پروژه احیای «پیام» پیچ خورد| پیامی‌ها نیامده رفتنی شدند؟

حمیدرضا معصومیان | شهرآرانیوز؛ هفته پانزدهم رقابت‌های دسته دوم فوتبال کشور درحالی روز گذشته برگزار شد که تیم فوتبال پیام توس خراسان در ادامه ناکامی‌هایش به تساوی خانگی دیگری تن داد تا همچنان در رده نازل دهم باقی بماند. شاگردان حسن سروری که در ورزشگاه ثامن‌الائمه (ع) مشهد میزبان تیم شهرداری ماهشهر بودند، برتری ۲ بر ۱ خودشان را در دقایق پایانی بازی از دست دادند تا دو گل احسان محروقی پرپر شود. این چهارمین تساوی تیم پیام بود که این تیم را شانزده‌امتیازی کرد تا جایگاهی بهتر از رتبه دهم جدول چهارده‌تیمی گروهش نداشته باشد.

جایگاهی که برخلاف آنچه در ابتدای فصل برای این تیم متصور بود، به منطقه سقوط نزدیک‌تر است تا صعود. تیم شهرداری بندرعباس صدرنشین سی‌امتیازی این گروه است که فاصله چهارده‌امتیازی آن با پیام، نشان می‌دهد پروژه احیای پیام در سال اول چندان خوب پیش نرفته است. همه این‌ها درحالی است که خبر‌های جالبی از تحولات مدیریتی این باشگاه به گوش نمی‌رسد؛ باشگاهی که قرار بود وام‌دار نام پیام اصلی باشد و تیم محبوب مشهدی‌ها در دهه ۶۰ و ۷۰ را احیا کند.

پیام در پیچ تند

شروع پروژه احیای پیام امیدوارکننده بود. تیم قدیمی مشهد با همت یونس مسعودی و گروهی از بازیکنان قدیمی این تیم در تابستان امسال شکل گرفت و مقدمات خرید امتیاز لیگ‌دو و آغاز تیم‌داری پیام مهیا شد. انتخاب محمد بابایی که از بازیکنان و مربیان قدیمی باشگاه پیام است، به‌عنوان سرمربی تیم و جذب کادر بازیکنان پیامی و بومی اتفاقات خوبی بود که خیلی‌ها را به بازگشت پیام به روز‌های اوجش خوش‌بین کرده بود، اما در ادامه وضعیت کاملا تغییر کرد.

برنامه باشگاه برای حرکت آرام و آهسته ناگهان شتابی غیرمنطقی گرفت تا جایی که خیلی زود محمد بابایی که نتایج بدی هم نگرفته بود، از کار برکنار شد. درحالی‌که قرار بود در سال اول پیام تیمی بی‌حاشیه و جوان با هدف ماندن در لیگ باشد، تغییر سریع کادرفنی و سپس خرید انواع‌واقسام بازیکنان شرایط فنی تیم را کاملا به‌هم ریخت و کار را به‌جایی رساند که این تیم حالا به‌جای اندیشه صعود باید مراقب باشد سقوط نکند.

پیام و چیز‌هایی که ندارد

واقعیت این است که پیام برای پیام‌شدن خیلی چیز‌ها را ندارد. اهتمام و تعصب مسئولان این تیم نسبت به نام و ریشه پیام ستودنی است، اما این برای پروژه سخت احیای پیام کافی نیست. ایجاد ساختار قوی در باشگاه با آدم‌های قوی و کاربلد، ارتباط و به‌کارگیری جامعه پیشکسوتان و بزرگان باشگاه پیام، زنده‌کردن شبکه مردمی پیام که با وجود گذشت سال‌ها همچنان زنده است و از همه مهم‌تر نگاه فنی و منطقی به شرایط تیم بزرگ‌سالان که نماد اصلی احیای باشگاه به‌شمار می‌آید، شاخص‌های مهمی است که پیام توس برای پیام‌شدن به آن نیاز مبرم دارد. در شرایطی که شهرخودرو، تیم اول شهر مشهد و استان خراسان‌رضوی، هیچ قرابتی با فوتبال این مرزوبوم ندارد و درحال سقوط و نابودی است، پیام می‌تواند کورسوی امید باشد، به‌شرطی که به کژراهه نزند.