پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

خودرو گران شد و خواسته خودروسازان برای افزایش قیمت محقق شد

  • کد خبر: ۹۱۳۳۲
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
خودرو گران شد و خواسته خودروسازان برای افزایش قیمت محقق شد
این افزایش قیمت‌ها نسبت به فهرست منتشرشده در یک ماه قبل (که البته رئیس جمهور اعمال آن را لغو کرد) کمتر است. حالا بعد از حدود یک ماه، سعی و تلاش خودروسازان برای افزایش قیمت به نتیجه رسیده است. دقیق ترش این است که به مرگ گرفتند تا به تب راضی شویم.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ آن قدر اخبار خودرو ضدونقیض است که کمترین اثر آن، سرگیجه و کلافگی است. بگذارید ابتدا از خلاصه آخرین خبری که تا لحظه تهیه این گزارش منتشر شده است، شروع کنیم؛ «صبح دیروز دو شرکت خودروساز فهرست قیمتی جدید محصولات خود را برای سازمان بورس ارسال کردند، این درحالی است که تا این زمان هنوز جلسه ستاد تنظیم بازار کشور برگزار نشده و درباره این موضوع تصمیم گیری نشده است. بر اساس این فهرست، محصولات ایران خودرو و سایپا به طور میانگین ۱۸ درصد افزایش یافتند.»

این افزایش قیمت‌ها نسبت به فهرست منتشرشده در یک ماه قبل (که البته رئیس جمهور اعمال آن را لغو کرد) کمتر است. حالا بعد از حدود یک ماه، سعی و تلاش خودروسازان برای افزایش قیمت به نتیجه رسیده است. دقیق ترش این است که به مرگ گرفتند تا به تب راضی شویم.
به گزارش سامانه کدال، این افزایش قیمت در گروه ایران خودرو شامل خودرو‌های گروه پژو، سمند، رانا و دنا خواهد بود و همچنین خودرو‌های تیبا صندوق دار، تیبا۲ (هاچ بک)، ساینا با دنده دستی، ساینا اس، کوئیک با دنده دستی، کوئیک اس، کوئیک دنده اتوماتیک پلاس و شاهین، مشمول افزایش قیمت شده اند.

خودرو گران شد

فروش فوری آغاز می‌شود

به گزارش ایران خودرو، بابک رحمانی، معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو، از آغاز فروش فوری هفتگی و افزایش عرضه محصولات درپی اصلاح قیمت‌ها خبر داده و گفته است که افزایش قیمت برمبنای تورم بخشی حدود ۱۸درصد است.
همچنین به گزارش سایپا، معاون بازاریابی و فروش این شرکت خودروسازی با اعلام اصلاح قیمت محصولات تولیدی و افزایش بهای کارخانه‌ای خودرو، از تداوم روند طرح‌های هفتگی و مستمر فروش فوق العاده و پیش فروش خودرو با هدف تنظیم بازار، پاسخ گویی به نیاز مصرف کنندگان واقعی و کمک به حذف واسطه گری خبر داده است.

دلایل گرانی خودرو

افزایش هزینه تولید، زیان دهی خودروسازان، بدهکاری خودروسازان به قطعه سازان، بی رغبتی کارخانه‌ها به تولید و عرضه محصول و... از دیگاه برخی ها، دلیل و از دیدگاه برخی دیگر، توجیه شرکت‌های خودروسازی برای لزوم این افزایش قیمت است. آن‌ها ادعا می‌کنند و ما توقع داریم این افزایش قیمت‌ها باعث افزایش تولید، کاهش فاصله بین قیمت کارخانه و بازار آزاد و کوتاه شدن دست سفته بازان از بازار شود.

۱۲ آبان بود که در گزارشی با تیتر «افزایش قیمت خودرو بدون رونق بازار»، از رکود تورمی در بازار خودرو مشهد و افزایش قیمت این محصول در بازار آزاد بدون انجام معامله نوشتیم. نوسان رو به رشد قیمت دلار و کمبود تولید و عرضه خودرو توسط خودروسازان، جزو دلایل اصلی افزایش قیمت در بازار آزاد بود. حالا سوال اینجاست که آیا این افزایش قیمت در کارخانه‌ها می‌تواند به افزایش تولید و کنترل قیمت در بازار آزاد کمک کند و رانت ایجادشده از طریق پیش فروش خودرو را کاهش دهد؟

۲۰ آبان در گزارش دیگری با تیتر «خودرو ارزان نشد، دوقبضه گران شد»، به بررسی این موضوع درپی اعلام قیمت‌های جدید خودروسازان پرداختیم و نوشتیم که اگر اسکناس‌های موردنیاز برای خرید خودرو با قیمت کارخانه را در یک کفه ترازو و اسکناس‌های موردنیاز برای خرید همان خودرو در بازار آزاد را در کفه دیگر قرار دهید، متوجه خواهید شد که افزایش قیمت در کارخانه، تأثیر چندانی بر کاهش این فاصله نگذاشته است.

هفته اول آبان، رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وعده داد که تا پایان سال، بیش از ۱۰۰هزار دستگاه خودرو بیشتر از برنامه پیش بینی شده تولید می‌شود. قبلا هم برایتان از آمار تولید خودرو و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل نوشتیم که طبق بررسی آمار‌های سامانه کدال در ۶ماه نخست سال جاری، ۴۲۹هزارو۴۱۴دستگاه خودرو را سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تولید کرده اند که در مقایسه با آمار مدت مشابه سال قبل فقط ۰/۸۷درصد رشد داشته است.

حالا امیدواریم با افزایش قیمت خودرو دست خودروسازان به کار برود و با افزایش تولید، وعده‌های وزیر صمت محقق شود تا بازهم شاهد کمبود عرضه خودرو‌های ایرانی در مقابل تقاضای بازار نباشیم و به هدف تولید یک میلیون تا یک میلیون و۲۰۰هزار دستگاه خودروی وزارت صمت برسیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->