تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنج‌شنبه ۳۰ فروردین۱۴۰۳
سرخط خبرها

آیت‌الله علم‌الهدی: آیت‌الله شاهرودی بینش انقلابی داشت

  • کد خبر: ۹۳۲۱۱
  • ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷
آیت‌الله علم‌الهدی: آیت‌الله شاهرودی بینش انقلابی داشت
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: آیت‌الله‌العظمی شاهرودی دارای بینشی انقلابی و اجتماعی بود و در اوج خفقانی که بر حوزه‌های علمیه نجف مستولی بود، پس از شهادت شهید نواب صفوی، تنها کسی بود که شهادت او را به عنوان یک فاجعه بزرگ اسلامی در درس خود مطرح کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ آیت الله سیداحمد علم الهدی روز پنجشنبه در همایش ملی نکوداشت آیت الله حاج سیدمحمود حسینی شاهرودی، زهد و ورَع را از ویژگی‌های ممتاز آن عالم دینی برشمرد و اظهار داشت: خواست امام زمان (عج) از فقها آن است که در مقام استنباط احکام، به منابع روایی و حدیثی بیش از قواعد تکیه کنند و امتیاز آیت الله شاهرودی نیز این بود که آرا و رفتار او بیشتر مستند به روایات و احادیث بوده و کمتر مستند به قواعد است.

وی افزود: در کنار ائمه(ع)، فقها و راویان حدیثی بودند که اگر نبودند نه تنها اوامر و معارف مقام عصمت به ما نمی رسید، بلکه افراد دیگری بودند که کلمات اهل بیت را آن طور که خود می خواستند و بر خلاف خواسته و مراد اهل‌بیت (ع) به ما منتقل و کلام معصومین را تحریف می‌کردند.

آیت الله علم الهدی افزود: توسعه و بالندگی جریان مرجعیت در شیعه بستری برای زمینه سازی ظهور است و وجود مقدس اهل بیت(ع) به جریان مرجعیت توجه خاصی داشتند.

وی وجود مقدس حضرت قائم (عج) را موسس واقعی جریان مرجعیت شیعه خواند و افزود: وقتی امام زمان(عج) به اسحاق بن یعقوب فرمود در حوادث واقعه به روایات احادیث ما مراجعه کنید، مساله‌ای به نام جریان مرجعیت در روایات احادیث شیعه به وجود آمد.

وی ادامه داد: برداشت و پیدا کردن رای و نظر معصومین(ع) از دل روایات، در توان کسی است که فقیه است و منظور امام زمان(عج) هم از راویان حدیث، فقها هستند.
استفاده از زبان هنر
دبیر برگزاری همایش ملی نکوداشت آیت الله حاج سیدمحمود حسینی شاهرودی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند تولیدات کنگره‌ها و همایشها باید در دسترس عموم مردم قرار گیرد.

حجت‌الاسلام عباس نصیری فرد افزود: در همین راستا برای اینکه تولیدات در دسترس عموم قرار گیرد از بستر هنر هم استفاده شده است و یک کتاب در مورد آیت الله شاهرودی در قالب رمان تهیه و چاپ شده است.

وی ادامه داد: همچنین ۱۵ نمایشنامه رادیویی که ابعاد شخصیتی ایشان را نشان می‌دهد و ۲ مستند در این خصوص تهیه شده است و زندگی‌نامه آن بزرگوار نیز به کتاب صوتی تبدیل شده است.

دبیر همایش ملی آیت الله شاهرودی ادامه داد: در بخش تخصصی هم ۱۳ عنوان کتاب در ۵۳ جلد تولید شده است، یک همایش هم پیش از این در زادگاه ایشان برگزار شده بود و ۲ همایش دیگر هم طی سه ماه نخست سال آتی در قم و نجف برگزار خواهد شد.

ساماندهی همایش‌ها

مدیر حوزه علمیه خراسان هم گفت: نکته مهمی که وجود دارد مساله ساماندهی حرکات و همایش هایی از این دست با هدف تکریم و تجلیل از مفاخر حوزه های علمیه است.
آیت الله سیدمصباح عاملی افزود: نظام سازی هدفمند و کاربردی، در تراز مفاخر و اینکه فقط انجام یک حرکت تشریفاتی نباشد مهم است. همچنین توجه به شاخصه‌های مفاخر از جمله شاخصه‌های دانشی، ارزشی، روشی و بینشی و توجه به ابعاد سازنده و احیاگری آنها و توجه به برجستگی‌های علمی و آثار ماندگار پژوهشی مدنظر است.

آیت الله سیدمحمود حسینی شاهرودی در سال ۱۲۶۲ شمسی در قلعه آقاعبدالله از توابع شهرستان شاهرود به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را در زادگاه خود و مشهد و نجف اشرف دنبال کرد و در ۳۵ سالگی به درجه اجتهاد رسید.

احیای پیاده روی اربعین، ساخت شهرک مسکونی طلاب، تاسیس آموزشگاه برای فرزندان ایرانیان در عراق، ایجاد بیمه درمانی برای طلاب و ساخت و بازسازی مساجد و مدارس از جمله فعالیت‌های این مرجع بزرگ عالم تشیع بوده است.

وی همچنین از نهضت حضرت امام خمینی(ره) حمایت کرده بود.

آیت الله حسینی شاهرودی در سال ۱۳۵۳ در نجف وفات یافت که در حرم امام علی(ع) به خاک سپرده شد.

همایش ملی نکوداشت آیت الله العظمی حسینی شاهرودی در مدرسه علمیه نواب مشهد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در پایان این همایش از چند کتاب مرتبط با مرحوم آیت الله العظمی سیدمحمود حسینی شاهرودی رونمایی شد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->