نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آرسنال و چلسی| تحقیر بزرگ آبی‌ها آیا فرمانده فراجا از دروازه‌بان استقلال شکایت کرده است؟ تمدید با اوسمار با نظر هیات مدیره جدید تلاش شبانه‌روزی درویش برای ماندن در پرسپولیس بیرانوند مقابل سپاهان هم غایب است؟ اوسمار این سه بازیکن را می‌خواهد| رضاییان در لباس قرمز؟ وحید امیری نمی‌خواهد به نیمکت برگردد یامگا در لیست فصل بعد نکونام تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال ایران و قرقیزستان در جام ملت‌های آسیا | یک گام تا جام جهانی شجیع: فوتبال خراسان به باتلاق تبدیل شده است | اعضای مجمع هیئت فوتبال کجا هستند؟ مدیران جدید در راه استقلال و پرسپولیس اولیایی: خریداران سرخابی ضرر نکردند گل محمدی در آستانه شکایت از پرسپولیس تغییرات در پرسپولیس کلید خورد فرجی در آستانه جدایی از پرسپولیس شاید رفتن گل‌محمدی به تراکتور منتفی شود احتمال تکرار بازی جنجالی در لیگ یک بازگشت ماشاریپوف به تمرینات استقلال قرارداد طارمی و اینتر نهایی شد شکایت پلیس فراجا از دروازه‌بان استقلال
سرخط خبرها

نوستالژی| شروع خراسان در لیگ قدس از گیلان

  • کد خبر: ۹۵۶۵۹
  • ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
نوستالژی| شروع خراسان در لیگ قدس از گیلان
نگاهی به حضور خراسان در اولین مسابقات فوتبال سراسری پس از انقلاب- سال ۶۴- بخش اول را در این مطلب می خوانید.

حسین نخعی شریف | شهرآرانیوز؛ سال‌های آغازین دهه‌۶۰ سال‌هایی خاص در ورزش کشور است. وقوع جنگ تحمیلی، تمام امور کشور را تحت‌الشعاع قرار داده بود و فوتبال ایران که در دهه‌۵۰ سلطان بلامنازع آسیا بود، با افت شدیدی مواجه شده و به یک تیم معمولی تبدیل شده بود و علت آن هم کاملا مشخص بود؛ نبود بازی‌های مستمر باشگاهی و شرکت‌نکردن در رویداد‌های جهانی.

در این سال‌ها خیلی از بازیکنان نخبه به لیگ‌های عربی رفتند و برخی دیگر هم با خداحافظی زود‌هنگام با عشقشان، جلای وطن کردند. برخی هم که ماندند؛ چون نه مسابقه‌ای بود و نه انگیزه‌ای، غریبانه کفش‌ها را آویختند. ناکامی‌های پی‌در‌پی تیم ملی در مسابقات به‌ویژه در جام ملت‌های ۱۹۸۴ سنگاپور و انتقاد دلسوزان و کارشناسان از این رویه، مسئولان سازمان تربیت‌بدنی را بر آن داشت تا در سال ۱۳۶۴ لیگ قدس را راه‌اندازی کنند.

شروع با یک مشهدی

بهروز صحابه، رئیس مشهدی فدراسیون فوتبال و همکارانش، با پشتکاری مثال‌زدنی و البته به‌سختی، چراغ لیگ سراسری فوتبال را روشن کردند تا آغازی باشد بر پایان دوران رکود شش‌ساله فوتبال. البته خیلی‌ها آن زمان لیگ قدس را حرکتی رو‌به‌عقب و بازگشت به دهه‌۴۰ می‌دانستند؛ اما بی‌انصافی است اگر نقش این لیگ را در رشد و گسترش فوتبال نادیده بگیریم. لیگ قدس فرصتی بود برای دیده‌شدن شهرستانی‌ها و معتقدم در آن برهه نه‌تنها به فوتبال بلکه به افزایش شور‌و‌نشاط اجتماعی جامعه هم کمک کرد. لیگ قدس در روز‌هایی برگزار شد که در بسیاری از شهرها، باران بمب و موشک و خمپاره و توپ بود.

کشور با کمبود بودجه مواجه بود، اما بازیکنان بر‌خلاف امروزی‌ها، عاشق مردم بودند و برای دل خوشی آن‌ها مرارت‌ها کشیدند و هنوز هم پس از سال‌ها خاطرات خوش این لیگ با ماست، لیگی که رنگ عشق داشت، رنگ مرام و معرفت و در یک کلام رنگ یکرنگی. از این شماره، به‌مرور برگزاری ۵ دوره مسابقات لیگ قدس می‌پردازیم. البته در بین آن به دیگررقابت‌های کشوری نمایندگان خراسان نیز اشاره‌ای خواهیم داشت.

آماده‌باش به ۲۶ استان

پنجشنبه ۶‌تیر‌۱۳۶۴ در مجموعه‌ورزشی انقلاب تهران بزرگ‌ترین اتفاق فوتبالی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رقم خورد؛ جایی که بهروز صحابه، رئیس وقت فدراسیون فوتبال، به‌همراه رؤسای هیئت‌های فوتبال ۱۴‌استان کشور پس از بحث و تبادل‌نظر، قرعه‌کشی اولین لیگ سراسری کشور بعد از انقلاب را انجام دادند و هم‌قسم شدند که از تمام امکانات در اختیارشان برای برگزاری هرچه‌مطلوب‌تر این مسابقات دریغ نکنند.

خراسان با تیم‌های گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، مازندران و تهران «الف» ۷ تیم گروه «ب» را تشکیل دادند و تیم‌های منتخب بوشهر، خوزستان، لرستان، باختران، کرمان، فارس و تهران «ب» در گروه «الف» جای گرفتند.

طبق توافق، دیدار‌ها به‌صورت رفت‌و‌برگشت بود و ۲ تیم برتر راهی مرحله نهایی می‌شدند. همچنین هیئت‌ها توافق کردند پس از کسر هزینه مسابقات هر استان، ۲۰‌درصد به خزانه‌داری کل، ۷۰‌درصد سهم هیئت فوتبال استان، ۸‌درصد سهم فدراسیون فوتبال و ۲‌درصد نیز کمک به جبهه‌ها منظور شود. همچنین ۱۲ استان در ۳ گروه چهارتیمی تیم‌های دسته دوم را تشکیل دادند.

قیاسی و ۴۶ بازیکن

در اواسط مرداد از‌سوی میرزائیان رئیس هیئت فوتبال استان، سید‌مهدی قیاسی به‌عنوان مربی تیم منتخب خراسان، مأموریت یافت تا با فراخوان بازیکنان شایسته، تیم را برای حضور در لیگ قدس آماده کند. قیاسی نیز در اولین گام ۴۶ بازیکن را به اردو فراخواند که این فهرست، با اعتراض‌هایی نیز مواجه شد و عده‌ای معتقد بودند قیاسی از شاگردانش در ابومسلم بیشتر از حد شایستگی دعوت کرده است که این مسئله با اعلام فهرست نهایی بیشتر به چشم آمد و البته سرمربی منتخب با اعلام اینکه در‌های تیم منتخب بر روی شایستگان بسته نیست تا حدودی جو را آرام کرد. اسامی ۴۶ بازیکن دعوت‌شده را مرور می‌کنیم.

دروازه‌بانان: سعید جوشش، مرتضی اعتمادی، رضا عطار‌زاده، جواد قزوینی، ساربانی
مدافعان:‌ حسین اسکندری، غلام محمد‌پور، کاظم عطار‌زاده، حسین امیدوار، اکبر میثاقیان، شهریار رضایی، هاشم رهبار‌دار، محمد تشکری، غلام نوروزی، محمد محمد‌نژاد، ایوب روشنی
هافبک‌ها‌: حمید کریمی، شادمهری، کاظم غیاثیان، محمد اعظم، حسین شاملو، سعید محرمی، عباس چمنیان، حسین رضایی، مازیار ظهوریان، مصطفی جلالیان، هادی منتجبی، اصغر جانداری، فریدون مهریار، رضا جاهدی، سید‌محسن قریشی
مهاجمان: حسین حسینی، مهدی صادقی‌صابر، مهدی مرادیان، یوسف یوسفی، غلام اصغری، غلام سالاری، کریم مسرور، بهروز نایینی، محمد کلهر، حسین قدم‌سلطان، مهدی ممقانی، منصور شفیعی، حسین دیهیم، سعید صیامی، حمید قاسم‌زاده

سفر به گیلان در اولین هفته

سرانجام جمعه ۱۵‌شهریور چراغ لیگ قدس روشن شد تا بهترین فوتبالیست‌های هر استان به‌مصاف رقبایشان بروند. در اولین هفته مشهدی‌ها روانه رشت شدند تا با منتخب گیلان رودررو شوند؛ جایی‌که ۱۰ هزار تماشاگر مشتاق با سوت محمد صالحی شاهد یک بازی پرگل و پرافت‌و‌خیز بودند. خراسان با ترکیب سعید جوشش، کاظم غیاثیان، غلام نوروزی، اکبر میثاقیان، شهریار رضایی، محمود محمد‌نژاد، محمد اعظم، مصطفی جلالیان، فریدون مهریار، سعید صیامی و حمید قاسم‌زاده با روش ۴.۴.۲ قدم به میدان گذاشت؛ روشی که دقیقا بهمن صالح‌نیا باوجود میزبانی برای تیمش تدارک دیده بود، اما سعید صیامی، مهاجم آماده مشهدی، خیلی زود و در دقیقه‌۱۰ گیلان را مجبور به تغییر‌روش کرد. صیامی در این دقیقه موفق شد روی سانتر ارسالی از چپ با شوتی دقیق و سرضرب، توپ را به تور دروازه بچسباند. بعد از این گل گیلانی‌ها سراپا حمله شدند و در دقایق ۳۵‌و‌۴۳ ورق را به سود خود برگرداندند.

با شروع نیمه دوم گیلانی‌ها همچنان تهاجمی بازی را ادامه دادند و در دقیقه ۵۷ موفق به گل‌زنی شدند؛، اما محمد اعظم یک‌دقیقه بعد با شوتی سرکش اختلاف را به یک گل رساند تا بر هیجان بازی افزوده شود. سیدمهدی قیاسی با جایگزینی منصور شفیعی به‌جای سعید صیامی در دقیقه ۶۵ قصد تغییر‌نتیجه را داشت، اما این تعویض به کارش نیامد تا خراسان اولین گام را با شکست پشت‌سر بگذارد. این در‌حالی بود که ۲ بار هم تیر دروازه خراسان لرزید. در این بازی سیروس قایقران و محمد اعظم در خط میانی ۲ تیم تأثیر‌گذارترین بازیکنان میدان بودند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->