سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

از سوءقصد به تک درخت «درک» تا «درختان مایع» در صربستان

  • کد خبر: ۹۱۳۳۸
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
از سوءقصد به تک درخت «درک» تا «درختان مایع» در صربستان
ایران جزو کشور‌های کم جنگل جهان محسوب می‌شود و از بین بردن اندک درختان آن، به معضل آلودگی زیست محیطی و از بین رفتن تنوع زیستی دامن می‌زند و در چنین شرایطی، طراحی و توسعه روش‌های پیشگیری و مقابله با این قبیل اقدامات، ضروری به نظر می‌رسد.

مریم شیعه زاده | شهرآرانیوز؛ بامداد روز سه شنبه، شانزدهم آذرماه، ویدیویی از ساحل «درک» منتشر شد که برای دوست داران محیط زیست دلخراش و ناراحت کننده بود. ساحل درک، واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان؛ اعجاب انگیزترین ساحل ایران و نقطه تلاقی کویر و دریا است. جایی که پاهایتان از روی ماسه‌های داغ کویر، به ماسه‌های خیس و خنک دریا می‌رسد. اگر تاکنون به ساحل درک سفر کرده اید یا تصاویر مربوط به این ساحل را دیده اید، لابد تک درخت نخل معروف آن را هم می‌شناسید.

از سوءقصد به تک درخت «درک» تا «درختان مایع» در صربستان

تک درختی که عده‌ای با ریختن گازوئیل روی تنه و زمین اطراف آن در نیمه شب سه شنبه، سعی بر از بین بردن آن داشته اند. فردی که ویدیو را ضبط می‌کند، می‌گوید گازوئیل هنوز تازه است و بطری‌هایی را نشان می‌دهد که دورتادور آن رها شده اند.

انتشار این ویدیو ناراحت کننده، هم زمان با انتشار ویدیو‌هایی از شهر بلگراد، پایتخت صربستان، انجام می‌شود. شهر بلگراد برای مقابله با آلودگی هوا، درختان مایعی را در سطح شهر تعبیه کرده است که «لیوکوئید» نام دارند. لیوکوئید‌ها محفظه‌های مکعبی شکلی هستند که ریزجلبک‌ها در آن‌ها به جذب دی اکسید کربن و تولید اکسیژن می‌پردازند.

هر لیوکوئید، معادل دو درخت ده ساله یا ۲۰۰ مترمربع چمن است که، به تصفیه هوا کمک می‌کند و افزون بر این، به واسطه پنل‌های خورشیدی، شب هنگام چراغ‌های آن فعال می‌شود و معابر را روشن می‌کند. در کنار هر لیوکوئید، صندلی‌ها و پریز‌هایی قرار گرفته است که عابران بتوانند با انرژی پاک خورشید، تلفن‌های همراه خود را در زمان استراحت شارژ کنند. این سیستم از جلبک‌های تک سلولی آب شیرین استفاده می‌کند که در برابر هرگونه دمایی مقاوم هستند و به راحتی تکثیر می‌شوند.

این سیستم ارزان قیمت، به عنوان یکی از ۱۱ راه نوآورانه توسعه شهری سازمان ملل شناخته شده است. پیش‌تر از درختان مصنوعی بی شماری در شهر‌ها و کشور‌های مختلف دنیا رونمایی شده بود که هزینه بالای ساخت آن، اجازه گسترش این ایده را نمی‌داد، اما امروز، مردم دنیا به این مهم رسیده اند که بدون درختان؛ توسعه پایدار محیط زیست ممکن نیست و به دنبال راه حل‌های جایگزین و ایده‌های مبتکرانه‌ای هستند که بتوان با بهره گیری از آن‌ها به آلودگی هوا پایان داد.

در چنین شرایطی، تک درخت نخل زیبای ساحل «درک» مورد هجوم فرد یا افرادی قرار گرفته است که خسارت ناشی از آن، جبران ناپذیر خواهد بود. ایران جزو کشور‌های کم جنگل جهان محسوب می‌شود و از بین بردن اندک درختان آن، به معضل آلودگی زیست محیطی و از بین رفتن تنوع زیستی دامن می‌زند و در چنین شرایطی، طراحی و توسعه روش‌های پیشگیری و مقابله با این قبیل اقدامات، ضروری به نظر می‌رسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->