منابع خبری از پرواز هواپیما‌های بدون سرنشین در جنوب افغانستان خبردادند طالبان قرارداد ساخت مرحله دوم قطعه چهارم راه آهن هرات_خواف را امضا کردند وقوع انفجار در کابل (۹ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان
سرخط خبرها

هدیه قهار عاصی بعد از ۳۱سال به استاد شفیعی کدکنی رسید

  • کد خبر: ۹۷۱۴۵
  • ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹
هدیه قهار عاصی بعد از ۳۱سال به استاد شفیعی کدکنی رسید
کتابی که قهار عاصی، شاعر مشهور افغانستان در سال ۱۳۶۹ خورشیدی به محمدرضا شفیعی کدکنی، ادیب، پژوهشگر و شاعر ایرانی اهدا کرده بود، ۳۱ سال بعد به مقصد می‌رسد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ کتابی که به این استاد ادبیات فارسی دانشگاه تهران اهدا شده، «لالایی برای ملیمه» مجموعه دوبیتی‌ها و رباعیات قهار عاصی است.

هدیه قهار عاصی بعد از ۳۱سال به استاد شفیعی کدکنی رسید

در پایان مقدمه کتاب، دست‌نویس عاصی دیده می‌شود که خطاب به شفیعی کدکنی نوشته است: «استاد! این صفحه را بسیار به عجله نوشته بودم.»

هدیه قهار عاصی بعد از ۳۱سال به استاد شفیعی کدکنی رسید

در این مقدمه که در ۱۸ سنبله-شهریور ۱۳۶۸ نوشته شده، قهار عاصی گفته است که «سال‌های ۱۳۶۳ و ۱۳۶۴ را هرگز فراموش نخواهم کرد.» عاصی این سال‌ها را روزگار ترانه‌سرایی و «سال‌های شور و سال‌های یافت» خوانده است.

او‌ گفته در این سال‌ها بود که شعر برایش جلوه‌های تازه گرفت و «آشنا شدم با احمد شاملو و آشنا شدم با واصف باختری و آشنا شدم با خودم.»

غفران بدخشانی، شاعر فارسی‌زبان افغانستان می‌گوید این مجموعه شعر را دوستش سروش تاج از پنجشیر به ایران، افغانستان آورده است.

هدیه قهار عاصی بعد از ۳۱سال به استاد شفیعی کدکنی رسید

سروش تاج از غفران بدخشانی خواسته این مجموعه را به دست شفیعی کدکنی برساند.

کتاب در جریان این سال‌ها در کتابخانه شخصی پدر آقای تانجدگاری برای آهنگ های فرهاد دریا، آوازخوان معروف افغانستان نیز نوشت. نگهداری می‌شده است.

سرانجام بدخشانی و تاج با هم کتاب را به علی دهباشی، سردبیر مجله بخارا در تهران برده‌اند تا به کمک او، امانت به دست صاحبش برسد.

علی دهباشی از دوستان شفیعی کدکنی است.

دهباشی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی «شب‌های بخارا» در سال‌های گذشته تلاش‌های گسترده‌ای برای معرفی آثار و زندگی بزرگان فرهنگ، ادب و هنر ایران و جهان داشته است.

آقای دهباشی خبر داده است که یکی از شب‌های بخارا را برای گرامی‌داشت از یاد و کارنامه ادبی قهار عاصی اختصاص خواهد داد.

قهار عاصی از شاعران پرکار افغانستان در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ خورشیدی بود.

منتقدان ادبی می‌گویند او پر خواننده‌ترین شاعر معاصر افغانستان است.

لالایی برای ملیمه دومین مجموعه شعرهای عاصی است. از او هفت مجموعه شعر و یک کتاب نثر به‌جا مانده است.

عاصی با شدت گرفتن جنگ‌های میان‌گروهی مجاهدین در دهه ۷۰ به ایران رفت و مدت کوتاهی ساکن مشهد بود.

او در میزان ۱۳۷۳ خورشیدی در جنگ‌های داخلی بر اثر اصابت خمپاره در کارته پروان کابل جان باخت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->