شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی باران شدید در هرات (۲۲ اسفند ۱۴۰۲) + فیلم
سرخط خبرها

جامانده در غبار و جنگ | نگاهی به سرنوشت نوزاد افغانستانی در فرودگاه کابل

  • کد خبر: ۹۵۵۰۱
  • ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
جامانده در غبار و جنگ | نگاهی به سرنوشت نوزاد افغانستانی در فرودگاه کابل
نوزاد ۱۶ روزه افغانستانی که در جریان سقوط کابل به سربازان آمریکایی سپرده شده بود دوباره به آغوش خانواده اش برگشت.

محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ احتمالا شما هم روز‌های غم بار فرودگاه کابل را به یاد دارید و عکس‌ها و ویدئو‌های تجمع شهروندان افغانستانی در فرودگاه پایتخت افغانستان را هم دیده اید؛ اسنادی واقعی و تلخ از این روز‌های مردمی که ۴۰ سال است در جنگ و ناامنی زندگی می‌کنند و خیلی هایشان در همین اوضاع نابسامان به دنیا آمده اند، درس خوانده اند، دانشگاه رفته اند، ازدواج کرده اند و بعضی هم جان باخته اند.

در بین همه عکس‌ها و فیلم‌هایی که آن روز‌ها از فرودگاه کابل در فضای مجازی منتشر شد، عکسی از نوزاد افغانستانی که مردم به سربازان آمریکایی تحویل داده بودند، توجه جهانیان را به خود جلب کرد؛ نوزادی که به جز همان عکس هیچ اطلاعات دیگری درباره هویت واقعی اش در دست نبود.

«رویترز» در خبری که در این باره منتشر کرده، نوشته است که این نوزاد «سهیل احمدی» نام دارد که در تاریخ ۱۹ اوت۲۰۲۱ و چهار روز پس از سقوط کابل، پدرومادرش او را به سرباز آمریکایی در فرودگاه کابل سپرده بودند، اما پس از آن خبری از او نشد و حالا پس از چندماه دوری او را به اعضای خانواده اش در کابل برگردانده اند.

برای تماشای عکس‌ها در سایز بزرگتر بر روی آنها کلیک کنید:

پس از آنکه رویترز در ماه نوامبر۲۰۲۱ عکس این نوزاد را منتشر کرد، یک راننده تاکسی ۲۹ساله به نام حمید صافی که این نوزاد را در فرودگاه پیدا کرده بود و به خانه اش برده بود تا بزرگ کند، از ماجرا آگاه شد. پس از هفت هفته گفتگو و بازداشت شدن کوتاه مدت به دست پلیس طالبان افغانستان، این مرد جوان درنهایت کودک را به پدربزرگ و دیگر اعضای خانواده اش که هنوز در کابل هستند، برگرداند.

آن‌ها گفته اند که اکنون به دنبال برگرداندن این نوزاد به والدین و خواهر و برادر هایش هستند که چندماه پیش به آمریکا رفته اند. میرزاعلی احمدی، پدر این کودک که به عنوان گارد امنیتی برای سفارت آمریکا در کابل کار می‌کرد، اوایل نوامبر۲۰۲۱ به رویترز گفته بود که نوزادش را از روی دیوار فرودگاه به یک سرباز یونیفرم پوش داده که گمان می‌کرده آمریکایی باشد و انتظار داشته است که پس از عبور از ورودی فرودگاه، او را پس بگیرد.

اما درست چندلحظه بعد، نیرو‌های طالبان جمعیت را عقب نشانده اند و این درست نیم ساعت پیش از آن بوده است که احمدی، همسر و چهار فرزند دیگرش بتوانند وارد فرودگاه شوند و آن‌ها نتوانسته اند نوزاد را بیابند. در همان روز راننده جوان که خانواده برادرش را برای خروج از افغانستان به فرودگاه آورده، کودک را تک وتن‌ها و گریان روی زمین یافته و بعد از آنکه نتوانسته خانواده او را در فرودگاه بیابد،  تصمیم گرفته است نوزاد را با خود به خانه ببرد و از او نگهداری کند. حالا سهیل تنها در کابل مانده است و تلاش‌ها برای رساندن او به خانواده اش جریان دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->