دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر تعیین تکلیف افزایش حقوق خود هستند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی بدلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته بروز مالاریا در ۴ استان برای اولین بار | موارد مالاریا در همسایگان شرقی؛ زنگ خطر برای کشور کوتاه‌شدن قد و علائم قوزپشتی، نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند تأکید بر توجه والدین به تزریق واکسن‌های سرخک، سرخچه و اوریون کودکان  پیش‌بینی هواشناسی خراسان‌رضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | وزش باد و ماندگاری هوای خنک در استان افزایش شیوع یک اختلال خطرناک در ضربان قلب افراد میان‌سال خدا کند انصاف از تبعید برگردد
سرخط خبرها

رقابت‌پذیری؛ سنگ محک توسعه پایدار سفر

  • کد خبر: ۹۶۷۲۹
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
رقابت‌پذیری؛ سنگ محک توسعه پایدار سفر
شیدا حیدری - دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری

بخش سفر و گردشگری در دهه‌های گذشته ثابت کرده است که می‌تواند یکی از محرک‌های اصلی رشد اقتصادی باشد. از این‌رو بهبود این صنعت برای اقتصاد‌های درحال توسعه و نوظهور که در پی ارتقای زنجیره ارزش خود هستند، به یکی از واجبات تبدیل شده است. با وجود این، متأسفانه به‌علت شیوع کرونا در ژانویه ۲۰۲۰، عقب‌گردی سی‌ساله در گردشگری جهان اتفاق افتاد و ۷۰ درصد افت آمار گردشگران را شاهد بودیم.

طبق آمار سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO)، متوسط رشد گردشگری ایران در ۸ ماه نخست سال ۲۰۲۰ به منفی ۷۲ درصد رسید. براساس آمار وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در ۹ ماه نخست سال ۱۳۹۹ با کاهش ۹۴ درصدی سفر‌های بین‌المللی به ایران روبه‌رو بودیم و این جدا از ضرر‌های هنگفت مالی به این صنعت است.

پیش‌بینی می‌شود رفت‌وآمد گردشگران خارجی به ایران به‌ویژه با روند واکسیناسیون از اواسط سال ۲۰۲۲ تقریبا به حالت عادی برگردد و در زمینه گردشگری داخلی هم با گونه‌ای سونامی گردشگر روبه‌رو باشیم، اما آماده‌سازی امکانات برای بهره‌گیری از این فرصت، خود راه و رسم تازه‌ای می‌طلبد.

در این میان، مجمع جهانی اقتصاد (WEF) هر دوسال یک‌بار گزارشی را با عنوان گزارش شاخص رقابت‌پذیری سفر و گردشگری منتشر و در آن کشور‌های مختلف را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند که داده‌های آن می‌تواند برای سیاست‌گذاران، مدیران و ذی‌نفعان حوزه سفر، زیارت و گردشگری کشور ایران و همچنین شهر مقدس مشهد بسیار مفید باشد.

لازم به ذکر است، رقابت‌پذیری مقصد گردشگری به جایگاه رقابتی یک مقصد و چگونگی فعالیت صنعت گردشگری آن در بازار‌های جهانی و آماده‌بودنش در راستای خدمات‌رسانی به گردشگران اشاره می‌کند.

در نگاهی دقیق‌تر، این شاخص ۴ سنجه اصلی، ۱۴ مؤلفه اصلی و ۹۰ معیار را شامل می‌شود که ۴ سنجه اصلی شامل توانمندسازی محیط‌زیست، سیاست‌های گردشگری، زیرساخت‌ها و منابع‌طبیعی و فرهنگی هستند که ذیل مشخصه‌های جزئی‌تر طبقه‌بندی می‌شوند:

فضای کسب‌وکار، امنیت و ایمنی بهداشت و درمان عمومی، نیروی انسانی و بازار کار، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، میزان اولویت سفر و گردشگری برای دولت‌ها، میزان بازبودن کشور، رقابت‌پذیری قیمت‌ها، پایداری محیط‌زیست، زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی، زیرساخت‌های زمینی و بندری، زیرساخت‌های ارائه خدمات به گردشگران، منابع‌طبیعی، منابع فرهنگی و سفر‌های تجاری.

بر اساس این گزارش که صنعت گردشگری ۱۴۰ کشور را پایش کرده، کشور اسپانیا سومین دوره متوالی رتبه اول را به خود اختصاص داده است. پس از آن، کشور‌های فرانسه، آلمان، ژاپن، انگلستان، استرالیا، ایتالیا، کانادا، هلند و سوئیس به‌ترتیب در رتبه‌های دوم تا دهم قرار گرفته‌اند. همچنین جایگاه جهانی گردشگری ایران در مقایسه با گزارش ۲ سال گذشته ۴ پله صعود کرده و به رتبه ۸۹ رسیده است.

با توجه به اینکه ایران از نظر وجود آثار تاریخی و فرهنگی در میان ۱۰ کشور اول جهان و از نظر جاذبه‌های طبیعت‌گردی و تنوع اقلیمی نیز جزو ۵ کشور برتر دنیاست، بررسی شاخص رقابت‌پذیری سنگ محک خوبی برای توسعه پایدار سفر است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->