آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) پوستر جشنواره کن ۲۰۲۴ رونمایی شد + عکس بررسی فروش سینما‌های خراسان رضوی در ماهی که گذشت | «بی بدن» مشهدی‌ها در سایه «تمساح خونی» برگزیدگان پویش رسانه‌ای «ققنوس قلم» معرفی شدند + اسامی بازتاب اندیشه اسلامی در منظومه فکری سعدی برنامه‌های رادیو برای نمایشگاه کتاب تهران + زمان پخش تصویر شهر در بوم شعر سهراب سپهری پارسی را به جهان، رونق و آوازه از اوست | معرفی چند اثر پژوهشی درباره سعدی به مناسبت روز بزرگداشت او آمار فروش سینمای ایران در آخرین هفته فروردین ۱۴۰۳ پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به مناسبت روز سعدی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ کنسرت‌های خوانندگان پاپ در اردیبهشت ۱۴۰۳ + جزئیات ساعد سهیلی با «شهرک» در «کازابلانکا» «فرداها» ملیسا ده کوستا پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها استاد سخن زیر سایه نام‌ها | گفتگو با دکتر جعفر یاحقی در باب فاصله جامعه با سعدی
سرخط خبرها

پنجمین جشنواره هنری «فانوس» در جوار بارگاه امام‌ هشتم (ع) به‌ پایان رسید

  • کد خبر: ۹۲۲۶۲
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
پنجمین جشنواره هنری «فانوس» در جوار بارگاه امام‌ هشتم (ع) به‌ پایان رسید
پنجمین جشنواره هنری «فانوس» شامگاه گذشته با معرفی برگزیدگان به کارش پایان داد که در این بین خراسان رضوی به عنوان پرافتخار‌ترین استان در این جشنواره معرفی شد.

به گزارش شهرآرانیوز - اختتامیه پنجمین دوره جشنواره هنری فانوس در مشهدالرضا (ع) به ایستگاه پایانی رسید. جشنواره ملی فانوس ویژه تولیدات آثار هنری و سینمایی ادارات کل استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس، سالانه و با هدف کشف استعداد‌های بومی به‌ویژه هنرمندان جوان، متعهد و انقلابی در حوزه دفاع‌مقدس و مقاومت برگزار می‌شود. تاکنون ۴ دوره پیشین این جشنواره در استان‌های مازندران، هرمزگان، تهران و فارس برگزار شده بود.

پنجمین دوره این جشنواره در ۲ مرحله استانی و کشوری و در قالب ۶ بخش هنر‌های نمایشی، هنر‌های تجسمی، تلویزیونی -سینمایی و موسیقی- سرود، رادیویی و بخش آزاد به‌میزبانی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان خراسان‌رضوی شامگاه گذشته با معرفی برگزیدگان به کارش پایان داد که در این بین خراسان رضوی به عنوان پرافتخار‌ترین استان در این جشنواره معرفی شد.

افتخار دوره پنجم؛ برگزاری در مشهد مقدس

سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در این رویداد با بیان اینکه جشنواره ملی فانوس در سال ۱۳۹۶ با ۶۵۰ اثر شروع به کار کرد و امروز نزدیک به ۵۰۰۰ اثر به جشنواره رسیده است، گفت: افتخار جشنواره ملی فانوس در دوره پنجم این است که در مشهدمقدس و در جوار بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و مردم بزرگوار خراسان رضوی که در انقلاب، دفاع مقدس، مقاومت و در میان مدافعین حرم نقش بسزایی داشتند، برگزار می‌شود.

به گفته کارگر، یگان‌هایی که در خراسان بزرگ در زمان جنگ بودند، جزو بهترین یگان‌ها بودند و شهدای والامقامی تقدیم کردند که به حق باید از مردم خراسان تجلیل شود.

او ادامه داد: ما باید به دنبال هنر انقلابی و اسلامی باشیم. از لحاظ تکنیک و محتوا می‌باید در منتهای قوت باشیم. هنر امروز ما در ایران در مقابل هر تصمیم و سازش باید هنر مقاومت باشد. شرط اصلی این گونه هنری در گرو انقلابی و اسلامی بودن، مقاومت، آگاهی، زمان شناسی و شجاعت در برابر تهاجم وحشیانه استکبار جهانی و صهیونیست است.

به گفته رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، هنر اسلامی نشئت گرفته از اندیشه‌های اسلامی است. هنر وسیله و ابزاری قوی است که ما باید از این وسیله و ابزار نهایت استفاده را بکنیم. ما باید عظمت دفاع مقدس و مقاومت و حاج قاسم سلیمانی‌ها را با هنر و آن هم هنر فاخر نشان دهیم و این نمی‌شود مگر اینکه ما در عرصه هنر هم مجاهدت کنیم. هرچه قوت و قدرت در جمهوری اسلامی داریم، از شهداست که هنرمند باید این شهید را به مردم نشان دهد. او خاطرنشان کرد: شهیدان را باید سینماگران، هنرمندان تجسمی و تئاتر به مردم معرفی کنند و این مهم شدنی نیست، مگر اینکه آن هنرمند خودش هم به این‌ها اعتقاد داشته باشد. انتظار و توقعمان از هنرمندان این است که اندیشه شهدا را ترویج دهند، زیرا ما هرچه داریم از دفاع مقدس است.

بهره گیری از گنج جنگ در حوزه هنری

سرهنگ سزاوار، ریاست سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس، نیز در این رویداد پیام سردار سرلشکر پاسدار محمدباقری، ریاست ستاد کل نیرو‌های مسلح، را قرائت کرد. در بخشی از این پیام آمده است: «حافظه تاریخی ایران عزیز گواهی می‌دهد هنر و ادبیات این سرزمین همواره پرچم در اهتزاز هویت ممتاز ایرانی اسلامی این ملت بوده و بخش عظیم رسالت فرهنگ سازی و انتقال آن را بر دوش کشیده است و در حقیقت آینه تمام دنیای فضیلت‌های این سرزمین در آوردگاه‌های جهانی به شمار می‌رود. گسترش هنر و ادبیات و نقش چشمگیر اجتماعی آن در دوران انقلاب اسلامی و سپس در دفاع مقدس و با تأثیرپذیری از فرهنگ شهادت و ایثار، زمینه‌های بروز و ظهور فصلی شکوهمند از تبلور و تجلی میراث ارزشمند هنر ایرانی اسلامی را فراهم آورد.

بی شک بهره گیری از قالب‌های متنوع و جذاب هنری در جهت نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بهره گیری از گنج جنگ در حوزه هنری و عرصه خطیر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، گفتمان سازی هنر دفاع مقدس براساس منویات و رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب و تبدیل دانش ضمنی دفاع مقدس به دانش تصریحی با قابلیت ارائه در قالب‌های مختلف هنری و ارائه تولیدات هنری و ده‌ها گزاره دیگر که بتواند ارتقای کمی و کیفی تولیدات فرهنگی و هنری و کشف استعداد‌های بومی به ویژه هنرمندان جوان متعهد و انقلابی را رقم بزند و فضای رقابتی و انگیزشی در این صحنه را فراهم کند، انتظاری سترگ است که فراروی این جشنواره مبارک و رخداد‌های مشابه و هم راستاست.»

همچنین در بخش دیگر این پیام آمده است: «با نصب العین قراردادن بیانیه گام دوم انقلاب و تبعیت از منویات رهبر معظم انقلاب، حضرت امام خامنه ای، با استفاده از بهترین روش‌ها و مطمئن‌ترین تلاش ها، مسیر رشد خلاقیت‌ها و آفرینش‌های فاخر و ماندگار هنری را برای هنرمندان متعهد و دغدغه‌مند کشور در حوزه دفاع مقدس فراهم آورید.»

ترویج فرهنگ جهاد و شهادت

حسینعلی یوسفعلی زاده، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، دراین باره با بیان اینکه یک برنامه ملی، اقتضای هماهنگی، انسجام بخشی و ارتباط توأم با انس با مجموعه‌های مختلف را دارد، گفت: در خراسان رضوی همچون همه جای کشور این ارتباط توأم با انس و محبت برقرار است، همکاری‌ها بسیار کارساز، به موقع و گره گشا جریان دارد و ما مراحل مختلفی را که برای میزبانی این رویداد لازم بود، طی کرده ایم.

او ابراز امیدواری کرد هیچ کدام از ما زیر دین شهیدان و حماسه سازان جاوید دفاع مقدس و مقاومت نمانیم: از خدا می‌خواهم که با نشر ارزش‌های دفاع مقدس و ترویج گفتمان شهیدان در ساحت جامعه با هر زبان و با هر ظرفیت و امکانی که وجود دارد، بتوانیم فرهنگ جهاد و شهادت را ترویج کنیم و زنده نگه داریم. او یادآور شد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند فضیلت زنده نگهداشتن نام و یاد شهیدان کمتر از شهادت نیست.

هنر نامیرای دفاع مقدس

مصطفی محدثی  خراسانی، دبیر جشنواره هنری فانوس، نیز در این مراسم گفت: هنر دفاع مقدس که در لحظه لحظه آن ۸ سال عشق و ایثار شاهد حضور قاطع و حماسه آفرینش بودیم، اکنون نیز همراه همان رزمندگان با همان آرمان‌ها در سنگر‌هایی دیگر به حیات طیبه و عطرافشانی اش ادامه می‌دهد. او ادامه داد: اکنون در پنجمین جشنواره ملی فانوس ۵۰۰۰ جان شیفته و هنرمند آینه‌ای شده اند تا به انعکاس جلوه‌هایی از این نمایشگاه دائمی ایثار و شهادت در قالب‌های متنوع هنری به جلوه درآیند و تصویرگر گوشه‌ای از این ارادت‌ها و رشادت‌ها باشند.

به گفته محدثی  خراسانی، حدود ۵۰۰۰ اثر به پنجمین جشنواره ملی فانوس فرستاده شده است. دراین میان، ۵۰۰ اثر منتخبان استان‌های کشور بودند که به مرحله کشوری جشنواره راه یافتند و شامگاه گذشته حدود ۷۰ اثر از بین این ۵۰۰ اثر راه یافته به مرحله کشوری برگزیده شدند که در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) از آن‌ها تجلیل شد.

در جست وجوی آوینی‌های امروز

محمد خزاعی، رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، در این مراسم گفت: رشد درخورتوجه آثار تولیدشده در این سال‌ها و در این جشنواره دست کم در حوزه سینما که حوزه تخصصی ماست، آدم را به شعف می‌آورد و آینده بسیار خوبی را برای جشنواره فانوس نوید می‌دهد.

امیدواریم چنین حرکت‌هایی در دولت انقلابی سیزدهم که از سینمای انقلابی و دینی حمایت می‌کند، بیشتر شود و بتوانیم به افرادی که قرار است در عرصه سینما فعالیت کنند، کمک کنیم.

خزاعی با بیان اینکه همیشه برایش سؤال بوده که چرا آثار شهید آوینی ماندگار شده است، گفت: خیلی از سینماگران در دوره‌های مختلف پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران آمدند و رفتند و آثاری تولید کردند، ولی بقای کافی نداشتند. اما هرچه بیشتر درباره این شهید و شهدای دیگر می‌خوانیم، به ویژه شهید آوینی در عرصه تصویر، متوجه می‌شویم که این شهید به خودسازی رسیده بود و این مهم‌ترین اصل است.

او ادامه داد:  زمانی آثار ما می‌تواند ماندگار شود که خودمان به آن باور داشته باشیم و با تمام وجود بتوانم حرفمان را بزنیم. ما هنرمندان خوبی در عرصه‌های مختلف داریم که، چون نتوانستند به خودسازی برسند و فضای معنوی خوبی برای خودشان ایجاد کنند، آثارشان معمولا تأثیرگذار نیست. همین می‌شود که ما باید با یک فانوس یا چراغ قوه به دنبال آوینی‌های جدید در نسل جدید بگردیم.

برگزیدگان خراسانی

در پنجمین جشنواره ملی هنری فانوس، خراسان رضوی در میان استان‌های کشور بیشترین مقام را به دست آورد. پس از آن، استان‌های مازندران و سمنان رتبه دوم و سوم را کسب کردند.

براین اساس و در بخش طراحی پوستر، حجت حیدری با اثر «غواص شهید» لوح تقدیر دریافت کرد. همچنین در بخش نمایشنامه نویسی، رضا صابری با اثر «ما پنج نفر بودیم» تندیس و لوح سپاس گرفت.

در بخش موسیقی و سرود نیز حسین انفرادی با اثر «ایران همیشه جاویدان» تندیس و دیپلم افتخار کسب کرد.
محمد صادق مقدم نیز در بخش نماهنگ، تندیس و دیپلم افتخار را از آن خود کرد و محمدصادق غفوریان در بخش مستند بلند لوح سپاس گرفت.

همچنین، علیرضا قدمیاری تندیس و دیپلم افتخار را در بخش مجسمه سازی برای اثر «سردیس شهید شوشتری» از آن خود کرد.

 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->