دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر نوروزی در بوستان غدیر مشهد (۸ فروردین ۱۴۰۳) مراسم وداع با پیکر شهید حاج ابوالفضل لطیف زاده در مشهد (۸ فروردین۱۴۰۳) + ویدئو صندوق بین‌المللی پول ۸۸۰میلیون دلار وام به اوکراین داد | زلنسکی: خرجِ مبارزه با تهاجم روسیه می‌شود حمله هوایی رژیم صهیونیستی به لبنان (۸ فروردین ۱۴۰۳) فرانسه و ترکیه همکاری نظامی با اسرائیل را تکذیب کردند آمریکا: حمله هوایی به سوریه کار ما نبود آمریکا: همکاری گازی پاکستان با ایران خطرناک است حمله پهپادی مقاومت عراق به اسرائیل
سرخط خبرها

صداقت برای اقناع افکار عمومی | تحلیل‌گران درباره گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس جمهور با مردم چه می‌گویند؟

  • کد خبر: ۹۷۲۰۴
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
صداقت برای اقناع افکار عمومی | تحلیل‌گران درباره گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس جمهور با مردم چه می‌گویند؟
سومین گفت وگوی تلویزیونی رئیس جمهور با مردم، شامگاه سه شنبه از شبکه اول سیما پخش شد و حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی درباره مهم‌ترین موضوعات این روز‌های دولت و کشور به ارائه توضیحاتی پرداخت که بخش‌های مختلفی از این صحبت‌ها با واکنش گروه‌های مختلف سیاسی همراه شد.

عرب هاشمی | شهرآرانیوز؛ حجت الاسلام احمد آزادی خواه، عضو فراکسیون روحانیت مجلس، با اشاره به سخنان رئیس جمهور درباره مذاکرات به «فارس» گفت: سخنان رئیس جمهور درباره مذاکرات برای لغو تحریم‌ها همان موضع همیشگی نظام درخصوص مذاکره با آمریکا بود. برداشته شدن تحریم‌ها و عمل به تعهدات برجامی توسط آمریکا پیش شرط مذاکره با این کشور در چارچوب برجام است.

وی ادامه داد: پیش شرط دیگر برای مذاکره با آمریکا در چارچوب برجام این است که این کشور باید تضمین دهد که به تعهداتش در ادامه راه عمل خواهد کرد و این گونه نخواهد بود که حین مذاکره، فشار به ملت ایران را در دستور کار خود قرار دهد. آمریکا با انجام این اقدامات باید ثابت کند که اهلیت لازم برای مذاکره را دارد و ما زمانی با این کشور در چارچوب ۵+۱ مذاکره خواهیم کرد که این اهلیت را داشته باشد. ما هیچ وقت با مذاکره مخالف نیستیم و در دولت قبل هم رهبر معظم انقلاب مخالفتی با اصل مذاکره نداشتند، اما مذاکره‌ای مدنظر است که عزتمندانه باشد، نه منفعلانه.

شک و شبهه درباره انتصابات فامیلی

رئیس جمهور در این گفت وگوی تلویزیونی موضوع انتصابات فامیلی در دولت را تکذیب کرد و افزود: دولت از انتقاد استقبال می‌کند، اما برخی از اظهارنظر‌ها گاهی با واقعیت همخوانی ندارد، اگر نگویم غیر منصفانه است. در این دولت، کسی را اتوبوسی نیاوردیم و ملاک انتصابات شایسته سالاری بوده است، نه ارتباطات حزبی و گروهی و نسبت‌های فامیلی. بعد از طرح موضوع انتصابات فامیلی درخواست کردم پنج نفر را اسم بیاورند که به عنوان مسئول دولت پیگیری کنم، اما جواب دادند «رسانه‌ها گفتند، ما هم گفتیم.» پس انتصابات در دولت سیزدهم براساس روابط فامیلی و دوستی نبوده و این از نقاط قوت دولت است.

این تکذیب رئیس جمهور با انتقاد‌هایی همراه شد و وهاب عزیزی، فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب جهادگران ایران اسلامی، با بیان اینکه اطلاعات غلط به رئیس جمهور داده اند، متذکر شد: انکارکردن رسانه‌ای موضوع انتصابات فامیلی و حزبی ازسوی رئیسی، خود دلیل محکمی بر وجودداشتن پدیده انتصابات فامیلی در سراسر کشور است. البته ما رئیسی را به صداقت در گفتار می‌شناسیم؛ احتمالا به ایشان گزارش دروغ و خلاف واقع داده اند یا اینکه تمام واقعیت را نگفته اند. خاطرم هست رهبر معظم انقلاب در ادوار گذشته به دولتمردان توصیه می‌کردند به گزارش‌های رسیده اطمینان کامل نکنند.

پایگاه خبری اصولگرای «الف» نیز در مطلبی با عنوان «گرهی که دولت رئیسی باید با دست باز کند» به بخشی از این گفت وگوی تلویزیونی درباره حقوق کارکنان دولت و اقشار مختلف پرداخته و نوشته است: «اقشار مختلف درست می‌گویند که حقوق آن‌ها کم است، اما من به همه اقشار و کارکنان دولت بیان می‌کنم که به مشکل نظام ناعادلانه پرداخت واقف هستیم و بنابراین لایحه‌ای در این زمینه در حال تهیه است.»

این بخشی از اظهارات رئیس جمهور در برنامه تلویزیونی شب گذشته است که در میان مسائل مهم دیگری که به زندگی و معیشت مردم مربوط می‌شود (مانند بورس، ارز ترجیحی، مالیات، تورم و مسکن) به آن اشاره شد. برای عادلانه کردن نظام پرداخت علاوه بر اینکه وجود اراده جدی بخش اصلی کار است، موانع و راهکار‌ها نیز چندان مجهول نیست و به شرط توجهات کافی، این معضل یک بار برای همیشه حل شدنی است. از سوی دیگر، اثرات روانی مثبت و سریع چنین اقدامی بر هیچ کس پوشیده نیست.

در شرایطی که دشواری‌های اقتصادی کمر مردم را خم کرده است، دیدن تبعیض و بی عدالتی در پرداخت‌های انجام شده از اموال عمومی نیز فشاری مضاعف و غیر قابل تحمل بر آنان خواهد بود. رشد اعتراضات حقوق بگیران در این زمینه، گواه چنین حساسیتی است و عادلانه کردن این پرداخت‌ها در بخش دولتی و حکومتی در کنار رشد مناسب دستمزد‌ها در بخش خصوصی دست کم فشار مضاعف روانی حاصل از تبعیض را خنثی خواهد کرد. این گرهی است که با دست باز می‌شود و نباید گذاشت کار به دندان برسد.»

لزوم اقناع سازی نخبگان جامعه

سید جواد رضویان راد، فعال سیاسی اصولگرا و دبیر جامعه اسلامی کارمندان خراسان رضوی، درباره مصاحبه تلویزیونی رئیس جمهوری با مردم به خبرنگار شهرآرا گفت: کلیات این گفتگو مثبت بود و لازم است که این گفتگو‌ها در همه سطوح دولت و مسئولان انجام شود و مردم از مسائل مختلف آگاه شوند. سومین گفت وگوی تلویزیونی رئیس جمهور بیشتر درباره انتقاد‌ها از دولت و شبهاتی بود که در فضای مجازی مطرح شده است و رئیس دولت تلاش کرد به این سؤالات و انتقاد‌ها پاسخ دهد. موضوع ویژه و خبر خاصی در این گفتگو مطرح نشد؛ هدف آن بیشتر ارائه توضیحات در مسائل مختلف بود و از عملکرد دولت دفاع شد.

وی با اشاره به پاسخ‌های رئیسی خاطرنشان کرد: اینکه پاسخ‌های رئیس جمهور تا چه اندازه برای مردم قانع کننده بوده را باید در گروه‌های مختلف جامعه دید. یک گروه عامه مردمی هستند که شاید با این شیوه پاسخ گویی قانع شوند. اگرچه باید توجه داشت فضا یک طرفه است و امکان طرح سؤال‌های متعدد توسط منتقدین نیست، اما چون مردم، رئیسی را به عنوان فردی صادق و قابل اعتماد قبول دارند، برخی از شبهاتشان برطرف شد. گروه دیگر مردم نیز متخصصان، صاحبان رسانه و اهل نظر و قلم هستند که درباره موضوعات مختلف در دولت حرف و حدیث‌هایی دارند و ممکن است نیاز به پاسخ گویی به شیوه‌های دیگر هم برای اقناع این گروه باشد. در مجموع این گفت وگوی تلویزیونی خوب بود، اما اقناعی که مورد انتظار بود، رخ نداد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->