رفتن دیاز به سود طارمی شد

به گزارش شهرآرانیوز؛ نشریه ابولای پرتغال در گزارشی به تشریح شرایط جدید این بازیکن در تیم پورتو پرداخته و رفتن لوئیس دیاز به لیورپول را عاملی برای اوج‌گیری مجدد این بازیکن دانسته است. در گزارش ابولا آمده است: درخشش مهدی طارمی در ترکیب کنونی پورتو تنها به گل‌های او و پاس‌گل‌هایی که برای هم‌تیمی‌هایش مهیا کرده است، محدود نمی‌شود و افزایش قدرت تاکتیکی این تیم را می‌توان مهم‌ترین بازتاب درخشش این بازیکن دانست.

با انتقال لوئیس دیاز به لیورپول، سرخیو کونسیسائو مجبور شد برای پر‌کردن یک شکاف مهم در خط حمله به راه‌حل‌هایی درون رختکن تیمش متوسل شود. لوییس دیاز چه از نظر غیرقابل‌پیش‌بینی‌بودن و چه از نظر افزایش عمق ترکیب، مهره مهمی برای پورتو بود و غیبت او باعث شد سرمربی پورتو به بررسی راه‌حل‌های از‌بین‌بردن این شکاف بپردازد.

پس حالا زمانش رسیده بود که مهدی طارمی برای جبران این خلأ مهم تیم در صحنه حاضر شود. میدان‌دادن به این بازیکن در سمت چپ و با تمایل به حضور در عمق، مأموریت جدید مهدی طارمی در هفته‌های اخیر در ترکیب پورتو بوده است؛ اما در ایتالیا و مقابل لاتزیو، سرخیو کونسیسائو استراتژی تیمش را تغییر داد و ملی‌پوش ایرانی را پشت‌سر تونی مارتینز قرار داد تا او به‌نوعی در پست شماره‌۱۰ بازی کند. این تغییرات باز هم نتایج مثبتی به‌همراه داشت. هیچ کس مانند طارمی فضا‌های بین مدافعان حریف را اشغال نمی‌کند. او خطا‌های زیادی برای تیمش گرفته است و مهم‌تر از همه می‌تواند برای ایجاد موقعیت برای خود یا دیگر‌بازیکنان پورتو، فضا ایجاد کند.

تحلیل جالب نشریه ابولای پرتغال که پیش‌تر توسط برخی کارشناسان داخلی کشورمان هم مطرح شده بود، در‌حالی است که سر‌مربی پورتو در تازه‌ترین مصاحبه‌اش رسما به تعریف‌و‌تمجید از مهدی طارمی پرداخته است.

سرخیو کونسیسائو، سرمربی پورتو، در نشست خبری بعد از بازی با لاتزیو ترجیح داد از طارمی به‌صورت انفرادی تعریف نکند و عملکرد خوب او را در قالب تیمی و کمک دیگربازیکنان خلاصه کند. با‌این‌همه کونسیسائو بعد از گذشت چند روز از آن مسابقه، ترجیح داد بیشتر درباره سبکِ بازی مهاجم ایرانی‌اش صحبت کند. او در نشست خبری قبل از بازی با ژیل‌ویسنته که شب گذشته برگزار شد، درباره تغییر‌پست طارمی در دیدار‌های اخیر، از تصمیماتش دفاع کرد و گفت: وقتی طارمی را پشت‌سر مهاجم قرار دادم، همه تعجب کردند. سرمربی پورتو افزود: حتی خواندم و شنیدم که طارمی خودش را خسته می‌کند و توانایی تمام‌کنندگی ندارد که این نظر بی‌معنی و مضحک است. حالا حق با من است؛ طارمی چیزی فراتر از یک مهاجم است.

کونسیسائو در ادامه تأکید کرد به توانایی‌های مهاجم تیمش اعتماد داشته است: من همیشه طارمی را به‌این‌شکل می‌دیدم؛ با توانایی بیش از یک مهاجم تمام‌کننده. ویژگی‌هایی که او دارد، فراتر از لحظه گل‌زنی و تمام‌کنندگی است. او می‌تواند به بخش تهاجمی تیم پویایی بدهد، بدون آنکه کار‌های بدون توپ را فراموش کند. مهاجم تیم ملی کشورمان که در المپیکوی رُم یک‌تنه تیمش را به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ اروپا رساند، آمار بسیار خوبی در تیم پورتو به جا گذاشته است. او در سال دوم حضورش در این تیم تا‌کنون در ۳۳ بازی پانزده‌گل به ثمر رسانده و دوازده پاس گل داده است.

او حالا یکی از مهاجمان خطرناک لیگ پرتغال در محوطه جریمه محسوب می‌شود، اما نسبت به دیگرمهاجمان یک برتری هم دارد؛ گرفتن پنالتی. او با پا‌های بلندی که دارد، وقتی وارد محوطه جریمه حریف می‌شود، بر توپ سایه می‌افکند و هر‌گونه تلاش حریف برای توپ‌گیری موجب بر‌هم‌خوردن تعادل این بازیکن و اعلام پنالتی از‌سوی داور می‌شود. حالا این بزرگ‌ترین چالش برای مدافعان تیم‌های پرتغالی و همچنین حریفان قاره‌ای پورتو خواهد بود که راه‌حلی پیدا کنند تا بدون انجام خطا روی طارمی، توپ او را در محوطه جریمه بگیرند. اما او پس از ورود به باکس، به‌قدری تعادل خود را پایین می‌آورد که شانس حریف به حداقل برسد و تنها‌سناریو‌های موجود، شلیک به دروازه، ارسال پاس به دیگر‌مهاجم داخل محوطه یا کسب پنالتی باشد.