد با بیان اینکه سیاست مسلم ما توسعه خطوط مترو است اظهار کرد: فعالیت‌هایی که در ساخت خطوط مترو آغاز شده است باید شدت بگیرد و به سرعت پیش برود و حداقل مترو به حرم مطهر به عنوان کانون و مرکز شهر و همچنین پایانه مسافربری، راه آهن و فرودگاه متصل شود و زائری که قصد تشرف به حرم مطهر را دارد به مترو دسترسی داشته باشد.

ارجائی ادامه داد: امروز چند نفر از زائران به دلیل ترافیک سنگین دیر به فرودگاه، راه آهن و پایانه مسافربری می‌رسند یا مجبور هستند چند ساعت زودتر برای انجام سفربه این محل‌ها مراجعه کنند؟ مردم در ترافیک وقت ارزشمندشان تلف می‌شود؛ لذا باید توسعه خطوط مترو سرعت بگیرد و در اولویت کاری قرار داشته باشد.

وی افزود: در کنار این موضوع، خود ترافیک هسته مرکزی و آلودگی هوای ناشی از آن اولویت دیگری است که باید به آن پرداخته شود.

ضرورت نوسازی ناوگان اتوبوس رانی با فناوری روز

شهردار مشهد به توسعه ناوگان اتوبوس رانی به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های مدیریت شهری در این دوره اشاره و تأکید کرد: ناوگان اتوبوس رانی باید با اتوبوس‌هایی با فناوری روز و در نظر گرفتن قابلیت استفاده برای معلولان عزیز نوسازی شود و اگر قرار است خطوط بی آرتی اضافه شود، با سرعت بیشتری انجام شود و اگر هم قرار نیست این کار انجام شود، از دستور کار خارج شود.

ارجائی اضافه کرد: همچنین باید در بحث ناوگان حمل و نقل عمومی سیستم‌های انبوه بر در کنار اتوبوس و مترو نیز مورد استفاده قرار بگیرد؛ زیرا معتقدم می‌توان سیستم‌های جدید انبوه بر را در مشهد راه اندازی کرد.

وی افزود: توسعه حمل و نقل عمومی کرامت محور ادبیاتی است که شورای شهر آن را مد نظر قرار داده است که نیاز دارد بیشتر به آن پرداخته و تبدیل به پروژه شود؛ همچنین حمل و نقل انسان محور نیز باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

ناراحتی مردم از پارکینگ‌های حاشیه‌ای

شهردار مشهد به سامان دهی و هوشمندسازی پارکینگ‌ها به ویژه در بافت پیرامونی حرم مطهر اشاره کرد و گفت: امروز مردم از پارک‌های حاشیه‌ای ناراحت هستند که باید درباره آن راهکار‌های مناسبی اندیشیده شود و هوشمندسازی در این زمینه ضرورت دارد.

وی اضافه کرد: در مجموع انتظار داریم پارکینگ‌های شهر، به ویژه پارکینگ‌های محدوده حرم مطهر سامان دهی و مدیریت شوند که بهترین راه آن هوشمندسازی پارکینگ هاست. شهردار مشهد با بیان اینکه بر انجام مطالعات و برنامه ریزی‌های دقیق قبل از اجرای پروژه‌های عمرانی تأکید داریم گفت: هر چه مطالعات و نیازسنجی‌ها دقیق‌تر انجام شود، از هزینه‌های بیشتر و دوباره کاری‌ها پیشگیری خواهد کرد.

گاهی می‌بینیم پروژه‌هایی تعریف شده است که ضعف در مطالعه و طراحی دارد و جبران آن سخت است. ارجائی افزود: همچنین انتظار داریم بر کنترل پروژه ها، چه در بُعد هزینه و چه زمان، اهتمام جدی شود. بعضی وقت‌ها پروژه‌ها را که بررسی می‌کنیم از نظر زمان اجرا بسیار زمان بر شده و مردم را خسته کرده است و باید به این موضوع توجه شود.

کیفیت اجرای پروژه‌ها افزایش یابد

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد کیفیت اجرای پروژه و استفاده از مصالح با کیفیت در پروژه هاست؛ همچنین بر این موضوع تأکید داریم که در اجرای پروژه‌ها از ظرفیت‌های پیمانکاران و مشاوران بومی استفاده شود.
شهردار مشهد بر الزام پروژه‌ها به داشتن پیوست‌های مورد نیاز تأکید کرد و گفت: پروژه‌ها باید پیوست‌های مورد نیاز فرهنگی، زیست محیطی به ویژه مناسب سازی را داشته باشند.

ارجائی ادامه داد: پیوست‌های مناسب سازی پروژه‌ها برای ما بسیار مهم است، زیرا ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت ما معلولان عزیز هستند؛ لذا پروژه‌ها باید پیوست‌های مورد نیاز را داشته باشند.

وی افزود: در مجموع برای اجرای سیاست‌های عمرانی و حمل ونقلی بسیار گشتیم تا به مهندس منبتی که فردی با تجربه و پرکار هستند رسیدیم؛ لذا از همه همکاران می‌خواهم که برای تحقق اهداف مورد نظر با جناب منبتی همکاری داشته باشند؛ همچنین از حمایت‌های شورای شهر نیز که همیشه حامی بوده اند تشکر می‌کنم.

پرهیز از گسترش حاشیه شهر با تکیه بر روش‌های علمی

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز از خلیل ا... کاظمی به عنوان خادمی جهادگر یاد کرد که بسیاری از دلایل آوازه و شهرت مشهد در سطح ملی و بین المللی به اعتبار تلاش شبانه روزی او بوده است و نیاز به توصیف ندارد.

مهدی ناصحی گفت: ریل گذاری‌هایی که توسط او شده است تا سال‌ها در حوزه‌های مختلف قابل جابه جایی نیست و جز اخلاص و تلاش شبانه روزی از وی ندیده ام.

وی از معاون جدید عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد خواست تا اهتمام ویژه‌ای به حاشیه شهر داشته باشد؛ زیرا رسیدگی به این بافت مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است.

وی با بیان اینکه با تکیه بر روش‌های علمی باید بتوان مانع از گسترش حاشیه شهر مشهد شد، گفت: تحقق این مهم جزو اولویت هاست و باید به سمت تعریف پروژه‌هایی برویم که آرامش را برای ساکنان این مناطق به ارمغان آورد.

حمل ونقل کرامت محور، نگاه ویژه شورای ششم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم با بیان اینکه خدمات معاون پیشین در حوزه حمل ونقل و ترافیک، طی ۳ سال اخیر شایسته قدردانی است، اظهار کرد: فرصت خدمت جدیدی در حوزه عمران و حمل ونقل و ترافیک مشهد برای آقای منبتی فراهم شده و در این جایگاه برای وی آرزوی توفیق داریم.

ایمان فرهمندی گفت: خصوصیت اصلی حوزه حمل ونقل این است که با زندگی همه مردم شهر گره خورده است و عموم شهروندان به صورت روزمره با آن در ارتباط هستند؛ پس هر اتفاقی که در این حوزه رخ بدهد، روی زندگی آن‌ها هم اثر می‌گذارد.

وی تصریح کرد: حمل ونقل و ترافیک پیشران توسعه شهر است و اگر به دنبال حل مسائل مختلفی، چون آلودگی هوا و اقتصاد شهر و ... هستیم، باید این حوزه را مدنظر داشته باشیم و به آن بپردازیم.

وی تأکید کرد: به خاطر همین اثرگذاری، حوزه حمل ونقل می‌تواند موتور محرک و حلال بسیاری از مشکلات باشد و با فعال شدن این ظرفیت می‌توان موجب ارتقای جایگاه این معاونت شد.

پروژه‌های عمرانی و حمل ونقلی رونق بگیرند

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد نیز با بیان اینکه تغییر و تحولات، دمیده شدن روح جدید در کالبد مدیریتی است، اظهار کرد: امیدواریم معاون جدید، با توجه به تجارب و سوابق خوبی که در کارنامه خود دارد، در عرصه سخت پیش رو نیز موفق باشد.

مجید دبیریان افزود: در انتصابات، اگر مدیر پیشین ما ضعیف باشد، با اندک تغییر و ایجاد پویایی در مجموعه، تحولات احساس می‌شود، ولی در معاونت یاد شده، مدیری توانمند مشغول فعالیت بوده که رسالت خود را به نحو احسن انجام داده است.

وی تصریح کرد: بدنه نیروی انسانی توانمند و همراهی در این حوزه داریم که با تعامل و همراهی می‌توانیم شاهد رونق و شکوفایی پروژه‌های عمرانی و حمل ونقلی در شهر مشهدمقدس باشیم.

توجه ویژه به پیوست‌های پروژه‌های عمرانی

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در این مراسم گفت: پیوست‌های موردنیاز برای پروژه‌های عمرانی مورد توجه ویژه خواهد بود.

خلیل منبتی با بیان اینکه مشهد هویت و موجودیت خود را از امام رضا (ع) گرفته است، اظهار کرد: بنابراین هر پروژه‌ای باید پیوست رضوی داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه پروژه‌های عمرانی باید پیوست مناسب سازی برای معلولان داشته باشد، افزود: با توجه به تخصصی که در سامان دهی حاشیه شهر دارم، پروژه‌های مناسبی در مناطق حاشیه‌ای شهر با توجه به نیاز‌های این مناطق طراحی و اجرا خواهد شد؛ ضمن اینکه به موضوع پدافند غیرعامل در پروژه‌ها نیز توجه ویژه‌ای خواهیم کرد و همه پروژه‌های عمرانی نیز دارای مطالعات دقیق و نیاز سنجی خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->