رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد: گفتمان مسجد تراز اسلام است

محمد کاملان | شهرآرانیوز - رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با بیان اینکه در این سال‌ها نتوانسته ایم درباره جایگاه مسجد، نقش محوری را در مسائل مختلف لحاظ کنیم، گفت: مهم‌ترین مسئله‌ای که باید به آن پرداخته شود، گفتمان مسجد تراز اسلام است. این موضوع مهمی است و هر مقدار که به نقش مسجد در حکومت اسلامی بپردازیم، باعث می‌شود که توجه مسئولان به مسجد بیشتر شود و کارکرد‌های متنوع و مؤثر مسجد بیشتر احیا شود.

حجت الاسلام مجتبی مهدوی  ارفع در نشست خبری اعلام رسمی طرح مصلحین و اقدامات مرکز رسیدگی به امور مساجد استان ادامه داد: بی توجهی به کارکرد‌های مسجد باعث شده است که ساختار‌هایی را در جمهوری اسلامی ایجاد کنیم که اگر نقش مسجد جدی گرفته می‌شد، نیازی نبود این ساختار‌ها ایجاد و باری روی دوش نظام گذاشته شود.

ایجاد هسته مقاومت در مساجد

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) فرمود که انقلاب کردیم تا با مساجد کشور را اداره کنیم، افزود: رهبر معظم انقلاب نیز ظرفیت مسجد را جهانی می‌دانند و می‌فرمایند که باید هسته‌های مقاومت فرهنگی و اجتماعی و نظامی در مساجد ایجاد کنیم و با استفاده از این ظرفیت اسلام را جهانی کنیم. تا زمانی که آن گفتمان مسجدمحوری و توجه به کارکرد مسجد رخ ندهد و ذهن مسئولان به کارکرد مسجد باز نشود، نمی‌توانیم از این ظرفیت که معجزه اسلام و قرآن است، استفاده کنیم. وی با بیان اینکه ما سعی کردیم این گفتمان را تبدیل به برنامه‌ها و نقشه جامعی برای حرکت به سمت تحقق این مطالبات تدوین کنیم، تصریح کرد: برنامه‌ای با عنوان «نجم» (نقشه جامع مساجد) آماده شده که مبتنی بر این نگاه‌ها و فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب و امام (ره) و در حال به روزشدن است.

مساجد محور فعالیت فرهنگی باشد

مهدوی ارفع با اشاره به لزوم تقویت بیست عرصه تربیتی در مساجد، گفت: معتقدیم که مسجد باید محور فعالیت فرهنگی باشد و در بعد توانمندسازی مردم این اتفاق بیفتد. اصناف مختلفی در محلات داریم که مسجد می‌تواند مرکزی برای توانمندسازی آنان باشد و این کار با محوریت مسجد اتفاق بیفتد. وی با تأکید بر توجه ویژه بخش نهادی در کارکرد‌های مسجد، ادامه داد: مسجد‌های ما باید نهادی شوند که بتوانند بار یکی از مجموعه‌های نظام را به دوش بکشند.

از یکی دو سال گذشته به این نقش پرداختیم و از پارسال در قالب تفاهم نامه‌ای با دادگستری سیصدوپنجاه ویکمین شعبه همیاران حل اختلاف در مساجد ایجاد شد. در این شعبه‌ها و به همت مسجد‌ی ها بخشی از پرونده‌های ارجاعی به شورای حل اختلاف بررسی می‌شود. وی ادامه داد: نمونه دیگر درباره این نقش، ایجاد مراکز کارآفرینی است که با تفاهم نامه‌ای که با کمیته امداد بسته شد، بیش از چهارصد مرکز نیکوکاری و توانمندسازی در استان داریم که محرومان و خیران محله را شناسایی می‌کنند و حلقه واسطه میان این دو هستند.

تأسیس ۲ مدرسه مسجدمحور

مهدوی ارفع از تأسیس بنیاد ساجدین خبر داد و افزود: بنیاد ساجدین هم با نگاه نهادی تأسیس شده و براساس هماهنگی با آموزش وپرورش، قرار است مسجد در عرصه تبلیغی و آموزشی هم فعال شود. بر این اساس تا امروز دو مدرسه مسجدمحور تأسیس شده است و با نظارت تخصصی زیرنظر آموزش وپرورش درحال خدمت هستند. وی تصریح کرد: پنجاه مرکز ازدواج آسان و فرزندآوری و جمعیت ایجاد شده که نظارت آن با اوقاف و امور خیریه است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با اشاره به اقدامات این مرکز در ماه‌های گذشته، گفت: طرح قرارگاه مواسات در استان با محوریت نماینده، ولی فقیه شکل گرفت که هدف از اجرایش این است که به مردم نشان بدهیم کارکرد‌های مساجد متنوع است و فقط محلی برای نمازخواندن نیستند و مسجد پناهگاه مردم در زمان سختی هاست. مهدوی ارفع ادامه داد: طرح «مسجد، سنگر سلامت» نیز با همین نگاه در استان دنبال شد و در کشور به عنوان طرح «شهیدسلیمانی» اجرایی شد. در این طرح ۱۵۵۰ مسجد مشارکت کردند و ۳۰ هزار بچه مسجدی هم به مردم خدمات دادند.

وی ادامه داد: سامانه‌هایی طراحی شده است مثل «مسجدُنا» که در قالب بستر مجازی بسیاری از دوره‌ها را در چهار محور دانشی، بینشی، ارزشی و روشی برای اعضای هیئت امنا، ائمه جماعات و خادمان مساجد برگزار می‌کنیم. مهدوی ارفع افزود: دو طرح ویژه داریم؛ یکی «کوثر» که در آن دویست روحانی در حاشیه شهر مشهد استقرار پیدا خواهند کرد و دویست روحانی در طرح «هدایت» به روستا‌های محروم سه استان خراسان می‌روند و به رتق وفتق امور مردم مشغول خواهند شد. در این طرح به کمک سازمان تبلیغات اسلامی رفته ایم. وی با بیان اینکه مسجد‌ها باید برای کارتن خواب‌ها مهیا شوند، افزود: این آمادگی را داریم که فضا‌های جانبی مسجد را که ارتباطی با خود آن ندارد، برای این مهم تجهیز کنیم.