عملیات غیرمهندسی حوالی «کج درخت»

  • کد خبر: ۹۶۱۸۹
  • ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
عملیات غیرمهندسی حوالی «کج درخت»
چاه به طرح اگو وصل بود و نیاز شدیدی به لایروبی داشت. مهندس جوان برای انجام این کار، کارگری را به کار می‌گیرد تا به عمق چاه ۱۵ متری برود و این عملیات را انجام دهد، غافل از اینکه محاسبات اشتباهش آن‌ها را به یک قدمی مرگ می‌کشاند.

محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ چاه به طرح اگو وصل بود و نیاز شدیدی به لایروبی داشت. مهندس جوان برای انجام این کار، کارگری را به کار می‌گیرد تا به عمق چاه ۱۵ متری برود و این عملیات را انجام دهد، غافل از اینکه محاسبات اشتباهش آن‌ها را به یک قدمی مرگ می‌کشاند.

پیش از ظهر دیروز گزارشی مبنی بر سقوط دو نفر در چاه به سامانه ۱۲۵ آتش نشانی مشهد گزارش شد. فرد تماس گیرنده اعلام کرده بود که حادثه در جاده کنویست نرسیده به روستای کج درخت رخ داده است.
دریافت این گزارش موجب شد تا نزدیک‌ترین ایستگاه بلافاصله دل به جاده بزنند و خود را به محل حادثه برسانند. با رسیدن اولین نیرو‌های آتش نشان مشخص شد که این افراد پس از ورود به چاه دچار گازگرفتگی شده اند.
نبود نیرو‌های تخصصی موجب شد تا حسن عظیمیان، مدیر منطقه سوم آتش نشانی مشهد از نیروهایش بخواهد تا رسیدن تیم‌های تخصصی اقدام به اکسیژن رسانی به عمق چاه کنند، تا سایه شوم مرگ از سر گرفتارشدگان کوتاه شود.

رسیدن تیم‌های تخصصی به حادثه

زمان زیادی نمی‌گذرد که آتش نشانان تخصصی از چند ایستگاه در محل مستقر می‌شوند. مشاهدات اولیه، گازگرفتگی دو نفر در چاه را تأیید می‌کند و بلافاصله عملیات تخصصی برای نجات جان این افراد آغاز می‌شود.
کوچک بودن دهانه چاه که تنها امکان ورود یک نفر به آن وجود داشت، یکی از موضوعاتی بود که تبدیل به دردسری برای آتش نشانان شد. امدادگران با استفاده از تجهیزات نجات خود را به عمق این چاه تاریک رساندند و پس از رسیدن به مصدومان بلافاصله اقدامات احیا در همانجا آغاز شد.

برآورد ناقص، اولین اشتباه

در این عملیات سخت و پیچیده آتش نشانان توانستند مصدومان را به سطح زمین منتقل کنند که یکی از مصدومان اوضاع جسمانی مناسبی نداشت، اما دیگری که بعد مشخص شد مهندس این پروژه است، وضعیت عمومی مناسبی داشت و توانست جزئیاتی از حادثه را همانجا تشریح کند.

به گفته این فرد، پس از برآورد‌های دقیق و علمی وقتی مطمئن می‌شود که چاه دارای گاز‌های سمی نیست و تنها مقداری آب ته آن وجود دارد، برای لایروبی از کارگری حدود ۳۶ ساله می‌خواهد تا به او کمک کند.
این کارگر نیز با تجهیزات مناسب به درون چاه می‌رود. اما برای عملیات لایروبی نیاز به برهم زدن آب‌های راکد است، موضوعی که موجب انتشار گاز‌های سمی و مسمومیت این فرد می‌شود تا جایی که کارگر جوان از ارتفاع چند متری به پایین سقوط می‌کند.

ورود به چاه سمی، دومین اشتباه

این مهندس ۴۰ ساله با مشاهده وضعیت کارگر در اقدامی اشتباه به جای اطلاع به نیرو‌های امدادی، خود وارد چاه می‌شود و این گونه دومین اشتباه او رقم می‌خورد. دقایقی بعد که اطرافیان متوجه می‌شوند این فرد هم درون چاه گرفتار شده و هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد، موضوع را به آتش نشانی اعلام می‌کنند.

به گفته مدیر منطقه سوم آتش نشانی مشهد که در محل حادثه حضور داشت، لایروبی چاه‌ها و قنات ها، از عهده همه کارگر‌ها برنمی آید و نیاز به عملیاتی تخصصی دارد که برای این منظور باید از نیرو‌های مجهز به تجهیزات تخصصی استفاده شود.
حسن عظیمیان، با اشاره به اینکه دو مصدوم پس از نجات تحویل نیرو‌های اورژانس شده اند و حال کارگر جوان مساعد نیست، بیان کرد: برآورد اشتباه مهندس پروژه علت وقوع این حادثه شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->