معاون فرهنگی استانداری خراسان رضوی: رتبه نخست کشور در پرداخت وام ازدواج را داریم شهردار مشهد مقدس: در امر خلاقیت و نوآوری رتبه یک را در کشور داریم | راه‌اندازی سامانه‌ای برای شناسایی مسائل و مشکلات شهر در برنامه میان‌مدت شهرداری مشهدمقدس، نوآوری و هوشمندسازی در اولویت قرار گرفته است دوره ششم مدیریت شهری مشهدمقدس به خلاقیت و نوآوری اهمیت ویژه‌ای می‌دهد باید ظرفیت‌های بسیج را به افراد فعال در عرصه علم و فناوری معرفی کنیم آغاز اولین رویداد خلاقیت و نوآوری در مشهدمقدس از امروز (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بهره برداری از بوستان‌های ویژه بانوان در مشهدمقدس کشف‌رود، رودی به قدمت میلیون‌‌ها سال آغاز عملیات محلول‌پاشی برگی در فضای سبز شهری مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) متروی مشهد از واگن‌های ملی بهره‌مند می‌شود خلاقیت و نوآوری ضرورت توسعه شهری قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت + جزئیاتی از تغییر کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳
سرخط خبرها

مشهدالرضا (ع) چهره‌ای بین‌المللی

  • کد خبر: ۹۶۸۷۹
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
مشهدالرضا (ع) چهره‌ای بین‌المللی
مشهد هم به‌دلیل میزبانی زائران مضجع شریف رضوی از سراسر جهان، از دیرباز تاکنون مورد توجه مسلمانان و همچنین پیروان دیگر ادیان آسمانی بوده است.

سیدمحمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ در جهان امروز که ارتباطات نقش مهمی در پیشبرد برنامه‌ها و دستیابی به اهداف در حوزه‌های مختلف دارد، شهر‌ها با توجه به ظرفیتی که یا به‌صورت ذاتی در اختیار دارند یا به‌صورت اکتسابی به آن‌ها اضافه شده است، نقش مهمی در ارتباط جوامع با یکدیگر و معرفی فرهنگ، آداب و رسوم و چهره‌ای شایسته دارند.

مشهد هم به‌دلیل میزبانی زائران مضجع شریف رضوی از سراسر جهان، از دیرباز تاکنون مورد توجه مسلمانان و همچنین پیروان دیگر ادیان آسمانی بوده است. این شهر همچنین از سالیان گذشته میزبان جمعیت زیادی از مسلمانان به‌خصوص شهروندان کشور‌های همسایه ایران بوده است که مشهد را برای زندگی انتخاب کرده‌اند و در آن ساکن شده‌اند.

زندگی در سایه سار مهر رضوی

چهار دهه پیش، وقتی ارتش سرخ شوروی به افغانستان لشکر کشید و شیعیان این کشور جانشان را در خطر دیدند، بخشی از پناهجویان افغانستانی به ایران مهاجرت کردند و هزاران نفر از شهروندان این کشور مشهد را برای ادامه زندگی انتخاب کردند. البته مهاجران افغانستانی فقط شهروندان خارجی ساکن مشهد نیستند و اتباعی از کشور‌هایی مانند پاکستان و عراق هم جمعیتی شایان توجه در مشهد دارند و سال‌هاست در همسایگی امام مهربانی‌ها زندگی می‌کنند.

حضور شهروندانی از دیگر کشور‌ها در مشهد مربوط به سالیان اخیر نیست و پیش از انقلاب اسلامی هم وجود داشته و حوزه علمیه مشهد به‌دلیل میزبانی از استادان عالی‌رتبه، یکی از دلایل مهاجرت اتباع دیگر کشور‌ها به ایران و زندگی در مشهد بوده است.

در این بین بارگاه منور رضوی نقشی مهم در انتخاب مشهد به‌عنوان مقصدی برای مهاجرت و زندگی بوده است، به‌خصوص برای شیعیان افغانستانی. هرچند که جمعیتی از اهل تسنن این کشور هم به این شهر مهاجرت کرده‌اند و سال‌هاست در سایه‌سار مهر رضوی زندگی می‌کنند.

در سال‌های گذشته، اما این روند تغییر کرده است و حضور مراکز آموزشی مانند دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) و جامعةالمصطفی‌العالمیه در مشهد باعث جذب دانشجویان و طلابی از کشور‌های مختلف شده و به مشهد چهره‌ای بین‌المللی داده است.

ظرفیت علمی مشهد در حوزه و دانشگاه از سالیان گذشته یکی از ظرفیت‌های مهم این شهر بوده و در سال‌های اخیر با اعطای بورسیه‌های تحصیلی و ایجاد وضعیتی آسان‌تر در مقایسه با گذشته، این مهم تقویت شده است و حالا جمعیت بیشتری از شهروندان کشور‌های مختلف در مشهد تحصیل و زندگی می‌کنند.

ایجاد فرصت‌های شغلی با جذب سرمایه گذاران خارجی

در این میان با توجه به اینکه پایتخت معنوی ایران سالانه میزبان ۲۵ میلیون زائر از شهر‌های مختلف ایران و کشور‌های دیگر دنیاست، نباید اهمیت اقتصادی مشهد را فراموش کنیم. مدیران شهری با تعریف پروژه‌های اقتصادی و ایجاد وضعیتی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در سال‌های گذشته باعث جذب سرمایه‌های زیادی در استان خراسان‌رضوی به‌ویژه شهر مشهد شده‌اند؛ اتفاق مبارکی که باعث آبادانی بیشتر شهر و ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان شده است.

با وجود این، تاکنون فقط بخشی از ظرفیت‌های مشهد به‌عنوان جهان‌شهر برکت و کرامت استفاده شده است و این شهر با داشتن ظرفیت‌های گوناگون در حوزه‌های مختلف می‌طلبد تا مسئولان، مدیران و تصمیم گیرندگان با تعریف پروژه‌های گوناگون در حوزه‌های مختلف زمینه حضور و سکونت جمعیت بیشتری از مسلمانان و علاقه‌مندان به فرهنگ رضوی را در این شهر فراهم کنند تا مشهد بتواند هم به جایگاه واقعی خود در میان شهر‌های مهم جهان اسلام دست پیدا کند و هم زمینه نشر و گسترش سیره رضوی را به کشور‌های مختلف جهان فراهم کند.

بدون شک حضور طولانی‌مدت اتباع دیگر کشور‌ها در مشهد، در کنار تأثیرات اقتصادی فراوانی که برای این شهر دارد، می‌تواند از نظر فرهنگی و اجتماعی هم وضعیتی متفاوت از آنچه تاکنون تجربه کرده‌ایم، برای ما فراهم کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->