نخبگان افغانستانی حادثه حرم مطهر رضوی را محکوم کردند + جزئیات

به گزارش شهرآرانیوز؛ متن بیانیه تعدادی از گروه‌های افغانستانی بدین شرح است:

بسمه تعالی
انالله و انا الیه راجعون
با اظهار تاسف و نا باوری ما امروز از رویداد خونینی و دلخراشی اطلاع یافتیم که در حرم مطهر امام رضا (ع) به وقوع پیوست که منجر به شهادت یکی از شخصیت‌های برجسته و جید اهل تشیع گردید این ضایعه بزرگ قلب تمام مسلمانان را جریحه دار نموده.

ما مردم افغانستان و مهاجرین اهل سنت ضمن اینکه به خانواده محترم شهید و مردم متدین ایران عرض تسلیت نموده و برای شهید جنت الفردوس و برای مجروحین شفاء عاجل خواسته ، چنین رویدادی را اصلا غیر انسانی و غیر اسلامی میدانیم و این حادثه المناک را به شدیدترین الفاظ تقبیح نموده و خود را در این غم بزرگ با مردم کشور دوست و برادر( جمهوری اسلامی ایران ) شریک می‌دانیم.

از آنجایی که تفرقه انداختن بین مسلمین یکی از اهداف شوم دشمنان قسم خورده مسلمان ها است و این آرمان را به گور خواهند برد که بتوانند با چنین اعمال ناپسند و شومی در صفوف مسلمانان اختلاف ایجاد نمایند. تمام ملت مسلمان و جامعه فهیم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به صبرو شکیبایی ، اخوت و برادری دعوت نموده و خواهان مجازات هر چه عاجل عاملین این قضیه از مراجع مربوطه هستیم.

با احترام

مولوی تاج محمد و مولوی گل احمد بهیج به نمایندگی از علما، سید اکرام الدین معصومی رئیس انسجام جمعیت اسلامی افغانستان، اسدالله عمرخیل والی اسبق ولایت کندز و نماینده دعوت اسلامی افغانستان
الحاج حفیظ الله سلطانی نماینده محاسن سفیدان و بخشی از مهاجرین افغانستان مقیم جمهوری اسلامی ایران، عبدالله آرزو به نمایندگی از روشنفکران

متن بیانیه جمعی از اساتید حوزه، دانشگاه، فرهنگیان و اصحاب رسانه افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران نیز بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنْزَلْتَ وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاکْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِینَ * وَمَکَرُوا وَمَکَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ ( آل عمران/ ۵۳و۵۴)
« پروردگارا! به آنچه نازل کرده ای، ایمان آوردیم و از فرستاده ی تو( رهبری أسمانی) پیروی کردیم، ما را در زمره گواهان( پیامبران/ شهیدان) بنویس! و ( دشمنان برای نابودی او و آیینش،) نقشه کشیده اند، و خداوند (بر حفظ او و آیینش،) برنامه وتدبیر دارد، و خداوند، بهترین تدبیرگران است.»

بار دیگر دشنه دشمنان زخم خورده در میدان تقابل اسلام ولایت، عدالت، وعطوفت وجبهه وحشی وخشن وهابیت و تروریسم تکفیری در پهنه بزرگ جغرافیای مقاومت از فلسطین، تا سوریه، یمن، عراق وافغانستان، در مقدس ترین زمان ومکان- ماه رمضان و کنارمضجع مطهر عالم آل محمد علی بن موسی الرضاع- قلب پاکان وسربازان اسلام و مکتب ولایت را نشانه گرفت و یاد حوادث تلخ و تروریستی در گوشه گوشه جهان اسلام را در خاطره ها زنده کرد.

ضمن تقبیح این جنایت دد منشانه و نابخشودنی و طلب غفران برای شهید عالی مقام و شفای عاجل برای مجروحان این حادثه و تسلیت این حادثه غم انگیز به مقام معزز رهبری و ملت مسلمان و سرافراز ایران اسلامی به نمایندگی از جامعه مؤمن و رنج دیده افغانستانی ساکن در جمهوری اسلامی که هماره شریک مطمئن و صمیمی در خوشی ها و رنج های ملت برادر، دوست وهمسایه جمهوری اسلامی ایران بوده اند، نکاتی را شایان یاد می دانیم:

۱. امروز جغرافیای اسلامی به دو قطب جبهه مقاوت وستم ستیز، تحت رهبری وزعامت حکیمانه ولی امرزمان حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای دام ظله العالی، از یک سوی و جبهه ظالم و مستکبر به سرکردگی شیطان بزرگ آمریکای جنایت کار، رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی و اذناب و هم پیمانان آنان در منطقه و تروریسم تکفیری تقسیم شده است. شکست مفتضحانه و رو به زوال جبهه استکبار از فلسطین، تا لبنان، سوریه، عراق، افغانستان و یمن، دشمن را تا سر حد جنون به عصبانیت و انتقام جویی کشانده است، چندان که برای فرو نشاندن آتش خشم خود از هیچ اقدامی فرو گذاشت نخواهند کرد.

۲. آن چه پیروزی ‌های کنونی را برای جبهه حق و ولایت در عرصه بین المللی به ار مغان آورده و دشمن را زمین گیر کرده دو عامل است:

نخست، شکل گیری جبهه وسیع مقاومت با اندیشه و نگاه آرمانی، شهادت طلبانه، ارزشی، فرامرزی و جهان وطنی اسلامی، مطیع رهبر و ولی امر زمان، جبهه ای که اهداف و ارزش های آن را در عملکرد و رویه افراد و گروه های پاک باخته ی چونان سردار شهید سلیمانی، سید حسن نصرالله، حزب الله سر بلند، لشکر سر افراز فاطمیون، زینبیون ، حیدریون ، انصار الله یمن و ده ها هسته و مجموعه ی خودجوش و مردمی در جای جای جغرافیای مقاومت می‌توان دید که در قلب ملتهای مستضعف روییده و با الهام از عاشورا و به امید بارقه سبز و عالم گستر عدل مهدوی، تا پای جان رشادت و ایستادگی کرده اند و نام و یاد آنها بر تارک تاریخ آزادی خواهی و استکبارستیزی می‌درخشد.

عامل دوم، رهبری جبهه مقاومت و موحدان و مظلومان زمان، توسط انسان وارسته، خرد ورز، بی بدیل در میان رهبران کنونی دنیا، فقیه زمان آگاه ، مدیر و مدبر حضرت ایت الله العظمی امام خامنه ای است که نقشه ها و استرا تژی دور و نزدیک دشمن را به خوبی می‌شناسد و با نفس مسیحایی و راهبرد های حکیمانه خویش ازتوده های مظلوم و اما خفته انسانی حتی در ورای مرزهای جمهوری اسلامی، آتش فشان ستم سوز می پرورد و از همین روی خار چشمی است، بر دیدگان دشمنان شکست خورده و زخمی که نه تنها با شخص و شخصیت او بل با لباس و کسوتی که او بر تن دارد نیز نمی تواند عناد و دشمنی خویش را پنهان کند.

۳. دشمنان در کمین نشسته، پس از شکست های پیاپی در عرصه نبرد میدانی، اکنون به سنگر نفاق، اختلاف ، تضعیف وحدت داخلی ، شکستن بنیان مقاومت بین المللی با شیوه های گوناگون، از جمله انجام اعمال تروریستی، جنایی و ضد انسانی در داخل قلمرو جمهوری اسلامی با شگرد جدید، و با سوء استفاده از شاخصه ها ی فیزیکی و ظاهری و سنت های متعلق به بخش مؤمن، ولایت مدار، مقتدر و اما آسیب پذیر جبهه مقاومت روی آورده است. بی تردید و به گواهی تاریخ، مقابله با این ترفند و جنگ نرم دشمن بسی دشوار ومستلزم آگاهی ، صبوری، درایت، پرهیز از پیش داوری، تنش افزایی و اطاعت و تسلیم در برابر دستورات حکیم بصیر و مقام عظمای ولایت است.

۴. حادثه شوم سوم رمضان درحرم مطهر رضوی بی گمان ادامه حادثه تروریستی هفته پیش در گلستان و ترور دوتن از علمای اهل سنت درآن استان – ولایت- و در راستای ایجاد خلل و نفاق در صف متحد اقوام و جمعیت های ساکن در ایران است و هیچ ربطی به ملیت، زبان و قومیت خاص ندارد، عامل حادثه امروز از هر ملیت، مذهب و قومی که باشد، بی مذهب، ملت و قوم است، چنان که عامل انتحاری عاشورای۱۳۷۳ حرم رضوی به ظاهر شیعه ایرانی ولکن در واقع نه شیعه و نه ایرانی بود. از این روی به جا است که ملت، مذهب و گروهی را مورد اتهام وپیش داوری قرار ندهیم و نا خواسته کار نفوذی های دشمن را انجام ندهیم. که اگر جز این باشد وگامی جلوتر از پیشوا برداریم وتحت عناوین ملی و دل سوزی های مغرضانه به نفع این ملت و آن ملت، این قوم و مذهب و یا آن دیگری، تحلیل و خبر ارایه دهیم و به تحریک احساسات پاک و پالوده مردم متدین دامن بزنیم و نهادهای مسؤل در تامین امنیت را نا توان نشان دهیم، مصداق این جمله معصوم خواهیم بود که " المتقدم لهم مارق".

در پایان باید افزود، تردیدی نیست که راهیان راه اسلام و ولایت اعم از انصار و مهاجر، همچون همیشه با وحدت و همدلی، در پرتو راهکرد های آسمانی رهبری و با اعتماد و باور به تسلط سربازان گمنام امام زمان عج بر شرایط و اوضاع، در این جبهه نیز پیروز و بر نقشه های دشمنان فایق خواهند آمد.

جمعی از اساتید حوزه، دانشگاه، فرهنگیان واصحاب رسانه افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران

منبع: ایسنا