‌می‌رم و بر‌می‌گردم
یوسف انصاری - «علی کریمی هم داره می‌ره کانادا؟» خبر رفتن علی کریمی از ایران به‌سرعت در فضای مجازی پر شده است و حالا خیلی از کاربران دارند درباره این تصمیم و دلایلش صحبت می‌کنند. در کامنت‌های جدید پست‌های علی کریمی در اینستاگرام، چیزی جز «چرا رفتی؟»، «باز برمی‌گردی؟»، «هرجا بری، عاشقتیم»، «رسمش نبود که بری» و این‌طور چیز‌ها پیدا نمی‌شود. زیر جدیدترین پست اینستاگرام علی کریمی که تنها پست بعد از پخش خبر رفتنش است و البته به ماجرای رفتنش ربطی ندارد، ۴ هزار و ۵۰۰ کامنت نوشته شده است و بدون اغراق، همه‌شان مربوط به خبر مهاجرت اوست. بد ندیدیم در ادامه نگاهی بیندازیم به حواشی این تصمیم آقای جادوگر و واکنش‌هایی که در فضای مجازی به‌دنبال داشته است.
خبر از چه قرار بود؟
ماجرا از یک خبر در سایت‌های ورزشی شروع شد؛ خبری که می‌گفت «علی کریمی که پیش از این برادرش به آمریکا کوچ کرده، مدتی است خانواده‌اش را به کانادا فرستاده و خودش هم قصد دارد به جمع اعضای خانواده‌اش بپیوندد.»
علی کریمی بعد از تجربه ناموفق سرمربیگری در سپیدرود، آرام‌آرام از میدان فوتبال دورودورتر شد، حتی دیگر به تاج و فدراسیون و مشکلات فوتبال هم کاری نداشت و پست‌های جنجالی‌اش در اینستاگرام به‌جای مسائل فوتبالی، بیشتر مربوط‌به مسائل اجتماعی، گرانی و این‌طور چیز‌ها بود. همه این‌ها باعث قوت گرفتن این گمانه‌زنی شد که کریمی می‌خواهد با مهاجرت به کانادا، کاملا از فضای فوتبال ایران فاصله بگیرد و به خانواده و زندگی شخصی‌اش برسد.

از ابراز عشق تا ماهیگیری سیاسی
واکنش‌ها به رفتن علی کریمی در فضای مجازی، چند دسته بود. در روز‌هایی که اینستاگرام به‌سختی و فقط با اینترنت خانگی باز می‌شود، خیلی‌ها عکس کریمی را با آن شماره ۸ دوست‌داشتنی در اینستاگرام به اشتراک گذاشتند. کلا فضای اینستاگرام بیشتر به ابراز علاقه و گلایه از خود علی کریمی اختصاص داشت، ولی ماجرا در توئیتر طور دیگری بود. در توئیتر بیشتر از علی کریمی، موضوع مهاجرت، هدف بحث بود و اسم کریمی کنار اسم بازیگران و ورزشکاران دیگری که از کشور رفته‌اند، قرار می‌گرفت. برخی کاربران هم رفتن ستاره‌ها از ایران را ناامیدکننده می‌دانستند: «علی کریمی هم داره مهاجرت می‌کنه. اون فوبیام که آخرش همه خوبا از ایران می‌رن و من تنها می‌مونم، داره جدی می‌شه». برخی هم خبر مهاجرت علی کریمی را بهانه‌ای کرده بودند برای تخریب سیاسی دولت؛ مثل کاربری که نوشته بود: «یکی دیگه از لیدر‌های روحانی تا ۱۴۰۰ تحمل نکرد و رفتنی شد!». دعوا بین طرفداران علی کریمی و این ماهیگیران سیاسی هم بخش زیادی از توئیت‌ها را شامل می‌شد.

شیطنت رسانه‌ای و اسطوره‌ای که برمی‌گردد
همان روزی که خبر مهاجرت علی کریمی پخش شد، اخبار دیگری هم منتشر شد درباره اینکه سفر اسطوره قرمزها، تفریحی و کاری است و او قصد مهاجرت دائمی ندارد، اما این خبر در هیاهو‌ها گم شد. انگار خیلی‌ها ترجیح می‌دادند در روز‌هایی که اعصاب مردم بابت گرانی بنزین و قطعی اینترنت خرد است، خبر مهاجرت یک ستاره هم به دردهایشان اضافه شود و زمان‌بندی اعلام خبر هم طوری بود که به نظر برسد علی کریمی بعد از گرانی بنزین، تصمیم به مهاجرت گرفته است، درحالی‌که اولا خبر مهاجرت دائمی، کذب بوده است و جنس مهاجرت کریمی مثل فغانی و برخی دیگر از چهره‌های ورزشی نیست. ثانیا علی کریمی از مدت‌ها قبل پیگیر کار‌های رفتنش بوده و توانسته است خانواده‌اش را به کانادا بفرستد.
نکته عجیب دیگر اینکه علی کریمی تنها فوتبالیستی نیست که به خارج از کشور رفت‌وآمد می‌کند و در آنجا هم برای خودش زندگی ساخته است. علی دایی همین چند وقت قبل با خانواده‌اش در آمریکا بود. احمدرضا عابدزاده هم چند ماه از سال را در خارج از کشور سپری می‌کند. افرادی مثل مهدی مهدوی‌کیا و وحید هاشمیان هم اصل زندگی و خانواده‌شان در اروپاست و چند ماه از سال هم به ایران می‌آیند. حالا این وسط اینکه چرا ناگهان سفر یک ستاره دیگر فوتبال به خارج از کشور توی ذوق زده است، بدون شک دلیلش، شیطنت رسانه‌ها و برخی کاربران فضای مجازی بوده است.