معاون فرهنگی استانداری خراسان رضوی: رتبه نخست کشور در پرداخت وام ازدواج را داریم شهردار مشهد مقدس: در امر خلاقیت و نوآوری رتبه یک را در کشور داریم | راه‌اندازی سامانه‌ای برای شناسایی مسائل و مشکلات شهر در برنامه میان‌مدت شهرداری مشهدمقدس، نوآوری و هوشمندسازی در اولویت قرار گرفته است دوره ششم مدیریت شهری مشهدمقدس به خلاقیت و نوآوری اهمیت ویژه‌ای می‌دهد باید ظرفیت‌های بسیج را به افراد فعال در عرصه علم و فناوری معرفی کنیم آغاز اولین رویداد خلاقیت و نوآوری در مشهدمقدس از امروز (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بهره برداری از بوستان‌های ویژه بانوان در مشهدمقدس کشف‌رود، رودی به قدمت میلیون‌‌ها سال آغاز عملیات محلول‌پاشی برگی در فضای سبز شهری مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) متروی مشهد از واگن‌های ملی بهره‌مند می‌شود خلاقیت و نوآوری ضرورت توسعه شهری قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت + جزئیاتی از تغییر کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳
سرخط خبرها

اُمیکرون به مشهد هم آمد | احتمال ورود انفجاری به موج جدید

  • کد خبر: ۹۳۰۹۶
  • ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
اُمیکرون به مشهد هم آمد | احتمال ورود انفجاری به موج جدید
امیکرون ممکن است فقط ظرف ۳ هفته به اوج برسد و وضعیت هشدار استان را قرمز کند. اکنون تزریق دز سوم و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مهم‌ترین راه مقابله با این گونه تازه از راه رسیده است.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ پیش بینی‌ها درست از آب درآمد و سرانجام امیکرون به مشهد رسید و فرد مبتلا به امیکرون اکنون در قرنطینه است، اما این شاید شروع طوفان ابتلای جدید در مشهد باشد، آن هم برای گونه‌ای که براساس مطالعات و آزمایش‌ها قدرت سرایتش ۸ برابر دلتاست و یک فرد مبتلا می‌تواند ۴۰ نفر را آلوده کند و حالا دوسه روزی است که آمار‌های مربوط به کرونا در خراسان رضوی و مشهد تقریبا افزایشی شده است و کارشناسان و اعضای کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای استان می‌گویند که ۴ هفته بعد از شروع و پایداری این افزایش ها، خیز جدید کرونا آغاز خواهد شد.

امیکرون ممکن است فقط ظرف ۳ هفته به اوج برسد و وضعیت هشدار استان را قرمز کند. اکنون تزریق دز سوم و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مهم‌ترین راه مقابله با این گونه تازه از راه رسیده است.

محمد خواجه دلویی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، در نشست خبری بررسی و راه‌های مقابله با گونه امیکرون با بیان اینکه این سویه جدید بیش از ۳۰ جهش داشته و این جهش‌ها عفونت زایی را افزایش داده است، گفت: مطالعات نشان می‌دهد که امیکرون ۵ تا ۸ برابر بیشتر از کرونای دلتا بیماری زایی دارد و هر فرد مبتلا ممکن است بیماری را به ۴۰ نفر دیگر انتقال دهد و همین امر باعث شده است که پراکندگی سویه جدید با سرعت بیشتری انجام بگیرد و در مدت کوتاه تری کشور‌های زیادی درگیر آن شوند.

هر ۴۰ مبتلا، شاید ۵ تا ۶ فوتی

وی ادامه داد: به دلیل گسترش زیاد امیکرون ممکن است در هر ۴۰ نفر، ۵ یا ۶ مرگ ومیر داشته باشیم. با فرض بر اینکه شدید این بیماری یک دوم و حتی یک سوم دلتا باشد، باز هم در موارد شدید بیماری مرگ ومیر زیاد خواهد بود.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای استان با تأکید بر لزوم دریافت دز سوم برای کسانی که یکی از واکسن‌های بهارات، سینوفارم و برکت را تزریق کرده اند، گفت: کارشناسان سازمان بهداشت جهانی می‌گویند کسانی که واکسن زده اند، سطحی از آنتی بادی را برای مقابله با بیماری دارند، اما دریافت دز سوم آنتی بادی را تا سطح معنی داری بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه واکسن به تنهایی قدرت کنترل بیماری را ندارد، تصریح کرد: مرکز کنترل بیماری‌های اروپا اعلام کرد که در کنار واکسن استفاده از ماسک، محدودیت تردد و تجمع، رعایت بهداشت فردی و تهویه هوا می‌تواند مؤثر باشد. بررسی‌ها نشان داده است که استفاده از ماسک ۶ برابر امکان ابتلا را کاهش می‌دهد. ضمن اینکه امروز همه کشور‌های اروپایی درگیر این سویه جدید، تجمع‌ها را تعطیل کرده اند و اکنون تنها راهکار مقابله و کنترل ویروس همین هاست.

آمار‌های درخور توجه امیکرون

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام‌رضا (ع) نیز با اشاره به سرعت عجیب و زیاد انتشار این گونه از کرونا، گفت: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که هر ۳ روز سرایت و مبتلا به گونه جدید ۲ برابر می‌شود که فاجعه است.

رزیتا خداشاهی با اشاره به اظهارات ضدونقیض روز‌های اخیر درباره این گونه از کرونا، بیان کرد: در یک هفته گذشته گفته شد که امیکرون به صورت خفیف بیماری ایجاد می‌کند و هندی‌ها هم اعلام کرده اند که درگیری ریه در این سویه کمتر است، اما اروپایی‌ها به دلیل زمان زیادی که با این بیماری درگیر بودند، گفته اند که درگیری ریه هم دیده شده است.

وی ادامه داد: ما دیگر چیزی به عنوان دز بوستر نداریم و واکسن کرونا با ۳ دز کامل می‌شود و همه باید واکسن بزنند.

ضرورت قرنطینه زودهنگام

خداشاهی با تأکید بر اینکه همین امروز باید جلو انتشار امیکرون را گرفت تا وضعیت حاد نشود، افزود: مطالعاتی که در انگلستان انجام شده، نشان می‌دهد که میزان بستری به علت ابتلا به امیکرون ۳۵ درصد افزایش داشته است، به این دلیل که واکسینه نشده اند. ما هم در ایران هنوز به افراد زیر ۱۲ سال واکسن نزده ایم و از آنجا که اعلام شده است افراد زیر ۳۰ سال بیشتر از دیگران در معرض امیکرون هستند، احتمالا در این سنین درگیری بیشتری داشته باشیم.

قطع ارتباط با شهر‌های قرمز

رئیس آی سی یو بیمارستان امام رضا (ع) هم در این نشست خبری با بیان اینکه نگران کهن سالان و افراد دچار نقص سیستم ایمنی هستیم، گفت: کرونای امیکرون بیشتر در جوان‌ها و بزرگ سالان دیده شده است و از آنجا که مدارس باز است و تقریبا به زندگی عادی برگشته ایم، انتقال بیماری ممکن است راحت‌تر و با سرعت بیشتری انجام شود.

امیکرون به سرماخوردگی شباهت دارد و ممکن است کسی که دچار این بیماری شده است، بعد از چند روز علائمی نداشته باشد، اما ناقل بیماری خواهد بود و ممکن است دیگران را مبتلا کند.

مهناز مزدوریان قرنطینه شهر‌ها و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را از راه‌های مهم کنترل سویه جدید کرونا دانست و تصریح کرد: اگر شهری تغییررنگ داد، باید ارتباطش با دیگر شهر‌ها قطع شود.

رشد سریع ورودی و بستری بیماران

رئیس اورژانس بیمارستان عدالتیان هم از افزایش میزان بیماران سرپایی و بستری‌ها در روز‌های گذشته خبر داد و گفت: در هفته‌های قبل ورودی اورژانس کرونا ۱۰ تا ۱۲ نفر و بستری هم یک نفر بود، اما چهارشنبه ورودی ۴۷ نفر بود و ۱۴ بیمار هم بستری شدند. تقریبا سه چهارهفته پس از این افزایش‌ها موج جدید آغاز می‌شود.

سیدامیرمسعود هاشمیان ادامه داد: کودکان و دانش آموزانی که به مدرسه می‌روند، مثل مین ضدنفر هستند. آن‌ها علائم کمتری دارند و ممکن است که به راحتی بیماری را به دیگران منتقل کنند.

احتمال ورود انفجاری به موج جدید

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با اشاره به اینکه ممکن است با حالت انفجاری وارد موج جدید بشویم، گفت:، چون شروع علائم بیماری شدید نیست، افراد به دکتر عمومی مراجعه می‌کنند و با بهبودیافتن این علامت‌ها وارد جامعه می‌شوند و بیماری پخش می‌شود و اولین گروه‌هایی که آسیب می‌بینند، جمعیت زیر ۱۲ سال، افراد دارای نقص ایمنی و کسانی هستند که واکسن دریافت نکرده اند.

مجید جعفری نژاد با انتقاد از عادی انگاری کنونی در جامعه، تأکید کرد: بعد از عبور از دلتا حس خوبی به همه دست داد و وضعیت عادی شد و همه فکر کردند که کرونا تمام شده است و از بیماری عبور کرده ایم، درحالی که هنوز هیچ مرجع علمی در دنیا این موضوع را اعلام نکرده است.

وی با بیان اینکه آمار تزریق دز سوم همچنان کم است و مناسب نیست، ادامه داد: هنوز ۱۶ درصد از جمعیت خراسان رضوی فقط یک دز واکسن زده اند و ۹ درصد هم واکسن دریافت نکرده اند. آمار واکسیناسیون در حاشیه شهر از این هم بدتر است و بیشترین خطر هم در همان منطقه است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و ماسک زدن‌ها کمتر از ۵۳ درصد است و اگر به بیش از ۷۰ درصد نرسد، هیچ ارزشی ندارد.

امروز آموزش وپرورش نقطه آسیب زاست و باید برای این مسئله فکری کرد. جعفری نژاد افزود: بعد از پیداشدن امیکرون در ایران آمار مراجعه برای دریافت واکسن در مشهد زیاد شده است. این جای امیدواری دارد تا جمعیت بیشتری دربرابر این بیماری واکسینه شوند.

فوتی‌های کرونایی به صفر رسید

محمد پهلوان کاشی سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این نشست از صفرشدن فوتی‌های کرونایی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد، اما با ابراز نگرانی از افزایش دوباره بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه، گفت: آمار بیماران بستری در آی سی یو در چند روز گذشته به زیر ۱۰۰ رسیده بود، اما به تازگی دوباره شاهد افزایش آن بودیم و این عدد دوباره به بیش از ۱۰۰ نفر رسیده است. این موضوع ما را نگران کرده است. چون اگر سویه امیکرون غالب شود، در مدت دوسه هفته به اوج بیماری خواهیم رسید.

تعطیلی مهد‌های کودک‌ها و پیش‌دبستانی در مشهد

قاسمعلی خدابنده، مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی نیز اعلام کرد: با توجه به افزایش نگرانی‌ها از شیوع سویه‌ی «امیکرون» بحث تعطیلی مهد‌های کودک، پیش‌دبستانی‌ها و مدارس استثنایی در جلسه اضطراری استانی ستاد مقابله با کرونا مطرح شد و بنا بر مصوبه این ستاد از روز شنبه، چهارم دی ماه کلیه مراکز عنوان شده تعطیل خواهد بود و آموزش‌ها در این مراکز به‌صورت مجازی ادامه پیدا خواهد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->