پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

تزریق ۵۰ هزار میلیارد تومان، جان تازه ای به بورس می دهد؟

  • کد خبر: ۹۲۵۳۰
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲
تزریق ۵۰ هزار میلیارد تومان، جان تازه ای به بورس می دهد؟
صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه در راستای اجرای ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی و با هدف تثبیت، کنترل و کاهش مخاطرات سامانه‌ای در حال فعالیت است.

به گزارش شهرآرانیوز، در بهار ۱۴۰۰ قرار بود ظرف سه هفته، رقم ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی صندوق توسعه ملی به صورت تدریجی به فروش برسد و به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود که البته اجرایی نشد.

همچنین طبق تصمیمات جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، بانک مرکزی در ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ معادل ریالی ناشی از فروش ۵۰ میلیون دلار از منابع ارزی حساب صندوق توسعه ملی را به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کرد، اما باقی‌مانده این مبلغ که معادل ۱۵۰ میلیون دلار بود به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق نشد.

در حال حاضر این مصوبه در حال پیگیری است و دیشب رئیس سازمان بورس خبر از تزریق ۵۰ هزار میلیارد منابع به صندوق تثبیت به شکل نقد و سهام داد.  البته بخشی از آن طی چند ماه گذشته به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق شده است.

حال به بررسی تاثیر تزریق منابع به صندوق تثبیت بر روی بازار سرمایه و زیر ساخت‌های صندوق با برخی از کارشناسان پرداختیم.

مقابله با بحران های مالی به کمک صندوق تثبیت بازار سرمایه

علیرضا عجمی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه در راستای اجرای ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی و با هدف تثبیت، کنترل و کاهش مخاطرات سامانه‌ای یا فرا دستگاهی، حفظ شرایط رقابت منصفانه، جلوگیری از ایجاد و تداوم ترس فراگیر در زمان وقوع بحران‌های مالی و اقتصادی و اجرای سیاست‌های عمومی و حاکمیتی در بازار سرمایه، جلب اطمینان سرمایه‌گذاران خرد برای تداوم فعالیت در این بازار تشکیل شده و هم‌اکنون در حال فعالیت است.

او گفت: موضوع فعالیت صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار ثبت شده نزد سازمان بورس و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اخذ تسهیلات، خرید و فروش دارایی‌های مالی و سپرده‌گذاری است. گفتنی است این صندوق در راستای تحقق اهداف نیازمند استفاده از ابزار‌های جدید مالی از جمله، ابزار‌های مالی مشتقه سهام و اوراق بدهی دولتی است.

کارشناس بازار سرمایه گفت: در بهار امسال قرار شد تا ظرف سه هفته، رقم ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی صندوق توسعه ملی به صورت تدریجی به فروش برسد و به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود. بر این اساس، بانک مرکزی ملزم شد تا در مدت اعلام شده، نسبت به فروش تدریجی ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی صندوق توسعه ملی اقدام و منابع حاصل را به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کند که البته اجرایی نشد.
عجمی گفت: طبق تصمیمات جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، بانک مرکزی در ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ معادل ریالی ناشی از فروش ۵۰ میلیون دلار از منابع ارزی حساب صندوق توسعه ملی را به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کرد، اما باقی‌مانده این مبلغ که معادل ۱۵۰ میلیون دلار بود به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق نشد.

او گفت: در حال حاضر این مصوبه درحال پیگیری است که البته بخشی از آن طی چند ماه گذشته به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق شده است. اعدادی هم که مطرح می‌شود باید در بازار و روی تابلو نشان داده شود. در حال حاضر برای بازار فعلی منابع فعلی کافی نیست و بیشتر جنبه اعتماد سازی در بین سرمایه گذاران فعلی را داراست.

عجمی در خصوص سابقه رفتار صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: صندوق تثبیت سرمایه گذاری در بیشتر مواقع سابقه خوبی در بین سرمایه گذاران نداشته، زیرا در مواقع لزوم اقدام به حمایت بازار نکرده است. صندوق تثبیت اگر در مواقع لزوم وارد بازار شده و اقدام به اعتماد سازی کند نقش به سزایی را در بازار سرمایه می‌تواند داشته باشد. باتوجه به سابقه صندوق تثیبت نمی‌توان سابقه خوبی را در بازار برای این صندوق یافت.

دارایی ۲۰ همتی صندوق تثبیت بازار سرمایه

آسایش گفت: صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه توسط هیات امنا مدیریت می‌شود. هیات امنای صندوق تثبیت متشکل از وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، رئیس ھیأت عامل صندوق توسعه ملی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار است و ریاست آن برعهده وزیر امور اقتصادی و دارایی بوده و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دبیر هیات امنای صندوق است.

کارشناس بازار سرمایه گفت: منابع صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه شامل سرمایه ابتدایی صندوق، یک درصد از منابع سالانه صندوق توسعه ملی، بخشی از کارمزد‌های سازمان بورس، خرید و فروش اوراق بهادار و سایر است. با توجه به صحبت‌های عشقی، رئیس سازمان بورس می‌توان از ردیف لایحه بودجه، مالیات خرید و فروش و انتقال سهام به عنوان سایر منابع از آن نام برد.

آسایش در پاسخ به این پرسش که، میزان منابع صندوق تثبیت بازار سرمایه چقدر است؟ گفت: از میزان منابع صندوق اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما با توجه به صورت‌های مالی سازمان می‌توان به طور حدودی به عددی مابین ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید. همچنین در سال ۱۳۹۹ حدود ۲ هزار میلیارد تومان توسط سازمان به این صندوق واریز شده است.

او گفت: تاکنون از طریق صندوق توسعه ملی ۵۰ هزار دلار واریز شده است و ۱۵۰ هزار دلار دیگر نیز قرار بوده واریز شود که مبلغ زیادی نیست، اما هر ساله علاوه بر صندوق، منابع دیگری نیز این صندوق دارد که با توجه به صحبت‌های عشقی، اختصاص دادن حدود ۵ هزار میلیارد تومان از بودجه به صندوق تثبیت بازار و همچنین سایر منابع دیگر که جمعا ۵۰ هزار میلیارد خواهد رسید می‌توان گفت مبلغ خوبی برای حمایت از بازار خواهد بود.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص سابقه رفتار صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: صندوق تثبت در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ در روز‌های خاص حمایت‌های خوبی در بازار سرمایه داشت و نقش خوبی را ایفا می‌کرد، اما از سال گذشته که میزان ارزش معاملات رشد چشم گیری داشت، نقش این صندوق به دلیل کمبود منابع به خوبی در بازار ایفا نشده است. اما امید است از سال آینده نقش صندوق تثبیت بازار به خوبی در بازار دیده شود و به سمت هدف اصلی خود، حرکت کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->