افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال
سرخط خبرها

اختصاص اعتبار ویژه ۱۰۰ میلیاردی به دشت مشهد برای مقابله با کم‌آبی

  • کد خبر: ۹۱۳۲۴
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
اختصاص اعتبار ویژه ۱۰۰ میلیاردی به دشت مشهد برای مقابله با کم‌آبی
مدیر آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: اعتباری معادل ۱۰۰ میلیارد تومان برای مقابله با کم آبی و تغذیه دشت مشهد به سازمان جنگل‌های کشور پیشنهاد شده است.

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ با وجود بارندگی‌های پراکنده، خشک سالی دشت مشهد سال به سال بیشتر از گذشته رخ‌نمایی می‌کنداما به گفته مدیر آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی، اعتباری معادل ۱۰۰ میلیارد تومان برای مقابله با کم آبی و تغذیه دشت مشهد به سازمان جنگل‌های کشور پیشنهاد شده است.

محمود پوراکبر در گفتگو با خبرنگار ما افزود: مشهد امسال شهری با کاهش شدید آب است و در جلسات مختلف با حضور استانداری، سازمان آب، دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری مشهد پیشنهاد اعتباری مطرح شد تا برای امسال از محل اعتبارات ملی-استانی برای مشهد مبلغ اعتباری در نظر گرفته شود؛ بنابراین بعد از طرح درخواست به سازمان جنگل ها، از طریق وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه وبودجه این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

احتمال بروز مشکل در تأمین آب آشامیدنی مشهد

وی با اشاره به اینکه مشهد شهری زیارتی است و بارندگی امسال کم بوده است ادامه داد: ظرفیت سد‌ها پایین آمده است و احتمالا با مشکل تأمین آب آشامیدنی در مشهد مواجه خواهیم بود و قرار است این رقم برای تغذیه دشت مشهد پرداخت شود.

کمک به تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی اظهار کرد: بعد از اختصاص این ردیف اعتباری، نوبت مطالعه و اجرای طرح‌های آبخیزداری برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی در دشت مشهد است.

پوراکبر اضافه کرد: متولی اصلی دشت‌ها شرکت آب است، اما پروژه‌های آبخیزداری به تأمین آب سفره‌های زیرزمینی کمک می‌کند.

بخش آبخیزداری منابع طبیعی علاوه بر اینکه پیشگیری مهار سیلاب، کنترل سیل و رسوب تغذیه منابع آبی چاه، چشمه و قنات را انجام می‌دهد، به تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی هم کمک می‌کند.

وی تأکید کرد: در استان بالغ بر ۱۹ سد بزرگ وجود دارد که ما در ۱۳ سد کار زیربنایی انجام داده ایم؛ به این معنا که سازه‌های کا رشده در این سد‌ها باعث می‌شود رسوب کمتر شکل بگیرد و عمر مفید سد بیشتر و حجم آب گیری مطلوب نیز حفظ شود.

اعتبار ۲۶ میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۹

وی بیان کرد: سال گذشته ۲۶ میلیارد تومان از اعتبارات ملی برای مقابله با کم آبی به استان ابلاغ شد که از این مبلغ ریالی معادل ۲۳ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت.

پوراکبر ادامه داد: پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری در ۳۳ شهرستان استان شامل بند‌های خاکی و «گابیونی» بند‌های سنگ بناتی و سنگ ریز‌های بند‌های خاکی را اجرا کردیم. امسال از ۲ محل از ردیف اعتبارات ملی، اعتبار کسب کردیم.

وی با بیان اینکه طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ اعتبارات حوزه آبخیزداری ناچیز بوده است افزود: بعد از این ۶ سال در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با دستور رهبر معظم انقلاب اعتباراتی به سازمان جنگل‌ها تخصیص داده شد تا به حوزه آبخیزداری تعلق گیرد.

اعتبار ۱۱۱ میلیارد تومانی برای امسال

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: در سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۶ در یک بازه ۲۶ ساله فقط ۷۶‌میلیارد تومان اعتبار سهم آبخیزداری منابع طبیعی استان شد. اما در ۳ سال اخیر یعنی بازه زمانی ۱۳۹۶ تا سال ۱۳۹۹ معادل ۱۳۴ میلیارد تومان اعتبار در حوزه آبخیزداری وصول شد و امسال به تنهایی از سر جمع ۲ محل اعتباری بیش از ۱۱۱ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده داریم.

پوراکبر تأکید کرد: سال گذشته اعتبار ما ۲۶‌میلیارد تومان بود که این رقم امسال حدود ۴ برابر شده است، اما این اعتبار شامل همه شهرستان‌ها نمی‌شود.

هر هکتار عملیات، ۶۰ درصد کاهش سیل خیزی

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی تصریح کرد: پروژه‌های آبخیزداری یکی از اولویت‌های کنترل سیل است. در مرحله بعدی در بالادست قنوات سازه‌هایی ایجاد می‌کنیم تا اگر قناتی میزان دبی آبدهی اش پایین باشد، تقویت شود و منابع آبی را تغذیه کند.

کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی سیل خیزی با هر هکتار آبخیزداری

وی بیان کرد: با هر هکتار عملیات آبخیزداری که انجام می‌دهیم در این مساحت بین ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش سیل خیزی داریم. در حقیقت به ازای هر هکتار عملیات آبخیزداری که انجام می‌شود ۵۳۰ مترمکعب استحصال آب داریم.

سیل خیزی همه شهر‌های استان

وی اظهار کرد: به ازای هر هکتار عملیات آبخوان داری که انجام می‌پذیرد هم حدود ۱۰۰۰ متر مکعب تغذیه سفره‌های زیرزمینی و کنترل استحصال آب به نتیجه می‌رسد و معادل یک تا ۲ تن کاهش فرسایش خاک ایجاد می‌شود.

پوراکبر با بیان اینکه در استان نقشه سیل خیزی برای هر شهرستان به تفکیک مشخص است افزود: همه شهرستان‌های استان به طور عمده سیل خیزند و استان سیل خیزی داریم.

تهیه طرح اضطراری برای تأمین آب آشامیدنی مشهد در ۲ سال آینده

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی نیز با اشاره به ضرورت تهیه طرح اضطراری برای تأمین آب آشامیدنی مشهد با وجود تداوم خشک‌سالی در استان، گفت: تهیه طرح اضطراری برای تأمین آب آشامیدنی کلان‌شهر مشهد در ۲سال آینده ضروری است.

به گزارش روابط‌عمومی آب منطقه‌ای استان، محمد علایی اظهار کرد: در این طرح شرکت آب‌وفاضلاب مشهد باید طرح‌های مدیریت مصرف خود و مقدار آب مصرفی برای آشامیدن و بهداشت در سال۱۳۹۹ به تفکیک چاه‌ها، سدها، قنات و چشمه را اعلام کند.

وی افزود: در این طرح واحد‌های پرآب‌طلب و مشترکان پرمصرف مانند هتل‌های پنج‌ستاره، مجتمع‌های تجاری، میدان تره‌بار، واحد‌های صنعتی و شهرداری مشهد باید با حداقل آب و رعایت الگوی مصرف مدیریت شود.

علایی بیان کرد: همه منازل شهر مشهد باید به لوازم کاهنده مصرف آب مجهز شود تا شاهد کاهش چشمگیر مصرف آب باشیم. بر مبنای مدیریت ریسک اگر میزان آب سد دوستی را صفر در نظر بگیریم، باید به‌دنبال دیگر راه‌های تأمین آب ازجمله ساخت خط غرب مشهد برای انتقال پساب و جایگزینی با چاه‌های کشاورزی در غرب دشت مشهد باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->