زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نمایشگاه گروهی بانوان خوش نویس با نام «ریحانةالنبی» در نگارخانه رضوان برگزار شده است

  • کد خبر: ۹۶۸۵۴
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
نمایشگاه گروهی بانوان خوش نویس با نام «ریحانةالنبی» در نگارخانه رضوان برگزار شده است
در نمایشگاه «ریحانةالنبی» که به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان  قدس رضوی برگزار شده است، ۲۳هنرمند از مشهد، بجنورد، سبزوار و قوچان ۴۲اثر خوش نویسی با مضامین فاطمی را با خط‌های نستعلیق، شکسته نستعلیق، کوفی، ثلث، نسخ و کتابت در ابعاد مختلف به نمایش گذاشته اند.

شهرآرانیوز - این روز‌ها نگارخانه رضوان به مناسبت میلاد باسعادت حضرت فاطمه  زهرا (س) و بزرگداشت مقام زن میزبان نمایشگاه گروهی بانوان خوش نویس خراسانی با عنوان «ریحانةالنبی» است. در این نمایشگاه که به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان  قدس رضوی برگزار شده است، ۲۳هنرمند از مشهد، بجنورد، سبزوار و قوچان ۴۲اثر خوش نویسی با مضامین فاطمی را با خط‌های نستعلیق، شکسته نستعلیق، کوفی، ثلث، نسخ و کتابت در ابعاد مختلف به نمایش گذاشته اند.

در میان این هنرمندان که دارای درجه‌های ممتاز، فوق ممتاز و استادی هستند، خوش نویس ده ساله‌ای نیز با ۲ اثر خط نسخ شرکت کرده است که کوچک‌ترین عضو این نمایشگاه محسوب می‌شود. ریحانه ادیبی که ۱۱ ماه است دستی بر این هنر دارد و شایسته تقدیر در بخش نظیره نویسی پنجمین دوره کتابت قرآن دارالکتابه و همچنین چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم است، در این نمایشگاه قسمتی از خطبه حضرت زهرا (س) و همچنین بخشی از زیارت جامعه کبیره را خوش نویسی کرده است. در ادامه با برخی هنرمندان خوش نویس این نمایشگاه گپ زدیم که می‌خوانید.

عرض ارادت به بانوی اسلام با هنر خوشنویسی

جای خالی خوش نویسی در شهر

سمیه ناطقی ۲۰ سال است خوش نویسی می‌کند و تاکنون در ۲ نمایشگاه انفرادی و نمایشگاه‌های گروهی بسیاری حضور داشته است. او با ۳ اثر به این نمایشگاه آمده است. ناطقی درباره خلق آثارش می‌گوید: آثار موجود ۳ صفحه از خطبه فدکیه را نشان می‌دهد که با خط کتابت و قلم ریز ارائه شده است

مدرس انجمن خوش نویسان مشهد، خوش نویسی را با آیات، احادیث و اشعار عرفانی مرتبط می‌داند و توضیح می‌دهد: خوش نویسی را نمی‌توان از مضامین عرفانی جدا دانست، زیرا این دو باهم ادغام شده اند و بدون یکدیگر تعریف کاملی نخواهند داشت.

به گفته او برگزاری نمایشگاهی از آثار هنری بانوان ابتکار جالبی است که قدرت خوش نویسی بانوان خراسانی را بیشتر نشان می‌دهد. ناطقی یادآور می‌شود: بیشتر بازدیدکنندگان نمایشگاه «ریحانةالنبی» خوش نویسان و علاقه‌مندان به این هنر هستند و عموم مردم کمتر از نمایشگاه بازدید می‌کنند. او پیشنهاد می‌کند که این گونه نمایشگاه‌ها در مکان‌های عمومی برگزار شود.

عرض ارادت به بانوی اسلام با هنر خوشنویسی

ادای دین با هنر

مریم امام وردی ۲۰ سال است خوش نویسی می‌کند. او می‌گوید: تاکنون در ۴ نمایشگاه انفرادی و بیش از ۹۰ نمایشگاه و جشنواره گروهی در مشهد، تهران، ایلام، قزوین، تبریز، اصفهان و بیرجند شرکت کرده ام.

او درباره اثر «صلوات» که در این نمایشگاه با خط نستعلیق در ابعاد ۷۰ در ۱۰۰ به نمایش گذاشته شده است، بیان می‌کند: این اثر را در سال ۱۳۹۱ اجرا کردم که با استقبال خوبی روبه رو و فروخته شد. به همین دلیل تصمیم گرفتم دوباره مشابه آن اثر را اجرا کنم و به نمایش بگذارم.

این مدرس خوش نویسی ادامه می‌دهد: من به عنوان یک ایرانی مسلمان وظیفه دارم اشعار شاعران کشورم را بنویسم و همچنین دین خود را به دینم ادا کنم.

امام وردی یادآور می‌شود: آثار هنری با مضامین دینی و عرفانی در برنامه‌های مذهبی فقط از لحاظ بصری با استقبال روبه رو می‌شوند و هنگام فروش آن طور که باید حمایت نمی‌شوند.

عرض ارادت به بانوی اسلام با هنر خوشنویسی

ضرورت توجه به هنر در مدرسه‌ها

فائزه ایزدی ۱۷ سال تجربه فعالیت در خوش نویسی دارد. او با ۳ اثر خوش نویسی شامل سوره حمد، چندبیتی از اشعار کلیم کاشانی به صورت چلیپا و ابیاتی از حافظ به خط شکسته نستعلیق در ابعاد ۵۰ در ۷۰ در این نمایشگاه که پنجمین نمایشگاه گروهی اوست، شرکت کرده است. به گفته او آنچه که در قالب هنر بیان شود، دل نشین‌تر می‌شود و بهتر در وجود مخاطب می‌نشیند. اعظم سادات محمدی هنرمند فوق ممتاز خوش نویسی است که از سال ۱۳۸۸ وارد این حرفه شده است.

عرض ارادت به بانوی اسلام با هنر خوشنویسی

او که در بخش کتابت نسخ ایرانی جشنواره خوش نویسی «یاس یاسین» برگزیده شده است، اکنون اثرش در بخش نقاشی خط کنگره جهانی «حضرت محمد (ص)، پیامبر رحمت» پذیرفته شده است. سادات محمدی درباره اثرش که با مضمون فاطمی و به خط ثلث تولید شده است، می‌گوید: در زمینه خوش نویسی مردم بیشتر خط نستعلیق را می‌شناسند، درحالی که خط‌های بسیاری وجود دارد که باید به افراد معرفی شود. به همین دلیل، ضروری است که از خط ثلث در هر شهری استفاده شود تا چشم مردم با آن آشنا شود.

این نمایشگاه تا ۷ بهمن در نگارخانه رضوان برپاست. علاقه‌مندان برای بازدید از این رویداد می‌توانند صبح از ساعت ۹ تا ۱۲ و عصر از ساعت ۱۷ تا ۲۰ به محل نگارخانه واقع در خیابان کوهسنگی ۱۷ مراجعه کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->