تعرض به زنان عزادار به بهانه شرکت در مراسم ترحیم نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان چیست؟ قانون مهریه چند سالی است که معطل مانده است بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟ تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی + ویدئو با جوراب خوابیدن خوب است یا بد؟ تداوم وزش باد و بارش باران در کشور (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟ سبزی مقوی برای رشد انفجاری مو‌ها | اسفناج منبع سرشار از فولیک اسید است آغاز نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ | رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در نخستین روز (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) لزوم برنامه‌ریزی‌های کلان در شناسایی زودهنگام کودکان مبتلا به اختلالات تکاملی کلاهبرداری‌های آنلاین | وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید چقدر ایمن هستند؟ از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟ شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

جاهای دیدنی نزدیک حرم

  • کد خبر: ۹۶۱۳۹
  • ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۴
جاهای دیدنی نزدیک حرم
در این مطلب همراه شما هستیم تا نزدیک ترین جا های دیدنی به حرم مطهر رضویی را به شما معرفی کنیم.

گزارش آگهی

در سفر به مشهد بعد از زیارت حرم امام هشتم، اغلب اوقات مسافران تنها از مکان هایی که از معروفیت بیشتری برخورد دار هستند، بازدید خواهند کرد و معمولا هم به دلیل دوری این مکان های دیدنی از محل اقامت وقت زیادی صرف این بازدید ها می شود.

بازدید از مکان های دور از حرم معمولا با اتلاف وقت و خستگی همراه خواهد بود و لذت گردش درست حسابی را نیز از فرد می گیرند. این در حالی است که بازدید از مکان های دیدنی نزدیک به حرم هم وقت کمتری از افراد می گیرد هم هزینه کمتری! در ادامه این مطلب همراه شما هستیم تا نزدیک ترین جا های دیدنی به حرم مطهر رضویی را به شما معرفی کنیم. 

اگر با تور مشهد از تهران راهی این شهر شدید و وقت کمی برای دید و بازدید دارید می توانید از این مطالب کاربردی استفاده کنید.

جاهای دیدنی نزدیک حرم

 حرم مطهر رضویی

معمولا در سفر به مشهد مخصوصا از راه های دور؛ افراد با تور قصد سفر به این شهر مقدس را می کنند و با تور هایی از جمله تور مشهد از شیراز اقدام به سفر می کنند.

با این که این نوع سفر مقرون به صرفه تر است اما معمولا به دلیل محدودیت زمان باعث می شود که مسافران به خوبی از مکان های دیدنی مورد نظر خود بازدید نکنند و حتی مکان های دیدنی را به خوبی نشناسند. شاید عجیب به نظر برسد اما مهم ترین مکان دیدنی که اغلب اوقات از چشم زائران حرم مطهر پنهان است خود حرم مطهر رضویی می باشد.

با اینکه ما بار ها در مسافرت خود به مشهد راهی حرم امام رضا می شویم اما گاهی از تماشای زیبایی  های آن غافل هستیم. توصیه می کنیم اینبار در سفر به مشهد و در هنگام زیارت حرم امام رضا حتما حواستان به کاشی کاری های اسلامی فوق العاده حرم، نقش های کاشی، خطاطی بر کاشی های حرم و طاق های مختلف آن باشد. حرم رضویی به غیر از آن که مکانی مذهبی و عرفانی برای صیقل بخشیدن روح مان است.

مکانی است پر از هنر اسلامی و نقش و نگار های اصیل مختص معماری "ایرانی – اسلامی" که نباید از آن غافل شد.

مسجد گوهر شاد

 مسجد گوهر شاد از دیگر مکان های دیدنی و زیبای است که در مشهد می توانید از آن بازدید کنید. این مسجد به دستور گوهر شاد بیگم همسر شاهرخ در مجاورت حرم امام هشتم ساخته شده و از پربازدید ترین و شلوغ ترین مساجد ایران به شمار می آید.

معماری ها و کاشی کاری های اصیل این مسجد علاوه بر رنگ آبی عرفانی آن که آرامش خاصی را به هر فرد مذهبی و غیر مذهبی می دهد مسجد گوهر شاد را به مکان تاریخی بی نطیری برای بازدید تبدیل کرده است.

این مکان  از نزدیکترین مکان های تاریخی- دیدنی به حرم مطهر است و شما می توانید به سادگی وبدون هیچ زحمتی وارد این دروازه باشکوه تاریخی متعلق به دوره تیموریان بشوید.

آدرس مسجد گوهر شاد:  حرم مطهر امام رضا. مشهد مقدس

فاصله تا حرم : در مجاورت با حرم

جاهای دیدنی نزدیک حرم

خانه داروغه

از دیگر مکان های دیدنی نزدیک حرم می توان به خانه داروغه اشاره کرد که از زیباترین و دیدنی ترین مکان های تاریخی شهر مشهد مقدس است، از زیبایی های این مکان می توان به معماری اسلامی ایرانی با شکوه ان اشاره کرد.  این خانه امروزه در اثار ملی نیز ثبت شده است.  حدودا ده دقیقه زمان میبرد تا از حرم به  خانه داروغه برسید و از تماشای معماری تاریخی  و باشکوه ان لذت ببرید.  این اثر تاریخی از نظر معماری  با معماری روسی بی شباهت نیست زیرا می توان در تزئینات آن نشانه هایی از معماری روسی چون: تزئینات چوبی سقف خانه، کاشی های هفت رنگ، فرشته ها و شیربالدار و تندیش های قالبی و گچی آن اشاره کرد.

 آدرس خانه داروغه: مشهد محله قبر میر- خیابان نواب صفویی

فاصله تا حرم : ده دقیقه با ماشین

 گنبد سبز

 از دیگر مکان های دیدنی نزدیک حرم می توان به ارامگاه  مقبره شیخ محمد مومن معروف به گنبد سبز اشاره کرد. یکی از بنا هایی که چندین سال است در شهر مشهد مقدس هنوز پا برجا است. این ارامگاه دوره صفویی امروزه جز اثار ثبت شده ملی می باشد.

شیخ محمد مومن عارف استر ابادی است که در قرن 9 هجری می زیسته و در سال 904 هجری قمری وفات می باید. همچنین شیخ محمد مومن از بزرگترین عرفای شیعه و هم عصر شیخ حر عاملی بوده است. امروزه گنبد سبز در در چند متری جنوب غربی حرم مطهر رضویی قرار دارد.  این گنبد به دلیل رنگ فیروزه ای متمایل به سبز به نام گنبد سبز معروف شده است.

آدرس: مشهد خیابان امام خمینی خیابان ثبت میدان گنبد سبز.

فاصله تا حرم:  ده دقیقه با پای پیاده از ضلع جنوبی حرم

جاهای دیدنی نزدیک حرم

مسجد هفتاد ودو تن

 مسجد هفتاد و دو تن از دیگر مکان های دیدنی نزدیک به حرم مطهر است. این مسجد که مقبره امیر غیاث الدین ملکشاه در آن قرار دارد امروزه از زیباترین و تاریخی ترین مکان های دیدنی نزدک حرم امام هشتم هست.

این مسجد در زمان تیموریان بنا شده است و امروزه فضای آن شامل فضای چهار طاقی گنبد دوپوش، دومناره سر شکسته و یک ایوان می باشد. از معماری فوق العاده این مکان می توان به معرق کاری ظریف و تلفیق موزون واجر اشاره کرد.

در بازدید از این مکان تاریخی از شکوه معماری اسلامی- ایرانی قطعا متعجب خواهید شد. خوشبختانه این مکان تاریخی امروزه با مشارکت آستان قدس رضویی و اداره میراث فرهنگی در حال مرمت و باز پیرایی است.

آدرس: مشهد- خیابان خسروی نو، انتهای سرشور.

فاصله تا حرم: 15 دقیقه با خودرو

آرامگاه پیرپالاندوز

از دیگر مکان های نزدیک حرم می توان به مقبره منسوب به شیخ محمد مقتدی کارندهی از عرفای شیعه مذهب ذهبیه اشاره کرد. این عارف بزرگ با ان که از شیخ های سلسله ذهبیه بود اما برای امرار معاش خود پلاندوزی می کردو از این رو مقبره آن به مقبره پیرپالاندوزر معروف شده است.

این بقعه در سایر های اخیر به طور کامل بازسازی شده است و امروزه شامل: درگاه ورودی، رواق ها، فضای طرفین، صحن و فضای اصلی مقبره می باشد. نمای دیوار های بیرونی با طاق نماها، قاب، لچکی و کاشی کاری زیبا آراسته شده است. این بنا در سال 1356 به  عنوان یکی از اثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 آدرس: شمال شرقی حرم مطهر

فاصله تا حرم: در مجاورت با حرم امام رضا

آرامگاه نادر شاه افشار

 نادرشاه ملقب به "اخرین جهانگشای شرق" و "ناپلئون ایران" از سال 1100 تا 1160 از منطقه خراسان قیام کرد و توانست  مدعیان محلی را سرکوب کند و حکومیت یکپارچه در اسرار ایران ایجاد کند. نادر شاه برای اولین بار مشهد را به عنوان پایتخت انتخاب کرد و اولین مقبره خود را در این شهر در سال 1143 تا 1145 قمری احادث کرد.

او بعد ها یک مقبره خانوادگی نیز احادث کرد که با نام عمارت خورشید نیز شناخته می شود اما جالب این است که نادر شاه در هیچ یک از این مقبره ها دفن نشد! و پس از قتل نادر شاه در سال 1160 سر  نادر را از قوچان به هرات فرستادن و جسد بی سرش را در یکی از این سه مقبره به خاک سپردند و بعد ها نیز جسد بی سر او به دستور آغا محمد خان قاجار به تهران منتقل شد. 

اگر برای شما جالب است که این پادشاه با سرگذشت عجیب تمنا داشت کجا دفن شود می توانید سری به مقبره نادر شاه افشار در نزدیکی حرم مطهر بزنید.

آدرس: مشهد خیابان شیرازی ضلع شمال غربی چار راه شهدا

فاصله تا حرم: 15 دقیقه پیاده رویی

بازار امام رضا

تقریبا محال است که کسی به مشهد سفر کند و از بازار امام رضا در مجاورت حرم طهری بازدید نکند. بازار امام رضا یکی  از شلوغ ترین و پربازدید ترین بازار های سنتی کشور است این بازار علاوه بر معماری زیبا و سنتی خود از قدیمی ترین مراکز خرید سوغاتی در مشهد نیز می باشد.

شاید باورتان نشود اما بازار امام رضا دارای 1711 واحد تجاری است. این بازار دارای انواع سوغاتی و مایحتاج مسافرین است. از جمله اشیائی که در این بازار عرضع می شود می توان به  : انگشتر، فیروزه، پوشاک، شیرینی جات، تسبیح و. ... اشاره کرد. 

رستوران پسران کریم

 علاوه بر تمام این مکان ها از خوشمزه ترین بخش های نزدیک به حرم رضویی می توان به انواع رستوران موجود در آن جا اشاره کرد. از رستوران لبنانی و غذاهای عربی گرفته تا رستوران معروف پسران کریم. این رستوران در سال 1359 در خیابان طالقانی افتتاح گردید.

این رستوران از بهترین انتخاب های شما برای شکم گردی و خوردن غذا های اصیل در مشهد است. رستورانی لوکس با بهترین امکانات ممکن است. شما می توانید بعد از گشت و گذار در اطراف حرم سری به این رستوران بزنید و از خوردن غذاهخای اصیل ایرانی در ان نهایت لذت را ببرید.

در سفر به مشهد شما دیگر کدام مکان دیدنی اطراف حرم مطهر را توصیه می کنید؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->