آبی شدن شهر مشهد به مناسبت روز اوتیسم | ایجاد اولین مجموعه بازی ویژه کودکان اوتیسم در بوستان آبشار

به گزارش شهرآرانیوز، "جواد شکوری" با بیان این خبر اظهار کرد: همه ساله روز جهانی اوتیسم به دلیل همزمانی با روز ۱۳ فروردین و روز جهانی سندروم داون در روز یک فروردین ماه مغفول باقی می‌ماند.

وی افزود: سندرم داون شرایطی است که کودک با یک کپی اضافی از کروموزوم بیست و یکم خود به دنیا می‌آید. این مشکل باعث تاخیر در رشد جسمی و روانی می‌شود، افراد مبتلا به سندرم داون معمولا نوعی از ناتوانی رشدی دارند اما اغلب خفیف تا متوسط است.

مشاور شهردار در امور افراد دارای معلولیت بیان کرد: هیچ درمانی برای سندروم داون وجود ندارد، اما برنامه‌های حمایتی و آموزشی متنوعی وجود دارد که می‌تواند به افراد مبتلا به بیماری و خانواده آن‌ها کمک کند.

شکوری خاطرنشان کرد: اوتیسم اختلالی عصب رشدی است که در سه سال اول زندگی بروز می‌کند و مادام‌العمر است. شاخصه اصلی آن نقص در ارتباط و تعاملات اجتماعی و محدودیت در حرکات رفتاری، حرکتی و ... است، اوتیسم به صورت طیف بوده که از شدید تا خفیق متغیر است و بر روی درک افراد از دنیا و تعاملاتشان با افراد اثر می‌گذارد.

وی اضافه کرد: افراد دارای اوتیسم ، دنیا را متفاوت‌تر از بقیه می‌بینند، می شوند و حس می‌کنند. تأثیر رنگ در زندگی استفاده از رنگ‌های مناسب در محیط اطراف کودکان مبتلا به اوتیسم بسیار مهم است و در کودکان اوتیسم به قدری زیاد است که کوچک‌ترین تغییر در محیط اطراف می‌تواند تأثیر زیادی بر روی روحیه و رفتار آن‌ها داشته باشد.

مشاور شهردار در امور افراد دارای معلولیت تصریح کرد: تأثیر رنگ‌ها بر روی کودکان مبتلا به اوتیسم می‌تواند در رفع اختلالات خلقی کودکان مفید و مهم باشد. برای کودکان اوتیسم استفاده از رنگ آبی می‌تواند آرام‌بخش و موثرتر باشد. رنگ آبی باعث ایجاد آرامش و کاهش استرس در مغز کودکان مبتلا به اوتیسم می‌شود.

شکوری گفت: این دو گروه افراد با نیازهای ویژه ذهنی هستند که شاید یکی از سخت‌ترین و شدیدترین معلولیت‌هایی است که تحمل آن برای خانواده‌ها با سختی و دشواری‌های زیادی همراه است زیرا این کودکان نمی‌توانند درباره نیازهای خود صحبت کنند و جامعه نیز آشنایی چندانی با آنان ندارد.

وی ادامه داد: بر همین اساس شهرداری مشهد در نظر دارد برای اولین بار در کشور به مناسبت روز جهانی اوتیسم در ۱۳ فروردین ماه همچون دیگر کشورها جهت ایجاد حس همدلی و یادآوری این مناسبت با کمک مناطق ۱۳گانه شهری با استفاده از ظرفیت موجود در منطقه از جمله آذین‌بندی نور پردازی ساختمان‌ها، مراکز خرید، پارک‌ها و فضای سبز و ساختمان‌های مرتفع به رنگ آبی در هر منطقه اقدام کند.

مشاور شهردار در امور افراد دارای معلولیت بیان کرد: رنگ آبی در تمامی کشورها نماد و سمبل کودکان اوتیسم است و سلب شادی و نشاط، آشنایی مردم با این کودکان و آرام‌سازی ذهنی کودک اوتیسم می‌شود.

شکوری در پایان با اشاره به اینکه در شهر مشهد زمین‌های مخصوص بازی کودکان اوتیسم وجود ندارد گفت: این کودکان نمی‌توانند با دیگر کودکان در بازی کنند به همین دلیل شهرداری مشهد جهت انجام مسئولیت اجتماعی و رسالت شهر مهربان و دسترس‌پذیر برای همگان نسبت به مناسب‌سازی فضاهای شهری و بازی برای افراد دارای نیازهای ویژه اقدام به ایجاد اولین مجموعه بازی ویژه کودکان اوتیسم در بوستان آبشار واقع در بولوار دلاوران ( خیابان نخل ۹) کرده است.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد