عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو
سرخط خبرها

درآمد‌های پایدار مشهد؛ ۶ گام به جلو

  • کد خبر: ۹۷۰۸۳
  • ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
درآمد‌های پایدار مشهد؛ ۶ گام به جلو
درآمد‌های پایدار شهرداری مشهد به ۴۶ درصد در آلبوم بودجه ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.

مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ سال هاست که کارشناسان شهری معتقدند دولت دست شهرداری‌ها را در اداره شهر‌ها خالی گذاشته و پشت مدیران شهری را خالی کرده است. از سوی دیگر، کمبود درآمد‌ها و افزایش هزینه‌ها باعث شده است تا مدیران شهری برای تأمین منابع لازم به درآمد‌های مقطعی و غیرپایدار مانند تراکم فروشی روی بیاورند.

واقعیت ماجرا این است که چالش کمبود درآمد‌های پایدار شهری یک دعوای قدیمی بین شهرداری‌ها و دولت بوده است. تا دهه ۶۰ شهرداری‌ها از درآمد‌های ناشی از مالیات بر درآمد اشخاص سهم داشته اند.

همچنین تا سال ۱۳۶۲ شهرداری‌ها در بودجه سالانه کل کشور کمک‌های دولتی مستقیمی دریافت می‌کردند که حدود ۴۰درصد بودجه شهرداری را پوشش می‌داد، اما در سال۱۳۶۲ و در قالب تبصره بند «ب» بودجه سال ۱۳۶۳ کمک‌های شهرداری‌ها در بودجه سالانه کشور حذف شد.

از همان موقع مقرر شد که وزارت کشور به نمایندگی از دولت ظرف ۳ ماه لایحه خودکفایی شهرداری‌ها را تهیه و ظرف ۶ ماه آن‌ها را خودکفا کند، اما این اتفاق تاکنون نیفتاده است و شهرداری‌ها از همان سال تاکنون در تأمین بودجه شان تنها شدند.

در مقیاس کوچک، سرپرست‌های خانوار برای اداره زندگی روزمره شان نیازمند این هستند که بدانند اول هرماه چقدر حقوق دارند تا متناسب با همان هزینه کنند. در مقیاس کلان‌تر و در ابعاد کلان شهری مانند مشهدمقدس نیز قاعده همین است.

مدیران شهری برای اینکه بدانند کدام پروژه‌ها را آغاز کنند و چه کاری انجام دهند، باید بدانند چقدر بودجه در اختیار دارند و از همه مهم‌تر اینکه بدانند تحقق چه میزان از این بودجه حتمی است.

اگر اعتبارات حاصل از فروش دارایی‌ها و فروش پروانه ساختمان حواله به آینده‌ای نامعلوم است، درعوض درآمد‌های حاصل از عوارض نوسازی، مالیات بر ارزش افزوده و بودجه‌های دولتی شامل ارقامی است که مدیران شهری می‌دانند حتما نقد است و می‌توانند روی آن حساب جدی باز کنند.

شهردار مشهدالرضا (ع) در زمان تقدیم لایحه آلبوم بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ مشهد به شورای اسلامی شهر، یک خبر ویژه را اعلام کرد؛ اینکه در سال آینده شاهد افزایش ۶ درصدی درآمد‌های پایدار شهری خواهیم بود. بر این اساس سال آینده بیش از ۹ هزارمیلیارد تومان از سهم ۱۱ هزارمیلیاردتومانی درآمد‌های عمومی از منابع پایدار درآمدی خواهد بود.

سیدعبدا... ارجائی با اشاره به اینکه امیدواریم سهم درآمد‌های پایدار در بودجه سال ۱۴۰۱ به ۴۶ درصد برسد، گفت: یکی از موضوع‌هایی که امروز بدنه بودجه ریزی شهرداری‌ها را اذیت می‌کند، سهم درآمد‌های پایدار از بودجه است.

با توجه به این موضوع، خوش حالم که بگویم سهم درآمد‌های پایدار در بودجه سال آینده ۱۰ درصد بیشتر از دیگر شهرهاست. یعنی شهرداری مشهد در افزایش سهم درآمد‌های پایدار پیشرو است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->