راهپیمایی مردم ایران در حمایت از عملیات «وعده صادق» آیت‌الله علم‌الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است | سه خطای محاسباتی در سنجش توفیق عملیات «وعده صادق» رئیسی: عملیات «وعده صادق» نشان دهنده اقتدار نظام جمهوری اسلامی است حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان واکنش نشان داد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) عضو دفتر رهبر انقلاب: برخی مسئولان بدلیل کار‌های بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند تجاوز جدید رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات پدافند هوایی در جنوب سوریه طعنه وزیر امنیت داخلی اسرائیل به گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان نتانیاهو دست به دامن انگلیس و آلمان شد واکنش فرمانده کل ارتش به حادثه اصفهان| تیراندازی به چند شی پرنده انجام شد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز رای گیری برای بزرگ‌ترین انتخابات جهان در هند روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیک در نیویورک آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است آمریکا قطع‌نامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد تکذیب پرواز ریزپرنده در اصفهان | پدافند به شیء مشکوک شلیک کرد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) برگزاری جلسه اضطراری شورای عالی امنیت کشور تکذیب شد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت شهر اصفهان عادی است| ادامه پرواز هواپیما‌ها در فرودگاه شهید بهشتی بازگشت وضعیت عادی پروازها به تمامی فرودگاه‌های کشور شهر اصفهان در امنیت و آرامش است + فیلم شبکه خبر: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل است منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد
سرخط خبرها

نگاهی به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در جریان مذاکرات وین

  • کد خبر: ۹۱۳۴۸
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
نگاهی به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در جریان مذاکرات وین
وزارت خزانه داری آمریکا، شامگاه سه شنبه ۱۶ آذر، ۱۵ شخص و چهار نهاد ایرانی، سوری و اوگاندایی را در لیست تحریم‌های جدید خود قرار داد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ این تحریم‌ها غلامرضا سلیمانی، حسن کرمی، سیدرضا موسوی اعظمی، لیلا واثقی، مسعود صفدری و صغری خدادادی را هدف قرار داده اند. زندان زاهدان، زندان مرکزی اصفهان و نیروی ویژه ضدتروریسم ایران نیز در لیست تحریم‌ها قرار گرفته اند.

اگرچه تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در راستای رویکرد اعتیاد به تحریم این کشور است، نکته حائز اهمیت درباره این تحریم‌های جدید، زمان وضع آن است که به موازات مذاکرات وین برای احیای برجام انجام شده است؛ اقدامی که به وضوح سندی دیگر بر رویه غیرقابل اعتماد ایالات متحده و عدم حسن نیت آن است.

جالب آن است با وجود اذعان بسیاری از رسانه‌های آمریکایی به کارآمد نبودن ابزار تحریم در برابر ایران، کاخ سفید همچنان بر این طبل توخالی می‌کوبد؛ چنانچه نشریه آمریکایی «نیوزویک» در گزارشی اعلام کرده است که «واشینگتن مانند خوگرفتن کودکی پنج ساله به آب نبات، به تحریم‌ها خو گرفته است و کاملا از کنار این سؤال اساسی رد می‌شود که آیا واقعا تحریم‌های آمریکا در قبال ایران کارآمد هستند و ایران را وادار می‌سازند تا تغییری مطابق با اهداف سیاسی آمریکا در رفتارش ایجاد کند؟ پرسشی که پاسخ آن یک «نه» بزرگ است.»

واکنش ایران و روسیه

اما در واکنش به اقدام آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در صفحه توئیتر خود نوشت: «حتی در میانه گفتگو‌های وین، آمریکا از اعمال تحریم علیه ایران دست برنمی دارد. واشینگتن قادر به درک این مسئله نیست که کارزار «شکست حداکثری» و «گشایش دیپلماتیک» نقیض هم هستند. تشدید تحریم ها، نه تنها اهرم نمی‌سازد، بلکه در تضاد با جدیت و حسن نیت ادعایی است.»، اما واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه کشورمان، تنها به داخل کشور محدود نشده و واکنش‌های بین المللی را نیز در پی داشته است.

در یک نمونه، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، ضمن خبر دادن از برگزاری سری نشست‌های غیررسمی طرفین برجام به منظور آماده سازی برای از سرگیری مذاکرات وین، از اعمال تحریم آمریکا علیه ایران با وجود برقرار بودن مذاکرات وین، انتقاد کرد. میخائیل اولیانوف در این باره در صفحه توئیتری خود نوشت: «حتی در مدت برگزاری مذاکرات وین، آمریکا تحریم‌های جدیدی اعمال کرد و ایران هم به توسعه برنامه هسته‌ای اش ادامه داد. این خوب نیست. زمان آن رسیده است این رویه به منظور ایجاد فضایی مناسب برای احیای سریع و موفقیت آمیز برجام متوقف شود.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->