تقدیم لایحه بودجه ۲۶هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۱ شهرداری به شورای شهر مشهد

  • کد خبر: ۹۶۷۶۳
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
تقدیم لایحه بودجه ۲۶هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۱ شهرداری به شورای شهر مشهد
شهردار مشهد لایحه بودجه ۲۶هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۱ شهرداری را به شورای اسلامی شهر تقدیم کرد.

همتی| شهرآرانیوز، لایحه بودجه ۲۶هزار و ۱۷۴ میلیارد تومانی سال ۱۴۰۱ شهرداری از سوی شهردار مشهد به شورای اسلامی شهر مشهد تقدیم شد.
امروز در بیست‌و‌سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر، سید عبدالله ارجائی بودجه ۲۶هزار و ۱۷۴میلیارد تومانی سال ۱۴۰۱ شهرداری را که اولین بودجه دوره ششم مدیریت شهری است، برای بررسی و تصویب به شورای اسلامی شهر تقدیم کرد.
گفتنی است افزایش چشمگیر سهم حاشیه شهر در بودجه عمرانی و همچنین توجه ویژه به حوزه ورزش و نشاط بانوان از ویژگی‌های بودجه سال آینده است.

شهردار مشهد: در بودجه ۱۴۰۱ شاهد کاهش چشمگیر رشد اعتبارات هزینه‌ای هستیم

شهردار مشهد گفت: در بودجه ۱۴۰۱شاهد کاهش چشمگیر رشد اعتبارات هزینه‌ای هستیم. امیدواریم بتوانیم در ۴سال آینده به جایی برسیم که بیشتر اعتبارات هزینه‌ای شهرداری از منابع پایدار تأمین شود.

شهردار مشهد در بیست‌وسومین جلسه شورای اسلامی شهر مشهد لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری مشهد را به شورا تقدیم کرد و ضمن تبریک روز مادر و ولادت حضرت فاطمه(س) گفت: بر اساس زمان‌بندی قانون مکلف بودیم در این جلسه لایحه بودجه را تقدیم شورا کنیم.
ارجائی ضمن تقدیر از اهتمام اعضای شورای شهر مشهد به تصویب اصلاح بودجه ۱۴۰۰ افزود: از مجموعه همکاران در شهرداری به‌ویژه معاونت برنامه‌ریزی که‌ وقت زیادی را در تدوین این لایحه صرف کردند، تشکر می‌کنم.
وی با بیان اینکه در این مدت تغییر رویکرد در جابه‌جایی مدیران و ا‌ولویت‌بندی در بودجه در شرایط سخت مالی اتفاق افتاد که‌ همکاران من توانستند در این شرایط کار را به نتیجه برسانند، گفت: آن چیزی که امروز تقدیم شورا خواهد شد، لایحه بودجه ۱۴۰۱ مشهد است. مأاموریت ما در این بودجه تحقق رهیافت دوره ششم مدیریت شهری است. خوشبختانه در این دوره برای اولین بار اعضای شورای شهر مشهد ابتکار جالبی خرج کردند و‌ قبل ار انتخاب شهردار رهیافت‌های دوره ششم به گزینه‌های شهرداری اعلام شد.
به گفته وی، قاعدتا در بودجه ۱۴۰۰ چون شورای ششم در نیمه راه در بودجه وارد شد، در اصلاح بودجه شهرداری و‌ شورای شهر آنچنان دستش باز نبود. بودجه ۱۴۰۱مورد‌ توجه سیاست‌های مدیریت شهری در دوره ششم است. اولین ویژگی این دوره تحقق رهیافت‌هایی است که اعضای محترم‌ شورا ابلاغ کردند که در بودجه هم مدنظر قرار گرفت.
شهردار مشهد ادامه داد: انطباق با گزاره‌های چشم‌اندازی نوزده‌گانه و چرخش‌های تحول‌آفرین هجده‌گانه از راهبرد‌های اصلی بودجه است. در ابتدای دوره برای رهیافت‌های شورای اسلامی ۱۹ گزاره چشم‌اندازی و ۱۸ چرخش تحول‌آفرین به بدنه شهرداری ابلاغ شد که در بودجه به‌وضوح دیده شده است.
ارجائی خاطرنشان کرد: یکی از شعار‌های محوری شورا، تعا‌لی‌سازی در شهر و توزیع امکانات و فرصت‌ها و عدالت‌محوری بود که در بودجه ۱۴۰۱ ریل‌گذاری آن به‌خوبی انجام شده است و امیدواریم با همراهی شورای اسلامی بتوانیم نواحی کمترتوسعه‌یافته و حاشیه شهر را با سرعت بیشتری به متن نزدیک کنیم.
به‌گفته وی، کاهش هزینه‌های جاری با ارتقای بهره‌وری و اتخاذ روش‌های نوآورانه، راهبرد بودجه است. اگر با شیب فعلی به‌سمت بودجه۱۴۰۱ حرکت می‌کردیم، در فاصله زمانی یک تا دو سال آینده همه درآمد‌های اصلی شهرداری صرف هزینه‌های جاری می‌شد و شهرداری به بنگاهی عمرانی و نهادی هرینه‌ای تبدیل می‌شد. از مسائل اساسی شهر در ابرسازمان‌هایی مثل شهرداری، سهم زیاد اعتبارات هزینه از درآمد‌های پایدار است که ما را به دستگاه‌های هزینه‌بر تبدیل می‌کند.

به‌گفته وی، به‌همت همکارانم در شهرداری این روند متوقف شده است. در بودجه۱۴۰۱ شاهد کاهش چشمگیر رشد اعتبارات هزینه‌ای هستیم. امیدواریم بتوانیم در ۴سال آینده به جایی برسیم که بیشتر اعتبارات هزینه‌ای شهرداری از منابع پایدار تأمین شود. استفاده از روش‌ها و ابزار‌های متنوع تأمین مالی و تلاش برای پرداخت بدهی‌های بانکی از رویکرد‌های ما در این بودجه است.
شهردار مشهد خاطرنشان کرد: شفافیت‌بخشی به بودجه، هوشمندسازی و‌ اهتمام به انضباط مالی از رویکرد‌های بودجه ۱۴۰۱ است و امیدواریم بتوانیم در بودجه۱۴۰۱ بسیاری از فرایند‌ها را برون‌سپاری کنیم.

شرایط حاکم بر تدوین بودجه ۱۴۰۱شهرداری مشهد

شهردار مشهد در ادامه با بیان اینکه وضعیت کشور برای همگان مشخص است و از یک‌سو فشار‌های استکبار جهانی به‌ویژه در عرصه‌های اقتصادی چندسالی است که بر کشور سایه افکنده است و اقتصاد کشور را تحت‌تأثیر قرار داده است، افزود: از سوی دیگر سیاست‌های غلط اجرایی به‌ویژه در دوره‌های گذشته در سطح کلان و در سطح منطقه‌ای باعث تشدید اثرات تحریم شده است و امروز مردم فشار‌ها و‌ تکانه‌های شدیدی را در حوزه اقتصادی متحمل می‌شوند. یکی از شرایط حاکم بر بودجه شهرداری، محدودیت‌های اقتصادی است که عمدتا منشأ ملی و بین‌المللی دارد و تا حدودی منشأ شهری و استانی دارد.
به‌گفته وی، تبعات دیگری که بودجه ۱۴۰۱ را متأثر کرد، لایحه تقدیمی دولت محترم به مجلس بود که ما هم در جلساتی که داشتیم، این موضوع را مطرح کردیم که لایحه بودجه به‌نفع مدیریت شهری در سطح کلان در کشور نیست و امروز خوش‌حالیم با همکاری مستقیم رئیس‌جمهور و معاون ایشان، لایحه به‌سمت توازن و اصلاح به‌نفع مردم پیش رفته است.
شهردار مشهد با تأکید بر اینکه افزایش نرخ تورم و حذف ارز ترجیجی هم از نگرانی‌های مدیریت شهری در افزایش بسیار زیاد هزینه‌های نگهداشت شهر در سال آینده است، تصریح کرد: کاهش شدید منابع ناشی از تصویب طرح‌های بالادستی به‌ویژه در حوزه‌های اصلی درآمدی شهر از نگرانی‌های اصلی ماست که امیدواریم با پیگیری اعضای شورا و‌ نمایندگان و استانداری شاهد تغییر این طرح‌ها باشیم.
ارجائی گفت: باید بگوییم در سال آینده از یک‌طرف سخت‌گیری طرح‌های تفصیلی و از طرف دیگر واردرکودشدن عرصه مسکن باعث مهاجرت بیشتر سرمایه‌گذاران در حوزه ساخت‌وساز از مشهد می‌شود. رشد هزینه نگهداشت شهر ناشی از توسعه فضا‌های خدماتی است که در بودجه ۱۴۰۱ عامل فشار است. هر پارکی که افتتاح می‌کنیم و هر خیابانی که تعریض می‌کنیم، یک هزینه اولیه دارد و یک هزینه نگهداشت. هزینه نگهداشت یک پارک در چند سال بیش از هزینه احداث آن پارک است.

ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۱ شهرداری مشهد

شهردار مشهد در ادامه با بیان اینکه تلاش ما در بودجه ۱۴۰۱ این بود که نظام تعیین عوارض و تعرفه بهای خدمات بر اساس بهای تمام‌شده باشد، گفت: افزایش سهم درآمد‌های پایدار در حفظ بودجه به‌وضوح مشخص است. منطقه‌محوری و محله‌محوری بر اساس سیاست‌های اعلامی و‌ ابلاغی شورای ششم نقطه درخور ملاحظه در ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۱ است.
به‌گفته وی، تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام به‌صورت کامل، متوقف‌کردن پروژه‌های بدون مطالعه و ارزش بنیادی یا اتمام پروژه‌ها و تصمیم‌گیری در روند ادامه پروژه به‌وضوح در بودجه مشخص است. اعمال صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی مدیریت شهری و همچنین توجه ویژه به توسعه پروژه‌های نواحی کمترتوسعه‌یافته و حاشیه طبق تأکید شورای ششم شهر مشهد از ویژگی‌های این بودجه است. 
وی افزود: امیدواریم بتوانیم با تقدیم بودجه به شورای اسلامی و کسب این اجازه که تخصیص پروژه‌های عمرانی نواحی کم‌برخوردار و حاشیه را در بودجه ۱۴۰۱ لحاظ کنیم، مقداری از فاصله حاشیه با متن را کاهش دهیم. توجه ویژه به زیرساخت مرتبط با سلامت و نشاط و ورزش بانوان از ویژگی‌های شاخص بودجه است. امیدواریم بتوانیم به این عزیزان که نه‌تنها از نظر جمعیتی بیش از نیمی از جمعیت شهر را تشکیل می‌دهند، بلکه از نظر اثربخشی به جامعه نیز جایگاه والایی دارند، توجهی ویژه‌ کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: توجه ویژه به مناسب‌سازی شهری، ورزش، نشاط و‌ سرگرمی برای اقشار با نیاز‌های ویژه مانند معلولان عزیز نکته مهم بودجه است. تمرکز روی تحقق حداکثری منابع بودجه سال آینده و ارتباط‌‌دادن پروژه‌ها به منابع پایدار و جداشدن از منابع موهوم از ویژگی‌های دیگر بودجه است. نگرش ویژه به برش‌های موضوعی مانند بازآفرینی شهری و ایمنی و انضباط ترافیکی از ویژگی‌های دیگر است. تمرکز به بازپرداخت بدهی‌ها و تعیین تکلیف همه طلبکاران شهرداری از سرفصل‌های اصلی بودجه است.

مشهد پیشگام و پیشرو در افزایش سهم درآمد‌های پایدار از بودجه است 

وی با بیان اینکه در حوزه درآمدهای عمومی توجه ویژه‌ای به درآمدهای‌پایدار شده و امیدواریم بیش از ۲هزار میلیارد تومان از بودجه ۱۱هزار میلیارد تومانی درآمد‌های عمومی از منابع پایدار باشد، افزود: در حوزه هزینه‌ای هم مصارف هم نزدیک به ۹هزار میلیارد تومان تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است که جزو منابع بودجه‌ای در نظر گرفته شده است و قریب ۹هزار میلیارد تومان صرف تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خواهد شد.
شهردار مشهد ادامه داد: افزایش سهم درآمد‌های پایدار در بودجه ۱۴۰۱ امیدواریم به عدد ۴۶درصد برسد، بکی از موضوعاتی‌که امروز بدنه شهرداری و‌ همواره مورد سؤال بود سهم درآمد‌های پایدار از بودجه است: خوشبختانه عددی که تقدیم مجلس شده ۱۰درصد بالاتر از میانگین کشوری است و این یعنی مشهد پیشگام و پیشرو در افزایش سهم درآمد‌های پایدار از بودجه است.
به گفته وی، نردیک به ۷۰درصد بودجه ۱۴۰۱شهرداری مربوط به عملیات عمرانی است که باعث افتخار است و‌ دوره ششم مدیریت شهری با حمایت اعضای شورا کاهش چشمگیری در هزینه‌های اداره شهر داشتیم و  بودجه اعتبارات عمرانی افزایش یافته است.
شهردار مشهد ادامه داد: صرفه‌جویی یکی از نکات قابل ملاحظه بودجه است ما بر اساس رشد تورمی بودجه پیش‌بینی داشتیم ۲۸درصد رشد داشته باشیم، اما با درایت همکاران این رشد تنها ۱۳درصد خواهد بود.
ارجائی با خواهش از مدیران شهری و دست‌اندرکاران به منظور تحقق این بودجه و صرفه‌جویی هزینه‌ای خاطرنشان کرد: نیازمند حرکت جهادی و رفتارعالمانه هستیم. هیچ کاهشی در مباحث حقوق و دستمزد و رفاهی نداشتیم، اما می‌توانیم با کمک شما شهر را ارزان‌تر اداره کنیم از سوی دیگر می‌توانیم پروژه‌های عمرانی بیشتری را اجرا کنیم.

شهردار مشهد ادامه داد: توجه ویژه به برنامه‌ها فرهنگی و اجتماعی در حوزه‌های مختلف ویژگی بعدی بودجه ۱۴۰۱است که ببش از ۱۱۰۰میلیارد تومان برای فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تخصیص داده شده است که رشد درصدی آن نسبت به سنوات قبل قابل توجه است.

به گفته وی، ۱۱درصد از کل اعتبارات جاری و ۴درصد اعتبارت عمرانی از کل اعتبارات عمرانی به حوزه فرهنگی و اجتماعی اختصاص یافت. سهم مستقیم پروژه‌های عمرانی در توسعه نواحی کم‌برخوردار و حاشیه‌ای در بودجه ۱۴۰۱ ان‌شاءالله ۳۸درصد خواهد بود.

مصوبات

تصویب لایحه نامگذاری معابر فرعي بنام شهداي گرانقدر

ماده واحده: شهرداري مشهد مقدس مكلف است، نسبت به نامگذاري تعدادي از معابر فرعي به نام شهداي گرانقدر به شرح ذيل اقدام نمايد .

۱.نامگذاري معبر فرعي صاحب الزمان (عج) ۲۶ واقع در خيابان دانشگاه با حفظ شماره به نام شهيد سيد علي يحيي زاده (منطقه۱)
۲.نامگذاي معبر فرعي ايثارگران ۲۴ واقع در خيابان ايثارگران با حفظ شماره به نام شهيد محمدرضا ارباب (منطقه۲)
۳.نامگذاري معبر فرعي كافي ۸ واقع در بلوار طبرسي با حفظ شماره به نام شهيد محمود فاخر جغري (منطقه۳)
۴.نامگذاري معبر فرعي شهيد صياد شيرازي ۶۳ با حفظ شماره به نام شهيد محمدحسين گوهري كلاهدراز (منطقه۹)

تصویب لایحه اعطای تخفیف به پرداخت قبوض کسب و پیشه و نوسازی و عمران شهری با قید دو فوریت

ماده واحده: به شهرداري مشهد مقدس اجازه داده مي‌شود، به ‌منظور گرامی داشت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و تشويق مودیان به پرداخت عوارض، برای پرداخت قبوض عوارض كسب و پيشه (مشمول و غیرمشمول قانون نظام صنفی) و بهای خدمات پسماند و بهای خدمات آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مندرج در قبوض نوسازي و عمران شهري، به مودیانی که فیش عوارض یاد شده را در بازه زمانی ۱۲ بهمن ماه الی ۲۸ اسفند ماه سال جاری دریافت و وجه آن را در بازه یاد شده واریز نمايند، به میزان ۲۵ % (بیست و پنج درصد)، تخفیف اعطا نماید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->