سرخط خبرها

آرزوی کتابی من

  • کد خبر: ۹۸۸۵
  • ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۶
آرزوی کتابی من
طاهره بهرمند مدیر کتابخانه شهید مفتح
کتاب و کتاب‌خوانی در بیشتر جوامع در حال رشد و پیشرفت به عنوان فرهنگی بسیار با ارزش جا افتاده است،  اما متأسفانه در کشور ما کمتر مشاهده می‌شود که افراد مثلا در اول صبح در داخل اتوبوس‌ها، مترو‌ها و تاکسی‌ها درباره کتاب‌های علمی،  داستانی، فرهنگی و ... که خوانده‌اند صحبت و به یکدیگر معرفی کنند یا حتی کتابچه‌ای کوچک در حوزه‌های مختلف در دست داشته و در حال مطالعه باشند.
کتاب  قدمتی ۵ هزار ساله دارد، یعنی نخستین کتاب‌ها ۵ هزار سال پیش به شکل الواح گلی در منطقه بین‌النهرین به وجود آمد، به مرور زمان تکامل یافت و اکنون به صورت کتاب‌های کاغذی به چاپ می‌رسند.
امروزه ما شاهد چاپ کتاب‌های بسیار زیادی هستیم که به صورت نفیس و در انواع کاغذ‌ها به چاپ می‌رسند که منتظر خواننده‌اند، ولی متأسفانه افراد کتاب‌خوان کم هستند!
یک سؤال اساسی این است که چرا باید کتاب خواند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که یکی از مهم‌ترین فواید خواندن کتاب افزایش اطلاعات عمومی افراد در جامعه است. فردی که اهل مطالعه باشد اگر در جمعی قرار بگیرد که درباره موضوعی گفتگو می‌کنند، می‌تواند با استفاده از اطلاعاتی که از مطالعه کتاب‌های مختلف به دست آورده است حرفی برای گفتن داشته باشد که مورد قبول و توجه دیگران قرار بگیرد؛ زیرا اطلاعات کتاب حاصل تفکر، تحقیق و پژوهش فردی یا گروهی است که دارای اعتبار علمی، فرهنگی و اجتماعی هستند، بنابراین می‌تواند موردتأیید جامعه قرار گیرد؛ بنابراین افراد کتاب‌خوان که عادت به مطالعه دارند ممکن است مدرکی نگرفته باشند، ولی در نظر اطرافیان خود فردی باسواد تلقی می‌شوند، چون مطالعه باعث پرورش ذهن می‌شود و فرد به اصطلاح روشنفکر است.
پاسخ بعدی به سؤال بالا این است که یک فرد کتاب‌خوان دارای اعتماد به نفس بالاتری نسبت به دیگران است، چون می‌تواند در موقعیت‌های مختلف به اظهارنظر بپردازد و با استناد به منابع مورد مطالعه خود، درستی دلیل و استدلال خود را به اثبات برساند. افراد دارای مطالعه، به حقوق شهروندی خود آگاه هستند بنابراین می‌توانند در موقعیت‌های مختلف از حقوق خود دفاع کنند.
افراد کتاب‌خوان در اصناف و اجتماع‌های گوناگون جامعه و محله خود دارای مقبولیت و اعتبار بیشتری هستند که به تصمیم‌گیری‌های صحیح‌تری درباره مسائل اجتماعی و فرهنگی منجر خواهد شد. یک فرد کتاب‌خوان جایگاه خوبی در محل زندگی، کسب و کار و جامعه خود دارد، چون این افراد می‌توانند تجزیه و تحلیل درست‌تری نسبت به اوضاع اجتماعی، فرهنگی، سیاسی خود داشته باشند.
باشد که مطالعه جزو عادت لاینفک و روزمره همه همشهریان ما شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->