جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

نگاهی به وضعیت کنونی خانه سرود مشهد که در مراحل تکمیل است

  • کد خبر: ۹۶۸۵۵
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
نگاهی به وضعیت کنونی خانه سرود مشهد که در مراحل تکمیل است
 امسال فعالان سرود به این فکر افتادند وضعیت سرود مشهد را که به گفته آن‌ها در چند سال گذشته از مسیر درست دور شده و آثاری ضعیف تولید شده بود، با همکاری یکدیگر بهبود ببخشند. در ادامه با برخی اعضای هیئت مؤسس خانه سرود مشهد به گپ و گفت پرداختیم که می‌خوانید.

نعیمه زمانی | شهرآرانیوز - امسال فعالان سرود به این فکر افتادند وضعیت سرود مشهد را که به گفته آن‌ها در چند سال گذشته از مسیر درست دور شده و آثاری ضعیف تولید شده بود، با همکاری یکدیگر بهبود ببخشند. بنابراین، آبان امسال اولین جلسه هم اندیشی و تصویب شیوه نامه انتخابات شورای مرکزی خانه سرود مشهد با حمایت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد و با هدف مدیریت صحیح و کاربردی سرود در شهرمان برگزار شد تا با تربیت افراد متخصص گام مثبتی در تولید و حمایت از آثار فاخر برداشته شود. در ادامه با برخی اعضای هیئت  مؤسس خانه سرود مشهد به گپ و گفت پرداختیم که می‌خوانید.

احیای سرود مشهد

سیدیحیی موسوی، نماینده هیئت مؤسس خانه سرود مشهد، می‌گوید: سرود مشهد و خراسان جو نامتعادلی پیدا کرده بود و در مسیری قرار داشت که جایگاهش نبود. بعضی آثار تولیدشده نیز آنچنان ضعیف بود که با انتقاد بسیاری متخصصان این هنر در کشور و همچنین استادان مشهدی روبه رو شد. او ادامه می‌دهد: به همین دلیل استادان و بزرگان سرود با هدف معرفی فعالان سرود در شهرمان دورهم جمع شدند تا کاری انجام دهند و سرود به دست صاحبان اصلی اش برسد. سرانجام این خرد جمعی و هم اندیشی به ایجاد خانه سرود مشهد منجر شد. به گفته موسوی نگاه اقتصادمحور به سرود خراسان سبب شده بود استادان برجسته از این فضا دور بمانند و نادیده گرفته شوند.

نماینده هیئت  مؤسس خانه سرود مشهد درباره روند اجرای کار این تشکل مردمی توضیح می‌دهد: باتوجه به شیوه نامه برگزاری انتخابات خانه سرود، هیئت مؤسسی متشکل از ۶ استاد خراسانی در نظر گرفته شده است که در رأس امور هستند. در کنار آن‌ها شورای سیاست گذاری فعالیت می‌کند که نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط با تولید مانند اداره آموزش و پرورش، کانون‌های مساجد، بسیج و... در آن عضو هستند.

حمایت در کنار تولید و اجرا

عضو اتاق فکر کانون‌های مساجد کشور با بیان اینکه خانه سرود مشهد اکنون مرحله گزینش اعضای مجمع عمومی و عوامل اجرایی را می‌گذراند، می‌گوید: عوامل اجرایی از نیرو‌هایی هستند که در این زمینه سواد و تخصص دارند. آن‌ها ثبت نام کرده اند و پس از احراز هویت و صلاحیت می‌توانند به عنوان کاندیدا در انتخابات شورای مرکزی شرکت کنند و درنهایت ۷ نفر از فعالان سرود انتخاب خواهند شد.

او ادامه می‌دهد: همه تلاش ما این است که خانه سرود پس از انتصاب عوامل اجرایی کارش را به صورت جدی تا قبل از پایان سال شروع کند. با تشکل‌ها و سازمان‌های مختلف به ویژه شهرداری و شورای اسلامی شهر نیز رایزنی‌هایی انجام شده است تا با راه اندازی یک دفتر مرکزی و دفتر‌هایی در محلات مختلف شهر فعالیت خانه سرود را به شکل جدی پیش ببریم.

به گفته موسوی، خانه سرود نه تنها در تولید و اجرای آثار فعالیت می‌کند، بلکه جذب حمایت دستگاه‌های اجرایی را هم در دستورکار خود قرار داده است تا سرود‌هایی تولید شود که با تعاریف جهانی مطابقت داشته باشد. او یادآور می‌شود: اگر سرودی اجرا می‌شود، نباید فقط جنبه نمایشی داشته باشد و حمایت از اعضای سرود و تشویق آن‌ها موضوع مهمی است که نباید نادیده گرفته شود. ضمن اینکه شرایطی باید فراهم شود که اگر ارگانی به اجرای سرود نیاز داشت، ما نیرو‌هایی از خانه سرود برایشان در نظر بگیریم. همچنین همه مراحل سرود شامل تولید، اجرا، برگزاری جشنواره‌های سرود و داوری‌ها و حتی سرود‌هایی که از رسانه‌های جمعی مانند تلویزیون اجرا می‌شود، با کمک خانه سرود اجرا شود.

اهمیت هم خوانی سرود با سلیقه نسل امروز

نماینده هیئت مؤسس خانه سرود مشهد می‌گوید: ایجاد فضایی برای رقابت سالم در میان اهالی این هنر در خانه سرود تعریف شده است. بر این اساس، برگزاری مسابقات و جشنواره‌های مختلف باید در دل این تشکل رقم بخورد.

به گفته او هر تفکری به ابزاری برای انتقال اطلاعات نیاز دارد و از سرود می‌توان به عنوان یکی از بهترین ابزار آموزش و انتقال پیام استفاده کرد. در نتیجه تقویت و رونق سرود امری ضروری است. ضمن اینکه سرود می‌تواند بر تعداد بسیاری از مردم به ویژه نسل جوان از لحاظ فرهنگی، هنری، اجتماعی و تربیتی تأثیر بگذارد. موسوی در ادامه بیان می‌کند: به قطع همان طور که فناوری توسعه می‌یابد، سرودی هم که امروز تولید می‌شود، باید از لحاظ رنگ ولعاب به روز باشد تا از آن استقبال شود.

ایجادخانه سرور برای تولید آثار فاخر

مهدی کیان منش، عضو کانون صدابرداران موسیقی کشور، دوربودن سرود از دسترس متولیان آن را عاملی در تنزل جایگاه سرود مشهد در چند سال گذشته می‌داند و بیان می‌کند: خانه سرود برای انتقال تجربیات، رشد و تولید آثار فاخر و ارزشمند ایجاد شده است.

سرپرست امور شهرستان‌های خراسان رضوی در انجمن موسیقی می‌گوید: همه تلاش ما این است که با افزایش سطح دانش و آگاهی مربیان و کیفیت اجرا، افراد متخصصی را پرورش دهیم که نه تنها در مشهد و استان، بلکه در سراسر ایران نمونه و الگو باشند. کیان منش یادآور می‌شود: آیین نامه اولیه‌ای که در جلسه شورای اسلامی شهر قرائت شد، به ساختار انتخابات و شرایط حضور اعضای خانه سرود پرداخته است. آیین نامه جامع و کاملی نیز در نظر گرفته شده که درحال نگارش است.

آموزش و تربیت مربیان سرود

جلیل شریعتمدار، آهنگ ساز و از اعضای هیئت مؤسس خانه سرود مشهد، نیز پایگاه و خاستگاه سرود را به دوران قبل از انقلاب اسلامی مربوط می‌داند و بیان می‌کند: سرود مشهد همیشه در کشور شناخته شده بوده است، اما پراکندگی در کار و نبود پشتوانه و جایگاه ثابت برای آن سبب شد کیفیت بعضی آثار فدای کمیت شود. به همین دلیل، ایجاد جایگاهی با عنوان خانه سرود ضرورت یافت.

او آموزش مربیان و ارتقای علمی و کیفی تولیدات را مهم‌ترین اصل در خانه سرود می‌داند و توضیح می‌دهد: استفاده از سرود‌های تکراری باعث شده است درجه ارزش سرود در شهر افت کند و درنتیجه تأثیرگذاری اش را از دست بدهد. بنابراین، با راه اندازی این تشکل و آموزش و تربیت مربیان، سطح علمی ارتقا می‌یابد و آثار خوبی نیز ارائه خواهد شد.

به گفته این آهنگ ساز، زمانی که مربیان زیرپوشش انجمن خانه سرود قرار گیرند، مسائل حقوقی، ارزش گذاری و سطح بندی کارها، بیمه و... نیز منسجم و مدیریت خواهد شد.
به باور او سرود از هنر‌هایی است که در چند دقیقه می‌تواند پیامش را به مخاطب منتقل کند. شریعتمدار توضیح می‌دهد: مردم با سرود‌های پس از انقلاب اسلامی ارتباط برقرار و پس از دوسه بار شنیدن آن را حفظ می‌کردند. اگر می‌خواهیم اثری با مخاطب ارتباط برقرار کند، باید شعر‌هایی انتخاب کنیم که مردم آن را درک و باور کنند.

ضرورت آرشیو آثار تولیدی

محمدرضا صدر، پیشکسوت سرود و داور هنر‌های آوایی در اداره آموزش و پرورش، هم می‌گوید: خانه سرود علاوه بر مشهد آمادگی ارائه خدمات به دیگر شهرستان‌های استان را دارد. این آهنگ ساز با اشاره به ضرورت آشنایی با گروه‌های سرود کشوری توضیح می‌دهد: در برنامه‌های بعدی مان در نظر داریم باتوجه به مناطق جغرافیایی با همه گروه‌های سرود کشوری در ارتباط و تعامل باشیم تا مربیان مشهد نیز با نحوه کار مربیان مناطق دیگر و سرود‌های آنجا آشنا شوند.

به گفته صدر، سرود مشهد همیشه در ایران بنام بوده است، منتهی به پشتیبانی ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط نیاز دارد. در گذشته آثار فاخر بسیاری تولید شده است، اما مکانی برای ثبت و ضبط آن‌ها و تهیه آرشیو وجود نداشته است. صدر یادآور می‌شود: به هنر سرود باید مانند هنر‌های دیگر نگاه کرد و جایی در نظر گرفته شود که کار‌های تولیدی را آرشیو و به نام صاحبان اصلی اثر چاپ کنند. راه اندازی خانه سرود به این موضوع کمک شایانی خواهد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->