استراحت دو روزه اوسمار به شاگردانش تغییر مالکیت پرسپولیس تنها راه نجات! حنانوف و بیرو در اراک هم نیستند سوال ویژه از دانیال اسماعیلی‌فر| مخاطب تو چه کسی بود؟! عالیشاه بازی با سپاهان را از دست داد نتیجه بازی استقلال و شمس آذر در لیگ برتر(۳۱ فروردین ۱۴۰۳)+ ویدیو گل‌ها| بازگشت به صدر ویدیو خلاصه بازی استقلال و شمس آذر قزوین(۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پخش زنده بازی النصر و الفیحا در لیگ عربستان (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین پخش زنده بازی استقلال و شمس آذر در لیگ برتر (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین یونس امامی به پاریس رسید | چهارمین سهمیه المپیک‌ برای کشتی آزاد ایران سورپرایز زنوزی برای هواداران تراکتور و استقلال| استراماچونی در تبریز؟ پخش زنده بازی تراکتور و نساجی در لیگ برتر (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین حمله سرپرست هوادار به سرپرست پیکان| جنجال دقیقه نودی در نبردتهرانی‌ها شمسایی: تیم‌های کوچک آسیا بزرگ شده‌اند هشدار برای شاگردان شمسایی| قهرمانی آسان نیست نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برگشت لیورپول و آتلانتا در یورولیگ| جام‌ها پر! نتیجه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان+ ویدیو گل‌ها(۳۰ فروردین ۱۴۰۳)| صدر سرخ شد ویدیو خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان(۳۰ فروردین ۱۴۰۳) بازکردن گچ دست بیرانوند عقب افتاد پخش زنده بازی صنعت نفت و پرسپولیس در لیگ برتر (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معرفی رقبای کشتی‌گیران ایرانی برای المپیکی شدن
سرخط خبرها

نوستالژی| خـراســان، اسیــر کم‌تجـربــگی در مسابقات سراسری سال ۱۳۶۴

  • کد خبر: ۹۷۲۲۲
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
نوستالژی| خـراســان، اسیــر کم‌تجـربــگی در مسابقات سراسری سال ۱۳۶۴
تاریخ‌نگاری حضور خراسان در اولین دوره مسابقات فوتبال سراسری پس از انقلاب سال ۱۳۶۴- بخش سوم را در این مطلب بخوانید.

حسین نخعی‌شریف | شهرآرانیوز؛ در ۲ قسمت قبلی به چگونگی شکل‌گیری لیگ قدس و حضور خراسان در ۴ هفته ابتدایی پرداختیم و اینک هفته‌های پنجم تا نهم را مرور می‌کنیم.

کسب اولین‌امتیاز

جمعه ۱۹‌مهر‌۱۳۶۴ سرانجام پس از ۴ هفته ناکامی، خراسان موفق به کسب یک‌امتیاز شد؛ آن‌هم در دیداری که جز گل، همه‌چیز داشت و ۵ بار تیر دروازه‌ها به لرزه در‌آمد که سهم خراسان ۳ بود. زردکانلو در این بازی برای اولین‌بار با گماردن حسین رضایی در کنار اکبر میثاقیان به ترمیم عمق دفاعش پرداخته بود و در جناح چپ هم از هاشم رهباردار استفاده کرده بود. خراسان که در این روز ۳ مهاجم را از همان ابتدا روانه میدان کرده بود، به چیزی جز پیروزی نمی‌اندیشید و اصفهانی‌ها هم به قصد بردن و عقب‌نماندن از صدر جدول با شوتی از راه دور دروازه اعتمادی را بار‌ها هدف گرفتند. سوت محمد صالحی که به‌معنی پایان بازی به صدا در‌آمد، ۷ هزار تماشاگر حاضر در استادیوم تختی مشهد هر‌چند گلی ندیده بودند، اما به‌شدت تیم خراسان را تشویق کردند. در این بازی همان‌گونه که زردکانلو گفته بود، خراسان سراپا حمله بود.

حمله بهترین دفاع

شاگردان قاسم زردکانلو جمعه ۲۶‌مهر در هفته ششم در ورزشگاه شهید متقی ساری به میدان رفتند. آن‌ها که هفته قبل مقابل اصفهان بازی زیبایی را به نمایش گذاشته بودند، در مقابل مازندران هم باوجود حضور ۱۵‌هزار تماشاگر مازنی و یک زمین بی‌کیفیت، آن‌قدر باطراوت و زیبا بازی کردند که شاگردان رحیم دست‌نشان از خراسان متحول‌شده، تعجب کردند.

زردکانلو با ریسک فراوان از همان ابتدا تیمش را با روش ۴.۳.۳ به میدان فرستاد تا با انجام یک بازی درگیرانه فرصت بازی‌سازی را در نیمه حریف خنثی کند. خراسان هرچند خیلی سریع و در دقیقه ۷ توسط نادر دست‌نشان دروازه‌اش را گشوده دید، اما هنر‌نمایی محمد اعظم در میانه میدان به‌همراه دوندگی بی‌امان اصغر جانداری، نبض بازی را به خراسان داد تا سعید صیامی روی حرکت تمرین‌شده حسین امیدوار و محمد اعظم، با شوتی رعد‌آسا بازی را در دقیقه‌۴۴ به تساوی بکشاند. با شروع نیمه دوم، مشهدی‌ها کمی عقب کشیدند و همین به مازندرانی‌ها فرصت نزدیک‌شدن به دروازه سعید جوشش را داد؛ اما ۲ ضد‌حمله از سعید صیامی و ۲ شوت از راه دور محمد اعظم کفه بازی را برابر کرد. ۱۰ دقیقه پایانی هم تمام‌و‌کمال در اختیار مازندران بود که با ۳ اخطار برای خراسان همراه بود؛ اما در نتیجه تغییری حاصل نشد.

ناظر رقابت دیگران

در این هفته خراسان با قرعه استراحت مواجه بود که با توجه به نتایج دیگرمسابقات در پایان نیم‌فصل اول، خراسان با ۲‌امتیاز در جایگاه ششم قرار گرفت؛ در‌حالی‌که آذربایجان غربی با ۲ بازی کمتر و با همین میزان امتیاز، تنها‌تیمی بود که در جدول پایین‌تر از آن‌ها بود. تهران، گیلان، آذربایجان شرقی، اصفهان و مازندران هم با بازی‌های نابرابر، بالاتر از خراسان قرار گرفتند.

آغاز دور برگشت

جمعه ۱۷‌آبان‌۱۳۶۴ و در حضور ۸ هزار تماشاگر و با قضاوت بهمن بهلولی، ۲ تیم خراسان و گیلان در ورزشگاه تختی به‌مصاف هم رفتند. مشهدی‌ها که در اولین گام دور رفت در رشت قافیه را باخته بودند، این‌بار به قصد تلافی از همان ابتدا با توپ پر به دروازه شاگردان بهمن صالح‌نیا حمله‌ور شدند؛ اما خیلی زود قافیه را باختند. دقیقه‌۲۰ با اشتباه اصغر جانداری، مرد دونده خراسانی‌ها، شوت‌از‌راه‌دور قایقران را مرتضی اعتمادی دفع کرد، اما حمید‌رضا منصوری، مهاجم فرصت‌طلب گیلان، روی تعلل خط دفاع، توپ برگشتی را به تور چسباند.

حملات کور و بی‌برنامه خراسان هم بعد از این گل نتیجه‌ای نداشت تا تماشاگران خشمگین، داور بی‌گناه را آماج حملات خود قرار دهند. نبود محمد اعظم در این مسابقه کاملا مشهود بود تا با حرکات خود نظم تیمی گیلانی‌ها را به‌هم بریزد. در این روز در ساری هم مازندرانی‌ها موفق به شکست تهران شدند، اما فروریختن سقف ساختمان مجاور ورزشگاه بر اثر ازدحام تماشاگران برای تماشای این دیدار و کشته و مجروح‌شدن چند نفر، کام همه را تلخ کرد.

گل‌های مشابه

شاگردان قاسم زردکانلو در هفته نهم در ورزشگاه استقلال شرق تهران به‌مصاف شاگردان امیر حاج‌رضایی رفتند؛ دیداری که جمعه ۲۴‌آبان و در حضور حدود ۳ هزار تماشاگر برگزار شد. مشهدی‌ها خیلی زود و در‌حالی‌که فقط ۳ دقیقه از سوت حسین دشتگرد نگذشته بود، روی ضربه کرنر حسین امیدوار از جناح راست توسط حسین شاملو به گل رسیدند. با این گل زود‌هنگام، آبی پوشان خراسان روحیه‌ای مضاعف گرفتند و بی‌محابا بر دفاع ناهماهنگ تهران تاختند تا اینکه در دقیقه ۲۱ روی فرار دیدنی حسین شاملو، همه‌چیز برای منصور شفیعی آماده شد تا با یک بغل‌پا، دومین گل خراسان را به ثمر برساند.

بعد از این گل، حاج‌رضایی با تعویض دروازه‌بانش (مجید رضایی) و یکی‌دو جابه‌جایی در نفرات داخل میدان، سعی در ترمیم تیمش داشت، اما خراسانی‌ها همچنان بر توپ‌و‌میدان مسلط بودند تا اینکه دقیقه ۴۴ پس از چند رفت‌و‌برگشت توپ در محوطه جریمه، ضربه سر کریم باوی توسط داور گل اعلام شد تا اعتراض بی‌ثمرخراسانی‌ها موجب وقفه در بازی شود. با شروع نیمه دوم، تهرانی‌ها شکورزاده را به زمین فراخواندند تا مانع نفوذ‌های شاملو شود. هنوز ۲ دقیقه از بازی نگذشته بود که روی سانتر شاهین بیانی و در‌حالی‌که حواس دفاع خراسان به کریم باوی بود، این‌بار مرتضی یکه با ضربه سر، بازی را به تساوی کشاند.

بعد از این گل، مشهدی‌ها سعی در آرام‌کردن بازی داشتند؛ اما باز هم نبود محمد اعظم به چشم آمد تا مجید نامجو‌مطلق و امیر قلعه‌نویی همه‌کاره میانه میدان باشند و دوندگی‌های بی امان اصغر جانداری به چشم نیاید. گل سوم تهران هم درست مشابه ۲ گل قبلی از روی سانتر از جناحین و با ضربه سر به ثمر رسید؛ دقیقه‌۶۶ و باز هم مرتضی یکه. ۴ دقیقه بعد مجید نامجو‌مطلق به عمق دفاع خراسان زد تا داور برخورد شهریار رضایی با او را پنالتی تشخیص دهد.

امیر قلعه‌نویی این پنالتی را به گل تبدیل کرد. بعد از این گل هم سبزپوشان تهرانی دست از حمله نکشیدند و خراسان خوش‌شانس بود که مرتضی اعتمادی آماده را درون دروازه داشت. با این شکست، خراسان بدون پیروزی و کسب فقط ۲ امتیاز و با تفاضل گل بهتر و البته یک بازی بیشتر نسبت به آذربایجان غربی در جای ششم ایستاد. در این روز دیدار اصفهان و تبریز هم جنجالی شد و آذری‌ها در پایان مسابقه از خجالت محمد ریاحی، داور مسابقه در‌آمدند.

***

خـراســان، اسیــر کم‌تجـربــگی

این همان صحنه گل تهران است که با اعتراض شدید مشهدی‌ها همراه شد. اعتراضی که بعد از بازی هم ادامه داشت. اما عکس جالب مجله دنیای ورزش که چند روز بعد چاپ شد، نشان داد تصمیم داور درست بوده است. در این عکس، کریم باوی با لباس سبز، در حالی دست‌هایش را به علامت شادی بالا برده که حسین رضایی در تلاش برای دفع توپ از روی خط دروازه است. حسین امیدوار و مرتضی اعتمادی که به زمین افتاده هم نظاره‌گر این صحنه هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->