ویدیو درگیری عجیب در مسابقات جام رمضان فدراسیون جودو! آیا نحوه واگذاری غیر عادلانه است؟ | اعتراض استقلال برای چیست؟ آندو: جوان‌های تیم ملی منتظر فرصت باشند جریمه چندهزار دلاری قلعه نویی و شاگردان| تلخی بی پایانِ باخت مقابل قطر نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ریز و درشت کارنامه خراسانی‌ها در لیگ برتر| سیاوش یزدانی جلوتر از همه

  • کد خبر: ۹۶۷۶۰
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
ریز و درشت کارنامه خراسانی‌ها در لیگ برتر| سیاوش یزدانی جلوتر از همه
نگاهی به عملکرد ۲۰ بازیکن خراسانی لیگ برتر فوتبال به بهانه شروع نیم‌فصل دوم لیگ در این مطلب داشته ایم.

مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ نیم‌فصل دوم لیگ برتر فوتبال از روز گذشته رسما آغاز شده است و ۲۰ ستاره خراسانی حاضر در تیم‌های بیست‌و‌یکمین دوره لیگ برتر فوتبال کار خودشان را از سر گرفتند؛ ستاره‌هایی که در نیم‌فصل نخست عملکرد متفاوتی از خود ارائه دادند. برخی‌هایشان تا پوشیدن پیراهن ملی و رستگاری پیش رفتند و برخی دیگر به نیمکت که نه، به سکو‌ها سنجاق شدند!

لیگ برتر بیست‌و‌یکم ۲۰ بازیکن خراسانی در ترکیب ۱۱‌تیم از ۱۶ تیم حاضر در مسابقات به خود می‌بیند. ۲۰ بازیکنی که شانزده‌تای آن‌ها در ۱۰ تیم و ۴ تا در تیم شهر مشهد به میدان می‌روند. در این گزارش مروری خواهیم داشت بر آمار و عملکرد این بازیکنان که نشان‌دهنده ظهور نسلی جوان از بازیکنان مشهدی و خراسانی در لیگ برتر و صد‌البته باز بی‌مهری تیم اول شهر مشهد به این بازیکنان است.

۱۰ تیم با ۱۶ بازیکن مشهدی

تیم‌های استقلال، پرسپولیس، تراکتور، ذوب‌آهن، فجرسپاسی، هوادار، آلومینیوم اراک، پیکان، گل‌گهر و نساجی ۱۰ تیم لیگ برتر بیست‌و‌یکم هستند که دست‌کم یک و حداکثر دو بازیکن از خراسان رضوی در فهرست این تیم‌ها دیده می‌شود. ۶ تیم از این تیم‌ها که شامل سرخابی‌های پایتخت، ذوب‌آهن، هوادار، فجرسپاسی و نساجی می‌شوند، از وجود ۲ بازیکن خراسانی در ترکیب خود بهره می‌برند و ۴ تیم دیگر هر کدام فقط یک خراسانی را در فهرست بازیکنانشان دارند.

جنوبی‌ها؛ مخالفان بازیکنان خراسانی

تیم‌های جنوبی فوتبال ایران هیچ علاقه‌ای به جذب بازیکنان مشهدی ندارند. ۵ تیم از ۱۶ تیم لیگ برتر فصل جاری بازیکنی از دیار خراسان ندارند. سپاهان، مس رفسنجان، نفت مسجدسلیمان، فولاد خوزستان و صنعت‌نفت آبادان، پنج‌تیمی هستند که بازیکن خراسانی ندارند. در‌این‌بین ۳ تیم آخر تیم‌های جنوبی هستند که گویا علاقه‌ای به جذب بازیکنانی از این خطه ندارند.

نماینده مشهد و فقط ۴ خراسانی؟!

نکته عجیب لیگ خراسانی‌های لیگ برتر بیست‌و‌یکم، حضور فقط ۴ بازیکن از این خطه در تیم شهر مشهد و نماینده استان خراسان‌رضوی است! شهرخودرو امسال فقط سعید جلالی‌راد، بابک سلامت، امیرحسن جعفری و محمد محمدزاده را به‌عنوان بازیکنان مشهدی در ترکیب دارد که دوتای آن‌ها هم دروازه‌بان هستند و طبیعتا هم‌زمان فرصت بازی به آن‌ها نمی‌رسد. البته یکی‌دو بازیکن مشهدی دیگر در این تیم هستند که نامشان به‌طور‌کامل در طول این فصل خارج از فهرست بازیکنان هجده‌نفره بوده و معمولا روی سکو‌ها می‌نشینند و رد‌شدن نامشان در فهرست شهرخودرو، خودش علامت‌سؤال بزرگی است!

انجمن مشهدی‌های مؤثر لیگ

بی‌تردید سیاوش یزدانی مؤثرترین بازیکن مشهدی نیم‌فصل اول لیگ برتر است؛ بازیکنی که ۲۹ سال سن دارد، اما آن‌قدر جنگید تا بالاخره به حقش یعنی پیراهن تیم ملی رسید. او در این نیم‌فصل ۱۳۳۶‌دقیقه برای استقلال بازی کرد؛ بیش از هر بازیکن مشهدی دیگری در هر تیمی. او در این زمان آمار یک گل و یک پاس گل نیز از خود برجای گذاشت.

بعد از سیاوش یزدانی، علی نعمتی مدافع سرخ‌پوشان پایتخت، با ۹۹۲‌دقیقه بازی توانست یکی از مهره‌های مؤثر تیم یحیی گل‌محمدی باشد. نعمتی ابتدای فصل چندان برای پرسپولیس بازی نکرد، اما رفته‌رفته در ترکیب این تیم جا افتاد و به یکی از مهره‌های اصلی تدافعی تیمش بدل شد. معین عباسیان، امیرحسین صدقی و سجاد دانایی هم با آمار ۹۶۶، ۹۰۶ و ۸۲۰‌دقیقه زمان بازی در نیم‌فصل و عملکرد خوب در تیم‌هایشان هوادار و ذوب‌آهن از بازیکنان مؤثر خراسانی لیگ امسال بودند.

بازیکنانی با عملکرد متوسط

در‌این‌بین برخی بازیکنان مشهدی بودند که در تیم‌هایشان عملکرد متوسطی از خود ارائه دادند. علی نبی‌زاده و حسین مهربان در فجرسپاسی، دانیال کردستانی در هوادار، فرزاد زامهران و علی داوران در نساجی، بازیکنانی بودند که متوسط زمان بازی خوبی در تیم‌هایشان داشتند و عملکردشان هم فاجعه‌بار نبود. نبی‌زاده، هافبک‌دفاعی بیست‌وپنج‌ساله و مشهدی تیم فجرشهیدسپاسی شیراز، ۵۳۰‌دقیقه برای تیمش در لیگ برتر و ۱۲۰ دقیقه در جام حذفی به میدان رفته است و یکی از ارکان اصلی خط هافبک تیمش به حساب می‌آید.

حسین مهربان هم سرباز مشهدی همین تیم است که تا‌به‌حال ۲ گل از ۶ گلی را که فجر در نیم‌فصل اول به ثمر رسانده، با آمار ۷۸۰‌دقیقه حضور در میدان به ثمر رسانده است. دانیال کردستانی در تیم هوادار ۲۸۴‌دقیقه به میدان رفته و فرزاد زامهران برای نساجی ۴۱۴‌دقیقه بازی کرده است. علی داوران بیست‌ویک‌ساله هم ۶۳۴‌دقیقه در خط هافبک نساجی مازندران بازی کرده و از عناصر اصلی تدافعی این تیم در قامت یک هافبک‌دفاعی است.

ضعیف‌های این فهرست

فهرست بازیکنان مشهدی لیگ برتر بیست‌و‌یکم چند بازیکن ضعیف و چند عملکرد بد هم داشت. محمد ناصری، گلر حالا دیگر پا‌به‌سن‌گذاشته مشهدی که سابقه بازی در سیاه‌جامگان و پدیده را نیز داشته، امسال در پیکان حتی یک‌دقیقه هم فرصت بازی پیدا نکرده است. همچنین علیرضا صادقی، مهاجم جوان و بیست‌ودوساله آلومینیوم که امسال از سپاهان به این تیم رفت، فقط ۵‌دقیقه آن‌هم مقابل مس رفسنجان فرصت بازی پیدا کرد؛ ولی یکی از بازیکنانی مشهدی که فصلی کابوس‌وار را سپری می‌‎کند، کسی نیست جز احسان پهلوان!

عصای دست یحیی گل‌محمدی در فصل پیش که این فصل نتوانسته است در پرسپولیس درخشش سال قبل را داشته باشد. پهلوان بیست‌وهشت‌ساله امسال ۲۴۴‌دقیقه در لیگ برتر برای تیمش به میدان رفته که توفیق چندانی در بازی‌سازی، خلق موقعیت، پاس گل یا گل‌زنی نداشته است. سبحان خاقانی استقلال هم امسال شرایطی مشابه احسان پهلوان داشته است. او هم در قیاس با فصل قبل کم‌فروغ‌تر بوده و در مدت ۲۶۴‌دقیقه بازی، توفیقی نداشته است.

مورد عجیب واسعی و شاکری

سعید واسعی و یونس شاکری، ۲ چهره بدشانس فهرست مشهدی‌های لیگ هستند؛ دو‌بازیکنی که یکی به‌دلیل مصدومیت و یکی به‌خاطر حواشی، از رستگاری دور ماندند. یونس شاکری امسال در همان هفته‌های آغازین لیگ در خط حمله مهره مورد‌اعتماد قلعه‌نویی بود و ۳۱۱‌دقیقه هم برای تیمش بازی کرد و یک گل زد و ۲ پاس گل داد، اما بعد از آن گرفتار مصدومیتی بد شد تا نیم‌فصل را از دست بدهد. در مقابل بدشانسی شاکری، بدشانسی واسعی شکلی دیگر داشت. سعید واسعی در تراکتور فصل را خوب شروع کرد و آمار ۴۸۸‌دقیقه بازی و یک پاس گل را داشت، اما رفته‌رفته سولدو، سرمربی جدید تراکتوری ها، اعتمادش به او را از دست داد و حالا گفته می‌شود او در فهرست خروجی تراکتور است.

درست شبیه شهرخودرو!

مشهدی‌های شهرخودرو هم عملکردی فاجعه‌بار درست شبیه تیمشان داشتند. سعید جلالی‌راد یا مصدوم بوده یا به‌خاطر حواشی از اردوی تیم محروم! او در این فصل فقط ۵۸۲‌دقیقه گلری کرده و همتای جوان و مشهدی‌اش بابک سلامت هم ۱۳۸‌دقیقه فرصت حضور در مستطیل سبز را داشته است. محمد محمدزاده هم در همین چند هفته آخر مورد‌توجه کادر فنی شهرخودرو قرار گرفت و آمار ۲۷۷‌دقیقه حضور در لیگ برتر بیست‌و‌یکم را برای خود به ثبت رساند. امیرحسن جعفری نیز فقط ۹۰‌دقیقه برای تیم شهر مشهد به میدان رفته و فرصت چندانی برای عرض‌اندام پیدا نکرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->