سان‌روف یا مون‌روف؟ مسئله ایمنی است!

عادل نجفی مترجم | شهرآرانیوز؛ کم‌کم به روز‌های بهاری سال می‌رسیم و اگر سوار بر خودرو شخصی در معابر شهری یا بین‌شهری تردد می‌کنید، شاید بخواهید شیشه‌ها را پایین بدهید و از هوای دل‌انگیز بهاری استفاده کنید. با پیشرفت فناوری، خودرو‌ها به سقف‌های شیشه‌ای یا همان سان‌روف نیز مجهز شدند تا علاوه بر طرفین، از سقف نیز نور و هوای تازه وارد کابین خودرو شود. در شب‌های پرستاره نیز تماشای آن‌ها از درون خودرو می‌تواند دل‌انگیز باشد. اما این طراوت و تازگی بدون حاشیه نیست و مسئله ایمنی خودرو‌های سقف‌شیشه‌ای دارد به چالشی برای رانندگان سربه‌هوا و خودروسازان تحول‌خواه تبدیل می‌شود.

سان‌روف یا مون‌روف؟

شاید کلمه سان‌روف و خودرو‌های سان‌روف‌دار برای ما چندان غریبه نباشد. همه ما به صورت ضمنی به هر خودرو دارای سقف شیشه‌ای سان‌روف‌دار می‌گوییم، اما در واقع، تفاوت‌هایی جزئی میان خودرو‌های مجهز به سان‌روف و مون‌روف وجود دارد. سان‌روف در واقع پنلی متصل به بدنه خودرو است که الزاما شفاف نیست. این قطعه قابل جداسازی یا باز شدن برای ورود نور و هواست. در برخی مدل‌ها ممکن است این پنل در صندوق خودرو نیزجمع شود.

در مقابل این پنل‌های بیشتر فلزی، نوعی شیشه‌ای نیز از آن‌ها وجود دارد که مون‌روف نامیده می‌شود. این نوع سقف‌ها قابلیت جابه‌جایی یا حذف ندارند و مانند پنجره‌ها صرفا باز و بسته می‌شوند. این نوع در مقایسه با سان‌روف‌ها در حال حاضر از محبوبیت بیشتری برخوردار است، زیرا زیبایی و جلوه بیشتری به خودرو می‌دهد.

وقتی بنز هم ایمن نیست

خودروساز‌های مختلفی به سمت عرضه خودرو‌های دارای سان‌روف حرکت کردند. تا پیش از همه‌گیری کووید ۱۹، ارزش بازار خدمات و محصولات مرتبط با سان‌روف‌ها ۹۰۰ میلیون دلار گزارش شده است و برآورد می‌شود تا سال ۲۰۲۶ این مقدار تا دو تریلیون دلار نیز افزایش یابد. در این میان، گاهی در خبر‌ها فراخوان خودروسازان به علت نقص فنی در بخش سان‌روف منتشر می‌شود. برای نمونه، به‌تازگی بنز ۷۵۰ هزار دستگاه از خانواده محصولات کلاس سی خود را برای رفع عیب در این زمینه فراخوان کرد.

آسیب‌پذیری شیشه‌های این قطعات هنگام حادثه و خطر پرتاب سرنشینان به‌ویژه کودکان که توانایی کنترل کمتری دارند به بیرون از خودرو از مخاطرات ایمنی این اجزای خودرو‌های مدرن است. اگرچه هنوز قوانین مشخص و یکپارچه‌ای برای قانون‌شکنی خودرو‌های سان‌روف‌دار تبیین نشده است، برخی شهر‌ها جرائمی برای آن در نظر گرفته‌اند. برای نمونه، در کلکته هند، بیرون آمدن از سان‌روف هنگام رفت و آمد خودرو‌ها می‌تواند تا ۱۰۰۰ روپیه جریمه به همراه داشته باشد.