جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت
سرخط خبرها

نگاهی به ترفند‌های پرکاربرد کلاهبرداران در خرید و فروش خودرو

  • کد خبر: ۹۵۴۱۲
  • ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
نگاهی به ترفند‌های پرکاربرد کلاهبرداران در خرید و فروش خودرو
کلاهبرداری در حوزه خرید و فروش خودرو را اگر نشود از بین برد، می‌شود خود را دربرابر آن واکسینه کرد. راهش هم این است که شگرد‌های متنوع کلاهبرداران را بدانیم و در معاملات احتیاط کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، وجود سایت‌های اینترنتی مثل دیوار و شیپور فضای آشنایی برای خریدار و فروشنده بدون وجود واسطه فراهم کرده، اما این امر بستری برای کلاهبرداری‌هایی در حوزه خرید و فروش خودرو هم ایجاد کرده است. فعالان و کارشناسان می‌گویند مردم در نظر داشته باشند که در خرید خودرو، منبع و مرجعشان فقط سایت‌ها نباشد. چون خودرو کالایی تخصصی است. اگر کسی در سایت‌های مجازی خودرو خرید، باید با کارشناسی در این حوزه در ارتباط باشد که سند‌ها را کامل بررسی کند.
بر اساس گزارش‌های مردمی، متأسفانه کلاهبرداران شگرد‌های جدیدی برای خرید و فروش خودرو به‌کار برده‌اند که در این مطلب به چند روش آن که بیشتر عمومیت داشته است، می‌پردازیم.

ادعای خسارت با دوقبضه‌کردن خودرو

زمانی که می‌خواهید خودروتان را بفروشید، معمولا عرف بر این است که پیش از انتقال سند برای اینکه مطمئن شوید فرد خریدار واقعا متقاضی خودرو شماست، بعد از نوشتن قول‌نامه کتبی، مبلغی را به‌عنوان بیعانه از وی دریافت می‌کنید و قرار می‌گذارید تا بعد از دریافت بقیه مبلغ، خودرو را تحویل دهید. در قول‌نامه دستی تنظیم‌شده بین دوطرف، به‌علاوه مشخصات شناسایی و هویتی، وضعیت تصادف و رنگ‌خوردگی و کارکرد و مواردی مانند این نیز ذکر می‌شود.

در این بازه زمانی تا انتقال سند، دوطرف به‌اتفاق خودرو را تحویل پارکینگ می‌دهند و هر نفر یک قبض دریافت می‌کند. این کار در فرایند خرید و فروش اصطلاحا به دوقبضه‌کردن ماشین معروف است. بعد از انجام نقل‌وانتقالات سند، هر دوطرف معامله با قبض‌هایشان به همان پارکینگ مراجعه می‌کنند و خودرو را تحویل می‌گیرند. در این میان هیچ‌یک از دوطرف معامله نمی‌تواند به‌تن‌هایی خودرو را از پارکینگ خارج کند.

تا اینجای کار هیچ مشکلی نیست، اما کلاهبردار در قامت خریدار به‌سراغ خودرو شما می‌آید. خریدار، خودرو شما را می‌بیند و باوجود آگاهی از آسیب‌های خودرو، آن‌ها را در قول‌نامه قید نمی‌کند یا به‌صورت کامل قید نمی‌کند، یا اینکه فرد سودجو با همکاری کارشناس قلابی یا نگهبان پارکینگ، ایراد جدیدی را به خودرو وارد می‌کند. در بعضی موارد دیده شده است که از تکنیک ریختن نفت داخل باک برای تولید دود یا ایجاد خسارت ناشی از تصادف به‌صورت ساختگی استفاده می‌شود.

خلأ قانونی اینجاست که فرد خسارت‌دیده اگر شکایت هم بکند، به‌دلیل تعهدی که در قول‌نامه ذکر کرده است، محکوم به پرداخت خسارت می‌شود و برای اثبات بی‌گناهی باید مدت زیادی برای پیداکردن فیلم دوربین‌های مداربسته و جمع‌کردن ادله صرف کند؛ بنابراین توصیه می‌شود به‌جای درمان به فکر پیشگیری باشید.

خریدارنما‌ها چندنفره به سراغ فروشنده می‌روند

در این شگرد برای ترغیب بیشتر فروشنده به فروش و تأثیرگذاری بیشتر بر معامله خریدارنما‌ها به‌شکل دو یا چندنفره به سراغ فروشنده می‌روند. در این وضعیت توصیه می‌شود فروشنده حتما همراه یک کارشناس خبره در امر قول‌نامه‌نویسی و فروش خودرو حضور داشته باشد.

طفره‌رفتن خریدار و فروشنده کلاهبردار از مراجعه به مراکز رسمی خرید و فروش خودرو

اگر فروشنده یا خریدار به بهانه‌هایی مثل هزینه اضافه و ... بر مراجعه‌نکردن به نمایشگاه‌های خودرو و کارشناسان فنی تأکید داشتند، این موضع شک‌برانگیز است و شهروندان باید هوشیار باشند که اگر معامله به نتیجه مثبتی رسید، حتما از یک کارشناس خبره و استفاده از تجربیات او در خرید و فروش خودرو استفاده کنند.

فروشنده‌نما‌ها خود را افراد موجه در جامعه معرفی می‌کنند

فروشنده‌نما‌ها برای جلب اعتماد مشتری خودرو، خود را افراد موجه در جامعه مطرح می‌کنند، به‌طوری‌که حتی محل بازدید خودرو را در یکی از پارکینگ‌های مجتمع‌های بزرگ تجاری تعیین می‌کنند تا با این ترفند وانمود کنند که در آن مرکز صاحب ملک یا مغازه‌ای هستند و از این طریق اعتماد خریدار را جلب و راه کلاهبرداری را آسان‌تر کنند.

هول کردن خریدار

خرید خودرو کارکرده یا دست‌دوم نیز بسیار پرخطر به نظر می‌رسد. کافی است سری به دادگاه بزنید و از عمق کلاهبرداری‌های معاملات خودرو باخبر شوید؛ روش‌هایی از کلاهبرداری که روزبه‌روز جدیدتر می‌شوند و خریدارانی که بدون آگاهی در دام کلاهبرداران می‌افتند و درنهایت ماه‌ها زمان صرف می‌کنند تا بلکه به حق خود در دادگاه برسند.

در ادامه به یکی از این موارد کلاهبرداری در خرید خودرو به گزارش همراه مکانیک، اشاره می‌کنیم که خریدار را با ضرر ۱۰۰ میلیون تومانی روبه‌رو کرده است.

بنده بودجه‌ای نزدیک به ۳۰۰ میلیون داشتم و می‌خواستم مزدا ۳ نیوفیس مدل ۱۳۹۶ بخرم. به سایت‌های آگهی خودرو سر زدم و با مالک یک مزدا ۳ برای بازدید خودرو قراری را تنظیم کردم. قیمت این خودرو ۲۹۰ میلیون تومان بود که رقمی معقولانه به‌نظر می‌رسید.

به‌گفته مالک، این خودرو فقط یک درب رنگ‌شده داشت. در حال بررسی خودرو بودم که یک فرد شیک‌پوش با تویوتا لندکروز در محل قرار ما حاضر شد و گفت که آگهی را در سایت دیده و برای بازدید هماهنگ کرده است. خریدار دوم به یک شرکت معتبر کارشناسی خودرو زنگ زد و درخواست کارشناسی در محل داد. کارشناس پس از نیم‌ساعت در محل حاضر شد و تنها ایرادی که از خودرو گرفت، همان یک درب رنگ‌شده بود.

تا اینجای کار من ناظر قضیه بودم، اما یک لحظه با خودم فکر کردم که هم هزینه کارشناسی را نداده‌ام و هم با خودرویی سالم روبه‌رو هستم. درنتیجه به فرد مالک گفتم که بنده قبل از آن فرد شیک‌پوش در محل حاضر شده‌ام و این خودرو حق من است. خودرو را خریدم. بلافاصله پس از تعویض پلاک برای تعویض روغن و فیلتر به مکانیک مراجعه کردم. پس از هم‌کلام شدن با مکانیک و تعریف تجربه خرید مزدا ۳، مکانیک در کمال ناباوری به من گفت که خودرو چندین قطعه تعویض‌شده دارد و مشکل موتوری هم دارد.

دنیا جلو چشمانم تیره و تار شد. روز معامله را به خاطر آوردم و اولین کاری که کردم، به شرکتی که خریدار دوم از آن‌ها کارشناسی گرفته بود، مراجعه کردم، اما متوجه شدم که در روز معامله هیچ کارشناسی از طرف شرکت برای کارشناسی خودرو مزدا ۳ اعزام نشده است. نماینده شرکت گفت این یکی از شگرد‌های قدیمی کلاهبرداران است که در آن فروشنده، خریدار دوم و کارشناس همگی هم‌دست هستند و متأسفانه از نام و اعتبار شرکت‌های معتبر کارشناسی هم سوءاستفاده می‌کنند.

این‌بار کارشناس شرکت خودرو من را با دقت بررسی کرد و قیمت آن را ۱۹۰ میلیون تومان برآورد کرد. یعنی بنده ۱۰۰ میلیون تومان از خرید این مزدا ۳ ضرر کرده بودم. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->