دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در مناطق برخوردار شهر مشهد | کاسبی با نداری مردم! تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس طلا ارزان‌تر می‌شود | پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‎‌خودرو در بازار امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) فروش بیش از ۱۱۷ هزار سکه در مرکز مبادله تا امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + مسیریابی شرایط خرید لاستیک دولتی در اردیبهشت‌ماه اعلام شد خبر‌های جریان‌ساز برای معامله‌گران بازار ارز چیست؟ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماکارونی گران شد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چرا مردم کاهش تورم را احساس نمی‌کنند؟ وزیر نیرو: توسعه صادرات فنی و مهندسی صنعت آب‌ و برق در دستورکار دولت قرار دارد | اجرای بزرگ‌ترین پروژه آبی سریلانکا توسط ایران
سرخط خبرها

جزئیات طرح ملی اصلاح و بهینه سازی رایگان موتورخانه | اصلاح مصرف گاز در ۱۳۰۰ موتورخانه خراسان رضوی

  • کد خبر: ۹۱۰۳۸
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
جزئیات طرح ملی اصلاح و بهینه سازی رایگان موتورخانه | اصلاح مصرف گاز در ۱۳۰۰ موتورخانه خراسان رضوی
سرپرست بهینه سازی مصرف گاز در شرکت گاز خراسان رضوی گفت: ۱۳۰۰ واحد موتورخانه تا امروز از طرح ملی اصلاح و بهینه سازی رایگان موتورخانه استفاده کرده اند.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ آن طور که جواد اوجی، وزیر نفت، چندی پیش اعلام کرد ایران با کسری گاز روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب مواجه است و اگر به ظرفیت پالایشی کشور اضافه نشود و صرفه جویی جدی در مصرف گاز اتفاق نیفتد، این کسری گاز در سال‌های آینده به شکل عجیبی دردسرساز خواهد شد.

کارشناسان حوزه گاز می‌گویند که صرفه جویی ده درصدی در مصرف گاز نزدیک به ۷۰ میلیون مترمکعب مصرف را کاهش می‌دهد و برای همین هم شرکت ملی گاز ایران از سال گذشته سراغ موتورخانه‌های تجاری و مسکونی رفته و طرح ملی اصلاح و بهینه سازی رایگان موتورخانه این واحد‌ها را آغاز کرده است؛ طرحی که به گفته طراحانش شامل حال حدود ۳۰۰ هزار موتورخانه در کشور می‌شود و با اجرای آن حدود ۱۰ تا ۳۵ درصد در مصرف گاز کشور صرفه جویی می‌شود.

سرپرست بهینه سازی مصرف گاز در شرکت گاز خراسان رضوی هم اعلام کرده است که ۱۳۰۰ واحد موتورخانه تا امروز از این طرح استفاده کرده اند.

حمیدرضا افشون در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در اجرای طرح بهینه سازی اولویت با بخش‌های اداری و تجاری است گفت: این طرح از سال گذشته در ۳ بخش خانگی، تجاری و اداری آغاز شد، اما به دلیل اینکه مصرف گاز در بخش اداری و تجاری بیشتر است و نیاز دارند که موتورخانه هایشان مورد بازدید و تعمیر قرار گیرد، برای همین اولویت ما در ابتدا این بخش است.

اجرای طرح بهسازی مصرف برای ۱۳۰۰ موتورخانه استان

وی از اجرای این طرح در بیش از ۱۳۰۰ موتورخانه در استان خبر داد و افزود: شرکت گاز استان از سال گذشته تا امروز رقمی نزدیک به ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای این طرح هزینه کرده است و برای امسال هم از نظر بودجه‌ای امکان ادامه طرح را داریم.

مردم می‌توانند وارد سایت شرکت گاز شوند و در بخش بهسازی موتورخانه‌ها در این طرح ثبت نام کنند و ادامه کار را شرکت گاز انجام خواهد داد.

افشون در پاسخ به این سؤال که نحوه محاسبه هزینه بهینه سازی موتورخانه در این طرح به چه صورت است و شرکت گاز تا چه اندازه برای موتورخانه‌ها هزینه خواهد کرد، گفت: براساس دستورالعمل طرح، شرکت گاز به ازای هر مترمکعب مصرف در سال، تا سقف ۸۰۰ تومان هزینه می‌کند.

یعنی مصرف سالانه یک مشترک در ۸۰۰ تومانی که شرکت ملی گاز ایران تعیین کرده است ضرب می‌شود تا میزان هزینه‌ای که شرکت گاز می‌تواند برای بهینه سازی موتورخانه اش انجام دهد به دست بیاید و اگر هزینه تعمیر و بهسازی از آن رقم بیشتر شود، خود مشترک باید مابه التفاوت را پرداخت کند.

مثلا شرکت گاز برای بهینه سازی موتورخانه مشترکی که سالانه ۵ هزار مترمکعب گاز مصرف می‌کند، طبق همین فرمول می‌تواند ۴ میلیون تومان هزینه کند که اگر از این عدد بیشتر شود، مشترک باید پرداخت کند.

۳ راهکار برای بهینه سازی موتورخانه‌ها

سرپرست بهینه سازی مصرف گاز شرکت گاز خراسان رضوی با اشاره به راهکار‌های پیش بینی شده در این طرح برای اصلاح موتورخانه‌ها بیان کرد: کارشناسان شرکت گاز بعد بازدید از موتورخانه مشخص می‌کنند که چه کاری برای بهینه سازی موتورخانه باید انجام شود، اما در جریان این طرح مشعل موتورخانه تنظیم و لوله‌ها عایق کاری می‌شود و در صورت نیاز رسوب گیر نصب خواهد شد که در مجموع راهکار‌های بسیار مناسبی برای بهینه سازی موتورخانه هاست.

۱۰ تا ۳۰ درصد صرفه جویی در مصرف گاز

افشون با بیان اینکه بهینه سازی موتورخانه باعث صرفه جویی شایان توجهی در مصرف گاز می‌شود، ادامه داد: طبق پیش بینی‌ها با اجرای این طرح در کمترین حالت حداقل ۱۰ درصد مصرف گاز در آن ساختمان یا اداره کاهش می‌یابد؛ البته در بعضی ساختمان‌ها شاهد صرفه جویی ۳۵ درصدی هم بوده ایم.

مشترکانی که موتورخانه دارند کسانی هستند که مصرفشان بسیار بالاست و قبض‌های سنگینی هم دارند که این ۱۰ تا ۳۰ درصد صرفه جویی در مصرف گاز، تأثیر بسیار زیادی در کم شدن گازب‌های این مشترکان خواهد داشت.

استقبال بهتر در بخش‌های اداری

وی با تأکید بر اینکه ادارات مشهد و استان از این طرح استقبال بهتری داشتند، گفت: ادارات دولتی ملزم اند برای موتورخانه هایشان استاندارد دریافت کنند و از آنجایی که باید برای دریافت آن موتورخانه را بهینه سازی و این هزینه را پرداخت کنند، از طرح رایگان شرکت گاز برای بهینه سازی و اصلاح موتورخانه استفاده می‌کنند.

البته شرکت گاز نقشی در فرایند اخذ و پیگیری استاندارد ندارد و اداره استاندارد این مسئله را در موتورخانه‌های ساختمان‌های اداری پیگیری می‌کند که طبق قانون هوای پاک، دریافت این استاندارد برای اداره‌های دولتی از امسال اجباری شده است.

رغبت کمتر «خانگی ها» برای اجرای طرح

وی در ادامه تصریح کرد: مشترکان خانگی رغبت کمتری برای استفاده از امکانات طرح اصلاح و بهینه سازی موتورخانه داشته ا ند؛ احتمالا برای اینکه این مدل از موتورخانه‌ها در ساختمان‌ها و مجتمع‌های بزرگ ساخته می‌شوند و ایجاد اتفاق نظر بین همه مشترکان و ساکنان چنین مجتمع‌هایی برای انجام این کار سخت است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->