برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها

نگاهی به چند کتاب خواندنی برای شناخت بهتر ریشه‌های فتنه ۸۸

  • کد خبر: ۹۴۰۵۶
  • ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
نگاهی به چند کتاب خواندنی برای شناخت بهتر ریشه‌های فتنه ۸۸
در سالروز حماسه نهم دی قرار داریم؛ حماسه‌ای مردمی که در نهم دی ۱۳۸۸ رقم خورد و مردم از هر قشری به صحنه آمدند تا آتش فتنه را خاموش کنند و خاموش هم شد. با ما همراه باشید تا از چند کتاب که مطالعه‌شان در سالروز حماسه ۹ دی خالی از لطف نیست، بیشتر بدانیم.

به گزارش شهرآرانیوز - در سالروز حماسه نهم دی قرار داریم؛ حماسه‌ای مردمی که در نهم دی ۱۳۸۸ رقم خورد و مردم از هر قشری به صحنه آمدند تا آتش فتنه را خاموش کنند و خاموش هم شد. مردم در این حرکت از خود بصیرت نشان دادند و چیزی کم نگذاشتند، اماپرسش ما این است که آیا دست‌به‌قلم‌های کشورمان هم به‌خوبی و به‌موقع پا به میدان گذاشتند و محتوای مدنظر را برای درک ابعاد ماجرا تولید کردند؟

تا آنجا که ما انبوه کتاب‌های منتشرشده را بررسی کردیم، پاسخ این پرسش مثبت است و انتشار کتاب از همان روز‌های شروع فتنه درباره این موضوع و ابهام‌زدایی از فضای غبارآلود به‌وجودآمده شروع شد و تا همین روز‌ها که ۱۲ سال از آن تاریخ می‌گذرد، ادامه دارد. با ما همراه باشید تا از چند کتاب که مطالعه‌شان در سالروز حماسه ۹ دی خالی از لطف نیست، بیشتر بدانیم.

فتنه تغلب

نگاهی به چند کتاب خواندنی برای شناخت بهتر ریشه‌های فتنه ۸۸

انتشارات مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، کتاب «فتنه تغلب» را که به روایت‌هایی از متن و فرامتن فتنه ۸۸ اختصاص دارد، منتشر کرده است. این کتاب شامل روایت‌هایی است از بیانات و اقدامات رهبرمعظم انقلاب در جریان فتنه‌ی ۸۸ که می‌تواند لایه‌هایی تازه از واقعیت را نمایان کند و رسوبات ابهام و تردید دراین‌باره را از ذهن‌ها بزداید.

«فتنه تغلب» شامل برخی سخنان منتشرنشده رهبرمظعم انقلاب است؛ از جمله در طلیعه کتاب که دیدگاهی کلان به موقعیت نظام اسلامی در برابر نظام سلطه عرضه می‌کند. همچنین روایت‌هایی از برخی سخنان و کنش‌های ایشان را در بر می‌گیرد که دیگران آن‌ها را بیان کرده‌اند. از جمله حجت‌الاسلام حمید پارسانیا شرحی از جلسه صمیمانه و گفتگو‌های صریح تعدادی از فضلای حوزه علمیه با رهبر مظعم انقلاب در اواخر تیرماه ۸۸ را ارائه کرده است. آقای حسن رحیم‌پور ازغدی خطبه ۲۰ شهریور ۸۸ رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه تهران را که به دسته‌بندی مخالفان سیاسی و روش برخورد با آن‌ها مطابق سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام اختصاص داشته، تحلیل کرده است و...

«فتنه تغلب» به کوشش آقای مصطفی غفاری گرد آمده و انتشارات انقلاب اسلامی (وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار رهبر مظعم انقلاب) آن را در ۴۶۰ صفحه روانه‌ی بازار کتاب کرده است.

نامیرا

نگاهی به چند کتاب خواندنی برای شناخت بهتر ریشه‌های فتنه ۸۸

داستان کتاب درباره دختر و پسری جوان از اهالی کوفه است که بدون منفعت‌طلبی‌های روزافزون مردم کوفه به‌دنبال حقیقت هستند، اما در میان رفتار‌های متناقض و منافقانه سرداران بزرگ کوفه، بین حمایت از امام حسین (ع) یا وفاداری به یزید سرگردان‌اند. چاپ بیست‌وپنجم این کتاب در ۳۳۴ صفحه منتشر شده است. صادق کرمیار ازجمله نویسندگان و کارگردانان ایرانی است که سال ۱۳۳۸شمسی در تهران به دنیا آمد. «نامیرا» به‌خوبی توانسته است دوران فتنه و نفاق بزرگان و ریشه‌های این نفاق را در زمینه عاشورا و کربلا به تصویر بکشد، با این تفاوت که تصویر آدم‌های قصه کرمیار و روحیات و تمایلاتشان و حتی خشم و غضبشان محصور در آن زمان خاص نمی‌شود. «نامیرا» روایتی است نامیرا از فتنه، نفاق، شک، تصمیم و عمل.

نشانی روی آب و رد کبوتر‌ها

نگاهی به چند کتاب خواندنی برای شناخت بهتر ریشه‌های فتنه ۸۸

رمان «نشانی روی آب و رد کبوترها» ماجرای خود را در دل حوادث مهم تاریخ معاصر ازجمله انقلاب اسلامی، دفاع‌مقدس و فتنه روز عاشورای سال ۱۳۸۸ روایت می‌کند و از طریق روایت تعزیه، به واقعه عاشورا نیز می‌پردازد. داستان از پیرزنی به نام بی‌بی‌منظر همراه با شوهر بیمارش و تنها پسرش قاسم می‌گوید که همگی در آذربایجان زندگی می‌کنند. در کنار او رزمنده میان‌سالی به نام الدار است که تعزیه‌دار روستا و شبیه‌خوان امام حسین (ع) هم هست.

در پشت جلد کتاب آمده است: «همان‌جا، پشت وانت، کنار تابوت می‌نشیند. با دستی که زخم برداشته است، برف‌های روی تابوت را پاک می‌کند. صورتش را روی چوب سرد تابوت می‌گذارد. لب‌هایش از سرما ترک برداشته و می‌سوزند. بر تابوت و پرچم سه‌رنگ آن بوسه می‌زند. شب نزدیک است و بارش برف هنوز قطع نشده است. باید هرطور شده است، تا صبح روز بعد صبر کند، تا صبح روز تاسوعا.» نویسنده این رمان، زهره یزدان‌پناه قره‌تپه، متولد ۱۳۴۲ در تهران است. رمان «نشانی روی آب و رد کبوترها» در ۳۱۶ صفحه روانه بازار نشر شد.

شکاف

نگاهی به چند کتاب خواندنی برای شناخت بهتر ریشه‌های فتنه ۸۸

رمان «شکاف» روایت اتفاق نادری است که برای یک رفتگر شهرداری در شهر تهران می‌افتد. آقارسول زحمت‌کش و مذهبی در یکی از شب‌ها که مشغول کار است، با فردی در حال مرگ روبه‌رو می‌شود. او یک امانتی به رسول می‌دهد که زندگی و خانواده‌اش را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و او را که پیش از این، یک زندگی ساده و بی‌ارتباط با اتفاقات بزرگ را تجربه کرده بود، وارد مرحله‌ای تازه می‌کند که با امنیت ملی مرتبط است.

از طرفی نویسنده سعی داشته است در دل این داستان، به موضوع مهمی که باعث بروز فتنه در یک جامعه مذهبی می‌شود، اشاره کند و ارتباط بین روشن‌فکری مبتنی بر مبانی نظری غربی را با اتفاق شوم فتنه تبیین کند و دین و اعتقادات دینی را به‌عنوان عنصر اساسی تشکیل انقلاب و ادامه حکومت پایدار و موفق معرفی کند. اتفاقات داستان که بعد از فتنه ۸۸ رخ داده است، نشان می‌دهد بسیاری از مردم درباره موضوع فتنه بینشی عمیق پیدا کرده‌اند و برخی هم هنوز با شبهاتی درگیر هستند. رمان «شکاف» در ۱۶۴ صفحه منتشر شده و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

۱۳ روز مانده بود به انتخابات

نگاهی به چند کتاب خواندنی برای شناخت بهتر ریشه‌های فتنه ۸۸

نویسنده در این رمان ۱۳ فصلی به روایت حوادث و رویداد‌های قبل و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ پرداخته است و با نگارشی جذاب، نگاهی هم به سال‌های جنگ می‌اندازد. همچنین سیر داستان روایت‌کننده لایه‌های زیرین انتخابات و حرف‌ها و گفتگو‌های ردوبدل‌شده بین حامیان نامزد‌های رقیب در انتخابات است. فعالیت‌های دانشجویی، کارناوال‌های تبلیغاتی، زدوخورد‌های انتخاباتی و درنهایت بروز مرگ‌های مشکوک، هرکدام گوشه‌ای از این رمان را تشکیل می‌دهند. خلاصه اگر این کتاب را جایی دیدید، بخوانید. احتمالا شما هم با شخصیت اصلی داستان هم‌ذات‌پنداری خواهید کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->