خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر نوروزی در بوستان غدیر مشهد (۸ فروردین ۱۴۰۳) مراسم وداع با پیکر شهید حاج ابوالفضل لطیف زاده در مشهد (۸ فروردین۱۴۰۳) + ویدئو صندوق بین‌المللی پول ۸۸۰میلیون دلار وام به اوکراین داد | زلنسکی: خرجِ مبارزه با تهاجم روسیه می‌شود حمله هوایی رژیم صهیونیستی به لبنان (۸ فروردین ۱۴۰۳) فرانسه و ترکیه همکاری نظامی با اسرائیل را تکذیب کردند
سرخط خبرها

وجه مشترک حضور مردم در انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ و حماسه ۹ دی

  • کد خبر: ۹۴۰۵۴
  • ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
وجه مشترک حضور مردم در انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ و حماسه ۹ دی
در سال‌های اخیر آنچه معمولا و برحسب ظاهر امور تصور می‌شود، این است که نسبت به پیش از انقلاب و سال‌های نخستین آن، تمایل و گرایش مردم به امور دینی و مذهبی کمتر شده است، اما با وجود هجمه‌های گسترده رسانه‌ای، فرهنگی و سیاسی دشمن که کاملا هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده صورت می‌گیرد، آنچه را به‌واقع شاهد هستیم، خلاف این تصور را ثابت می‌کند.

زهرا شریعتی | شهرآرانیوز؛ حماسه بزرگ ۹ دی یکی از نمونه‌های مهم و انکارناپذیر این مدعاست که در آن مردم نشان دادند که بیدار و اهل تشخیص هستند و از هرچه کوتاه بیایند، از ارزش‌های دینی کوتاه نمی‌آیند و اگر دشمن درمقابل دین آن‌ها بایستد، آن‌ها مقابل دنیایشان می‌ایستند.

به فرموده رهبر معظم انقلاب، «بعد از اهانتی که در روز عاشورای سال۸۸ به‌وسیله یک عده تحریک‌شده نسبت به امام حسین (ع) انجام گرفت، ۲ روز فاصله نشد که مردم در روز ۹دی به خیابان‌ها آمدند و موضع صریح خودشان را علنی ابراز کردند. دست‌های دشمن و تبلیغات دشمن نه‌فقط نتوانسته مردم را از احساسات دینی عقب بنشاند، بلکه روزبه‌روز این احساسات تندتر و این معرفت عمیق‌تر شده است.»
(بیانات رهبر معظم انقلاب در ۲۷ مهر ۱۳۸۹)

حماسه ۹ دی که فقط ۲ روز پس از جسارت به عاشورا و عزاداری حسینی سراسر ایران را فراگرفت، بار دیگر نشان داد که مردم ایران اسلامی فارغ از دسته‌بندی‌های سیاسی و مشکلات و کاستی‌های موجود، در پایبندی به اسلام، انقلاب و ولایت‌فقیه با کسی تعارف ندارند. مردم بصیر و انقلابی کشورمان در حرکتی خودجوش با پخش اعلامیه‌هایی مبنی بر راهپیمایی در روز ۹دی برای اعلام برائت از فتنه‌گران و حمایت از رهبر معظم انقلاب و آرمان‌های اسلام و انقلاب، دست به تظاهراتی باشکوه و به‌یادماندنی زدند؛ به گونه‌ای که جمعیت راهپیمایی بزرگ مردمی در روز‌های هشتم و نهم دی ۱۳۸۸ بیش از ۴۰ میلیون نفر تخمین زده شد و تحلیلگران سیاسی، سران کشور‌های غربی و فتنه‌گران را که با ایجاد اغتشاش و خسارت به اموال مردم، خود را پیروز میدان می‌دیدند، شوکه کردند.

در مشهد نیز مانند دیگر شهر‌های کشور، روز ۹دی ۱۳۸۸، هزاران‌نفر از زائران و مجاوران حرم مطهر امام رضا (ع) با حرکت از میدان بسیج به سمت حرم مطهر رضوی و سردادن شعارهایی، انزجار و نفرتشان را از هتک حرمت فتنه‌گران در روز عاشورای حسینی به نمایش گذاشتند و برخورد قاطع با سران فتنه ۸۸ را خواستار شدند.
راهپیمایان ضمن اعلام حمایت از ولایت‌فقیه و جمهوری اسلامی، خاطرنشان کردند که بسیجی‌وار آماده مقابله با آشوبگران هستند و هرکس اعتراضی دارد، باید از طریق مجاری قانونی مطرح کند، نه با ایجاد اغتشاش و خسارت‌زدن به بیت‌المال و اموال عمومی.

در این‌باره نظر تعدادی از شهروندان را نیز جویا شدیم.

سعید فلاح به‌عنوان دانشجو، ضمن محکومیت اقدامات آشوبگران و حامیان داخلی و خارجی آن‌ها، می‌گوید: در فتنه ۸۸ کشور‌های ابرقدرتی که به‌ظاهر قدرتمند هستند و هیچ قدرتی ندارند، قصد تفرقه‌افکنی بین مردم ایران را داشتند، اما مردم ما مانند همیشه با هوشیاری کامل به میدان آمدند و این توطئه را خنثی کردند.

زینب درفشان، یکی دیگر از شهروندان، معتقد است: دشمنان ما باید بدانند نه‌تن‌ها در فتنه ۸۸ بلکه در همه فتنه‌هایی که علیه ایران ایجاد می‌کنند، موفق نخواهند شد. زیرا ملت ایران اجازه نخواهد داد کسی ذره‌ای از علاقه آنان به نظام و ولایت‌فقیه را کم کند.

وی با تأکید بر حضورش در راهپیمایی ۹ دی، ادامه می‌دهد: همه ملت ایران باید در این راهپیمایی حضور یابند تا مشت محکمی بر دهان ابرقدرت‌ها و استکبار جهانی بزنند.

ندا حاج‌بگلو مادر ۲ فرزند است و می‌گوید: نهم دی روزی است که حضور گسترده مردم، بیانات رهبر معظم انقلاب و ایمانی که از دل مردم نشئت گرفته بود، سبب شد حضوری گسترده و خودجوش برای دفع فتنه فتنه‌گران داشته باشند. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر ما بصیرت داشته باشیم و این فتنه‌ها را با روشنگری خنثی کنیم، دست فتنه‌گران به جایی نخواهد رسید.

علی دوستی، از جانبازان دوران دفاع مقدس، نهم دی را یوم‌ا... و روز انقلابی دوباره برای ایرانیان معرفی می‌کند و می‌گوید: حماسه ۹ دی نماد عزت، استقلال و بصیرت مردمی است که برای حفظ اصول اسلام، آرمان‌های انقلاب و دستاورد‌های آن حتی از جانشان گذشتند تا دشمن ایستادگی غیورمردانه‌شان را ببیند و هیچ‌گاه به خود اجازه توهین به دین و انقلاب اسلامی ایران را ندهد.

وی ادامه می‌دهد: در فتنه سال ۱۳۸۸ استکبار جهانی دسیسه کرد و امید داشت که به انقلاب لطمه وارد کند، اما به کوری چشم آنان واقعه عاشورا و مراسم امام حسین علیه‌السلام آن‌چنان تیزی شمشیری داشت که همه را قلع و قمع کرد و آن قیام مردم و حرکت تاریخی مردم بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->