تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان چه زمانی صورت می‌گیرد؟

به گزارش شهرآرانیوز، محسن خدابخش به آخرین اقدامات انجام شده برای تعیین تکلیف وضعیت وراث سهام عدالت اشاره کرد و افزود: بررسی وضعیت وراث باید از طریق شرکت سپرده‌گذاری انجام شود که این اقدام نیازمند همکاری متولیان امر انحصار وراثت نیز است.

وی اظهار کرد: سازمان بورس، شرکت سپرده‌گذاری را مکلف کرده است تا مساله مربوط به وراث و تعیین تکلیف آن‌ها را از طریق متولیان انحصار وراثت ساماندهی کند و هر چه سریع‌تر آن را به نتیجه برساند.

خدابخش خاطرنشان کرد: متاسفانه اتفاق رخ داده این بود که از زمان واگذاری سهام عدالت و نیز اختصاص آن به مشمولان این سهام حدود سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از دارندگان سهام عدالت فوت کرده‌اند.

نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: همچنین با پیگیری‌های انجام شده مشخص شد که برخی از وراث همان دارندگان سهام عدالت هم فوت کرده‌اند؛ بنابراین مسایل موجود بر سر راه این اقدام بسیار پیچیده است و مشکل فقط مربوط به بعد از ورود سهام عدالت در بازار سرمایه نیست.

وی ادامه داد: با توجه به وجود چنین مسایلی، این اقدام نیازمند تعامل و همکاری متولیان مربوط به انحصار وراثت است.

خدابخش تاکید کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی باید در سال ۱۴۰۱ مسایل مربوط به وراث سهام عدالت را ساماندهی کند و در نهایت مالکین آن سهام مشخص شوند.

نایب رئیس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: به‌طور حتم مساله مربوط به وراث سهام عدالت در سال ۱۴۰۱ تعیین تکلیف خواهد شد.

خدابخش به وثیقه قرار دادن اوراق برای دریافت وام بانکی اشاره کرد و گفت: به‌طور قطع وثیقه سهام برای دریافت وام از سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد.

نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس اظهار داشت: بانک‌ها با ارتباطی که با شرکت سپرده‌گذاری دارند، این اقدام را قطعا انجام می‌دهند و سهام را به عنوان وثیقه می‌پذیرند.

وی تاکید کرد: تاکنون حداقل و حداکثری برای آن در نظر گرفته نشده و این امر وابسته به سیاست‌های مربوط به بانک‌ها است.

خدابخش اعلام کرد: هر بانک با توجه به منابعی که در اختیار دارد می‌تواند به سهامداران وام دهد و سهام آن‌ها را به‌عنوان وثیقه بپذیرد؛ به همان صورت که اکنون کارت اعتباری سهام عدالت از طریق بانک‌ها به مشمولان این سهام اختصاص پیدا کرده است.

منبع: ایرنا