بی اطلاعی رئیس جمهور از زمان آغاز سهمیه بندی بنزین
رئیس جمهور به منظور بازدید از مناطق زلزله‌زده و افتتاح طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای استان آذربایجان شرقی به این استان سفر کرد.
حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه شورای اداری این استان با اشاره به موضوع سهمیه‌بندی بنزین گفت: شب جمعه این طرح اجرا شد و روز جمعه اصلا در این فاز نبودند که چه خبر است. از غروب جمعه برخی حرکت‌ها مشاهده شد. این‌ها با همه قدرت از شب‌شنبه وارد عمل شدند، با همه توان و قدرت. فکر می‌کردند ماه‌ها طول می‌کشد و جنگ داخلی راه می‌افتد. فکر کرد‌ند با آتش زدن و اموال مردم را خرد کردن می‌توانند استقلال و آزادی را از مردم بگیرند و مردم را تسلیم کنند. مردم با صراحت و با عملشان نشان دادند که این ملت در برابر فشار و توطئه خارجی تسلیم نخواهد شد. حال ممکن است نقد داشته باشند و درست هم باشد و حقشان هم هست نصیحت و بیان کنند، اما اینکه عده‌ای بخواهند از شرایط به‌وجودآمده سوءاستفاده و امنیت را دچار خدشه کنند نمی‌شود. آن‌ها حتی به مدرسه دخترانه هم رحم نکردند. وقتی عده‌ای مزدور، وابسته و اوباش چنین رفتار می‌کنند و بهترین پاسخ را مردم دادند.
وی اضافه کرد: البته نیرو‌های امنیتی، انتظامی، وزارت اطلاعات، بسیج و سپاه و ارتش هم در صحنه هستند، ولی مشت گره‌کرده مردم و قدرت ملی را حضور مردم نشان داد.

تغییر قیمت بنزین را به شورای امنیت کشور واگذار کرده بودم
روحانی ادامه داد: موضوع بنزین را به وزیر کشور و شورای امنیت کشور واگذار کردم. به وزیر کشور گفتم این مصوبه و تصمیم ماست. گفتم اجرایش با شما و صداوسیما. بروید و به من هم نگویید و هر وقت شما مناسب دیدید بروید و اجرا کنید. شبی که اجرا شد من هم نمی‌دانستم این هفته است یا آن هفته. گفته بودم هر شبی مناسب بود اجرایش کنید.
روحانی گفت: من هم صبح جمعه فهمیدم قیمت تغییر کرده، چون به شورای امنیت کشور واگذار کرده بودم. البته قیمت در سران ۳ قوه مصوب شده بود.
رئیس‌جمهور اظهار کرد: بله، ممکن است عده‌ای برای تغییر قیمت بنزین بگویند خوب یا بد بوده است. من به دوستان در سران ۳ قوه هم گفتم مردم در فشارند و فشار روی طبقات کم‌درآمد بیشتر است و باید از راهی به آن‌ها کمک شود. گفتم اعتباری در اختیار آن‌ها گذاشته شود، و اصلا قرار نبود پول بدهیم. قرار بود اعتبار بدهیم و مردم بروند خرید کنند. گفتند فروشگاه کم است و فعلا صرف نظر کنید؛ بنابراین اصل این بود که به مردم کمک شود. جلسات متعددی برگزار شد. محاسبات ما این شد که از ۲۵ میلیون خانوار که در کشور داریم حدود ۷ میلیون خانوار وضع خوبی دارند و ۱۸ میلیون خانوار متوسط و رو به پایین‌اند و در فشار هستند. قرار شد همین خانوار‌ها مورد توجه دولت قرار گیرند.
روحانی افزود: این نکته را هم بگویم که طرح اجرای قیمت بنزین و اصلاح قیمت انرژی هیچ چیز نصیب دولت نمی‌کند. کل این درآمد را به مردم برمی‌گردانیم. این را از رهبری اجاره گرفتیم که کل این پول را به مردم برگردانیم. ایشان هم اجازه دادند. ما هم هرچه درآمد از این راه به دست بیاوریم، به مردم و خانواده‌ها برمی‌گردانیم و آمار آن را به طور دقیق به مردم می‌گوییم.

کشور از آنِ مردم و جوانان است
همچنین رئیس جمهور در جریان این سفر و با حضور در روستای زلزله‌زده دستجرد میانه از نزدیک با مردم آسیب‌دیده این روستا دیدار و با آنان گفتگو کرد.
در جریان این بازدید، با حضور در تعدادی از چادر‌های اسکان موقت زلزله‌زدگان و گفتگو با آنان ضمن دلجویی از آسیب‌دیدگان در جریان اقدامات انجام‌شده و روند کمک رسانی‌ها قرار گرفت. مردم آسیب‌دیده روستای دستجرد در این بازدید که در یک فضای صمیمی انجام شد، مشکلات و نیازمندی‌های ضرور خود را با رئیس جمهور در میان گذاشتند.
روحانی همچنین در جمع مردم روستای زلزله‌زده دستجرد با ابراز خوشحالی از حضور در جمع آنان اظهار کرد: دولت خادم ملت ایران است و وظیفه خود می‌دانیم در حد توان و امکان در مسیر خدمت به مردم شریف کشور گام برداریم و امیدوارم همه خانه‌هایی که دچار آسیب شده‌اند به‌زودی بازسازی و مقاوم‌سازی شوند تا در آینده با هیچ مشکلی مواجه نشوند.
رئیس قوه مجریه همچنین با حضور در ایستگاه راه‌آهن بستان‌آباد دستور افتتاح و بهره‌برداری رسمی از خط آهن میانه-بستان‌آباد را صادر کرد. این خط ریلی در ۶ قطعه و به طول ۱۳۲ کیلومتر با هزینه ۵۰۰۰ میلیارد ریالی از ایستگاه میانه شروع شده و با گذر از مسیر کوهستانی و عبور از شهر‌های ترکمنچای و تیکمه‌داش به ایستگاه راه‌آهن بستان‌آباد متصل می‌شود.
رئیس جمهور در این مراسم با تأکید بر اینکه راه‌آهن میانه-بستان‌آباد باید تا تبریز ادامه یابد و این طرح تکمیل شود افزود: به وزیر راه و شهرسازی تأکید کردم و قول گرفتم که تا پایان سال آینده این خط آهن به تبریز متصل شود تا مردم با آرامش و طی کردن مسیر کوتاه‌تر و سهل‌تری به مقاصد خود از جمله سفر به مشهد مقدس و زیارت امام رضا (ع) برسند.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه قول اصلی دولت تدبیر و امید آماده کردن زیرساخت‌ها برای رفاه و زندگی مردم و همچنین توسعه کشور است، تصریح کرد: بار اصلی این مهم به عهده مردم است و البته دولت نیز در این زمینه تلاش می‌کند. رئیس جمهور با اشاره به حوادث و اغتشاشات اخیر و با بیان اینکه مردم مناطق آذربایجان و اردبیل با کمال دقت، هوشیاری و زمان‌شناسی به صحنه آمدند تصریح کرد: کشور از آنِ مردم و جوانان است که باید همه‌جا در کنار هم باشیم.