قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت + جزئیاتی از تغییر کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است
سرخط خبرها

فرصت‌سازی از تهدید فاضلاب کشف‌رود مشهد

  • کد خبر: ۹۶۸۴۲
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
فرصت‌سازی از تهدید فاضلاب کشف‌رود مشهد
تصفیه خانه سپتاژ کشف رود مشهد تا خرداد سال ۱۴۰۰ وارد مدار می‌شود.

امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ یکی از گام‌های ابتدایی در راه سامان دهی کشف رود، تعیین تکلیف فاضلاب‌های این رودخانه تاریخی است. در این راستا تاکنون تصفیه خانه‌های خین عرب، پرکندآباد ۱ و ۲، التیمور و اولنگ برای تصفیه فاضلاب جاری در این رودخانه شروع به کار کرده است تا با استفاده توان تصفیه خانه ها، راه برای تولید پساب و تزریق این پساب به مزارع مهیا شود.

در حال حاضر این تصفیه خانه‌ها ظرفیت کمی نسبت به حجم زیاد فاضلاب ورودی به کشف رود دارند، اما در طرح‌های پیش رو قرار است با ایجاد تصفیه خانه‌های دیگر، وضعیت تصفیه فاضلاب با سرعت بیشتری سروسامان بگیرد. یکی از این پروژه ها، تصفیه خانه سپتاژ است که طبق وعده مسئولان قرار است خرداد سال آینده به بهره برداری برسد.

در این راستا مدیر پروژه سامان دهی کشف رود درباره آخرین وضعیت تصفیه خانه‌های پیش بینی شده در بستر کشف رود، با تأکید بر اینکه مشکل اساسی کشف رود بحث تصفیه خانه است، به خبرنگار ما گفت: براساس موافقت نامه مشترک و دستور استاندار سابق، قرار شد سامان دهی کشف رود ازجمله تعیین تکلیف تصفیه خانه‌ها در اولویت کار‌های مدیریت شهری باشد؛ بنابراین شهرداری مشهد از ۲۰ آبان ۲ سال پیش و پس از ابلاغ توافق نامه، فعالیتش را در زمینه ایجاد تصفیه خانه آغاز کرد.

عبدا... سلطان احمدی با اشاره به اینکه خرداد پارسال تحویل بستر به پیمانکار برای اجرای تصفیه خانه سپتاژ انجام شد، افزود: براساس مطالعات و برنامه ریزی‌های انجام شده، این تصفیه خانه با تصفیه حدود ۳۰۰۰ مترمکعب در شبانه روز، معادل ۳۰ لیتربرثانیه طراحی شده و ظرفیت تصفیه حدود یک میلیون مترمکعب فاضلاب در سال را دارد.

وعده اول؛ ۱۸ ماه

وی زمان استاندارد برای ساخت تصفیه خانه را حدود ۳۶ ماه اعلام و اضافه کرد: با توجه به ضرورت بهره برداری هرچه سریع‌تر تصفیه خانه، مدیریت شهری برنامه عملیاتی اجرای این تصفیه خانه را فشرده‌تر کرد تا در مدت ۱۸ ماه بتوانیم این تصفیه خانه را وارد مدار کنیم.

وی اظهار کرد: این پروژه به صورت‌ای پی سی طراحی شده است که براساس آن مهندسی، خرید و اجرای آن با پیمانکار است. در ابتدای کلنگ زنی این پروژه ۶ ماه برای طراحی و ۱۲ ماه نیز برای دوره ساخت آن پیش بینی شد تا درمجموع طراحی و ساخت تصفیه خانه در آذر ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد، اما با توجه به مشکلات فراوان و موانع پیش رو در بحث شیوع کرونا، قطعی مکرر برق، خرید تجهیزات، مسائل مالی و تأمین نشدن اعتبارات دولتی طبق تعهدات در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ پروژه با تأخیر روبه رو شد.

مدیر پروژه سامان دهی کشف رود با بیان اینکه بهره برداری از این پروژه با ۶ ماه تأخیر همراه است، بیان کرد: هم اکنون این تصفیه خانه مهم در بستر کشف رود حدود ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به شرط تأمین منابع مدنظر مدیریت شهری، در خرداد سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می‌رسد.

ساخت تصفیه خانه طبرسی تا ۳ سال دیگر

سلطان احمدی با بیان اینکه سالانه حدود ۹۲ میلیون مترمکعب فاضلاب وارد کشف رود و فقط یک میلیون مترمکعب از آن تصفیه می‌شود، گفت: حجم زیادی از فاضلاب این رودخانه باید در تصفیه خانه طبرسی یک و پراکندآباد ۳ سامان دهی شود. بر این اساس قرارداد اجرای تصفیه خانه طبرسی بین آب منطقه‌ای و آب وفاضلاب با سرمایه گذار بخش خصوصی بسته شده است تا ظرف مدت ۳ سال تصفیه خانه طبرسی شمالی ساخته شود.

وی ادامه داد: این تصفیه خانه با تصفیه حدود ۶۷ هزار مترمکعب در شبانه روز که قابلیت افزایش تا ۹۰ هزار مترمکعب را دارد، نقش مهمی در حل وفصل مشکل فاضلاب منتهی به کشف رود ایفا می‌کند.

پرکندآباد ۳ همچنان در ابهام

مدیر پروژه سامان دهی کشف رود با اشاره به تصفیه خانه پرکندآباد ۳، تصریح کرد: این تصفیه خانه ۲ فاز دارد که هرکدام ظرفیت تصفیه ۴۵ هزار مترمکعب فاضلاب را در شبانه روز دارد، اما شرکت آب وفاضلاب و آب منطقه‌ای تاکنون نتوانسته اند به سازوکار مشخصی برای تعیین تکلیف این تصفیه خانه برسند تا بتوانیم فاضلاب رهاشده در این بخش رودخانه کشف رود را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه تصفیه خانه چرمشهر نیز ظرفیت تصفیه ۳۰ لیتردرثانیه و تصفیه حدود یک میلیون لیتر فاضلاب در سال را دارد، گفت: با پیگیری‌های شهرداری مشهد، اجرای فاز دوم این تصفیه خانه توسط شرکت شهرک‌های صنعتی در حال ساخت است و این شرکت تعهد داده است که تا پایان امسال تصفیه خانه چرمشهر را وارد مدار کند.

سلطان احمدی تأکید کرد: عملیات اجرایی تصفیه خانه سپتاژ و چرمشهر در حال انجام است و مطالعات اولیه تصفیه خانه طبرسی شمالی نیز انجام شده است و به زودی وارد عملیات اجرایی می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->