انتقاد‌های تندوتیز کاربران از رفتار‌های احسان علیخانی و فصل سوم «عصر جدید»

عروجی | شهرآرانیوز - فصل سوم برنامه استعدادیابی «عصر جدید» کم حاشیه نداشت. از یک طرف کیفیت شرکت کنندگانش ضعیف شده بود و آن‌ها بیشتر به شرکت کنندگان سال گذشته شبیه بودند و مهم‌تر اینکه به جز امین حیایی همه داورانش تغییر کرده اند. همین اتفاق باعث شد فصل سوم حاشیه‌های زیادی داشته باشد.

مثلا صحبت‌های ناخوشایند و تا حدود زیادی تخریب آمیز ژاله صامتی با شرکت کننده‌ای که در یکی از روستا‌های غرب کشور زندگی می‌کرد، سروصدای زیادی کرد. خیلی‌ها به صامتی حمله کردند و گفتند که حق نداشته است از موضع بالا با او حرف بزند و تحقیرش کند. از طرفی، برنامه به سمتی پیش می‌رفت که چوپان بودن و روستایی بودن اجراکننده به تمسخر کشیده می‌شد. بعد از آن، صحبت‌های کارن همایونفر با اجرای طنزآمیز یک افغانستانی هم واکنش‌های زیادی را برانگیخت. بعد از اینکه علیخانی مدام تأکید می‌کرد همه ماجرا طنز است و نباید آن را خیلی جدی گرفت، همایونفر کاملا جدی اجرای کمدی او را نقد کرد و همان بحث‌های همیشگی حضور افغانستانی‌ها در ایران و شکل رفتار ما با آن‌ها را به او گوشزد کرد و گفت که ما همیشه مردم مهمان نوازی بوده ایم.

با این حال، آنچه کاربران مجازی به آن واکنش نشان می‌دادند، رفتار علیخانی و شکل اجرای او بود. آن‌ها معتقد بودند او مؤدبانه حرف نمی‌زند و گاهی مرز میان شوخی و توهین را نمی‌شناسد. او انگار فراموش می‌کند که بین صحبت کردن با مردی شصت ساله و پسری پنج‎ ساله باید تفاوت قائل شد.

منتقدانش می‌گویند این مشکل بین مجریان سرشناس تلویزیون فراگیر است؛ آن‌هایی که می‌خواهند صمیمی باشند، اما مرز بین ادب و بی ادبی را گم می‌کنند. برنامه علیخانی البته خیلی زودتر از آنچه فکر می‌کرد، به تکرار افتاد و ظاهرا دیگر چیز جدیدی برای ارائه ندارد. او همچنان می‌خواهد با حضور پدرومادر یکی از اجراکنندگان، او را غافل گیر کند یا یک خواستگاری زنده و مستقیم برای غافل گیری مخاطبانش ترتیب دهد که به نظر می‌رسد این شیوه‌ها دیگر کسی را به وجد نمی‌آورد.

البته حواشی اجرای ویژه برنامه عید هم هنوز گریبان او را رها نکرده است؛ اینکه بیشتر مهمانانش از شرکت کنندگان برنامه «جوکر» بودند. جوکر برنامه پرمخاطبی است که کمدین‌های مرد دور هم جمع می‌شوند و برای نخندیدن همه تلاششان را می‌کنند. برنامه‌ای که علیخانی ابتدا حضورش را در آن تکذیب کرد و بعد به صورت‌های مختلفی تغییر داد. او اولش مدیر هنری «جوکر» بود، بعد به کارگردان تبدیل شد و سپس به مدیر پروژه ارتقا یافت.

همان روز‌ها می‌گفتند علیخانی احتمالا می‌خواسته است از اقبال مخاطبان مطمئن شود و بعد اعلام حضور کند. احسان علیخانی حالا از بزرگ‌ترین و مشهورترین برنامه سازان تلویزیون است، اما انگار مدت هاست یادش رفته است باید گاه گداری سرش را بچرخاند و به مخاطبانش هم نگاهی بیندازد.