یارانه ۱۵۰ هزارتومانی نوروزی برای چه کسانی واریز شد؟ (۲۶ اسفندماه ۱۴۰۰)

به گزارش شهرآرانیوز، برای پاسخ به این سوال اول باید دید مشمولان یارانه ۱۵۰ هزار تومانی نوروز چه کسانی بودند؟ بر اساس اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه، قرار بود یارانه نوروز به حساب ۱۲ میلیون نفر واریز شود. مشمولان غالبا جزو چهار دهک اول درآمدی و مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی هستند که به هر دلیلی از دریافت سهام عدالت جا افتاده‌اند.

مشمولان یارانه ۲۲ بهمن ماه هم چهار دهک اول درآمدی بودند، اما تعداد آن‌ها حدود ۳۲ میلیون نفر برآورد شده بود. اما حالا یارانه نوروز تنها برای ۱۲ میلیون نفر واریز شده است. به عبارتی حدود ۲۰ میلیون نفر از افراد حاضر در دهک‌های اول تا چهارم و یا حتی مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی، مشمول یارانه نوروز نشده‌اند.

معیار واریز یارانه ۱۵۰ هزار تومانی نوروز

سازمان برنامه در اطلاعیه خود شرط خاصی برای واریز یارانه نوروز اعلام کرده. این سازمان گفته این یارانه به آن بخشی از دهک‌های درآمدی اول تا چهارم تعلق می‌گیرد که به هر دلیلی از دریافت سهام عدالت جا مانده‌اند. به عبارتی شرط واریز یارانه این بوده که فرد جزو چهار دهک اول درآمدی یا مستمری‌بگیر بهزیستی و کمیته امداد باشد، اما سهام عدالت نداشته باشد! این برداشتی است که می‌توان از اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه داشت.

اما علاوه بر خانوار‌هایی که یارانه نگرفته‌اند، عده زیادی هم یارانه گرفته‌اند، اما مبلغ آن کمتر از ۱۵۰ هزار تومان است. یعنی یا یارانه این افراد کمتر از ۱۵۰ هزار تومان بوده یا کل اعضای خانوار مشمول یارانه نشده‌اند. اینجاست که این سوال دوباره تکرار می‌شود که آیا در واریز یارانه نوروز هم خطایی رخ داده است؟

خطا در واریز یارانه نوروز؟

این چندمین باری است که دولت یارانه نقدی به حساب مردم واریز می‌کند و با سیل انتقادات مواجه می‌شود. همزمان با واریز یارانه ۲۲ بهمن ماه هم بسیاری اعلام کردند که جزو مشمولان بوده‌اند، اما هیچ یارانه‌ای به حساب آن‌ها واریز نشده است.

همان زمان بود وزیر کار بروز خطا در واریز یارانه ۲۲ بهمن را پذیرفت و گفت: ابهاماتی در دهک بندی‌ها به وجود آمده است. برخی از سامانه‌های اطلاعاتی به هم وصل هستند و برخی نه. ممکن است اگر اطلاعات جدیدی دست ما می‌رسید، وضعیت دهک‌بندی‌ها فرق می‌کرد و برخی از مشمولان فعلی، مشمول یارانه نمی‌شدند.

بر این اساس می‌توان گفت بخشی از مشمولان یارانه ۱۵۰ هزار تومانی نوروز هم از دریافت این یارانه جا مانده‌اند. چون بانک‌های اطلاعاتی دولت کامل نیست و سامانه‌ها به هم وصل نیستند. اما هنوز وزارت کار یا سازمان برنامه دلیل واریز ناقص یارانه برخی از خانوار‌ها را اعلام نکرده است.

یک خانواده چهار نفری باید ۶۰۰ هزار تومان یارانه نوروز دریافت کند، اما پیام‌های مخاطبان می‌گوید مبلغ واریز ۱۵۰ یا ۳۰۰ هزار تومان بوده است. یعنی فقط برای یک یا دو نفر از اعضای خانوار یارانه واریز شده است.

منبع: تجارت نیوز