نماینده سابق پارلمان: حادثه مشهد توطئه کسانی است که در افغانستان شکست خوردند

فریبا قلی‌زاده | شهرآرانیوز؛ نصرالله صادقی‌زاده نیلی نماینده سابق پارلمان افغانستان در خصوص حادثه تروریستی در حرم مطهر رضوی گفت: «مردم افغانستان شدیدا از این موضوع ناراحت هستند و می‌دانند که دشمنان دوستی مردم مسلمان ایران و افغانستان دست به توطئه زده‌اند. این توطئه همان کسانی است که در افغانستان شکست خوردند. دشمنان می‌خواهند میان دو ملت افغانستان و ایران که همواره شریک درد و غم هم بودند اختلاف‌افکنی کنند تا به اهداف استعماری خود دست پیدا کنند. مردم افغانستان خود را در این رنج و غم مردم ایران شریک می‌دانند.»

این سیاستمدار افغانستانی در ادامه تصریح کرد: «کسانی به دنبال تخریب روابط دوستانه دو ملت هستند که اتحاد و برادری دو کشور به ضرر آنهاست. آنها می‌خواهند دشمنی بین دو ملت ایجاد کنند. اما ملت مسلمان افغانستان می‌داند چهل سال قبل و در سخت‌ترین شرایطی که کشور ما موجب تجاوز قرار گرفته بود، جمهوری اسلامی ایران آغوش خود را به روی مهاجران افغانستانی باز کرد و میلیون‌ها افغانستانی به ایران مهاجر شد. در این سال‌ها مهاجران بسیاری با عزت و احترام در این کشور زندگی می‌کنند و حیثیت و آبروی آنها محفوظ است. نباید این موضوع را هم فراموش کرد که مردم افغانستان خود را در قبال ایران مسئول می‌دانند. در جنگ تحمیلی ۸ ساله عراق علیه ایران ده‌ها هزار مهاجر افغانستانی برای دفاع از نظام جمهوری اسلامی در کنار برادران ایرانی خود جنگیدند و شهید شدند. در این میان بسیاری نیز جانباز شدند.»

ما باید قدر خوبی‌ها و نیکی‌های جمهوری اسلامی ایران را بدانیم

صادقی‌زاده نیلی خاطرنشان کرد: «وظیفه مردم افغانستان در شرایط فعلی مقابله با این توطئه است. ما باید قدر خوبی‌ها و نیکی‌های جمهوری اسلامی ایران را بدانیم. کشوری که سال‌های متمادی ما را با آغوش گرم پذیرفت و کوشش کنیم تا بازیچه دست توطئه‌گران نشویم و با اتحاد و انسجام در کنار هم بمانیم. بدانیم که دشمنان در صدد شکار ماست تا از نام ما استفاده کنند و بین دو برادر تفرقه افکنی کنند. لذا مسئولیت فعلی ما این است که در شرایط فعلی کنار برادران ایرانی خود و نظام جمهوری اسلامی بایستیم و بر علیه توطئه‌گران مقابله کنیم تا انشالله برادری و اتحاد دو ملت همان‌طور که در سال‌های متمادی دوام داشته انشاالله برای همیشه جاودانه بماند.»

او همچنین ضمن تشکر از مسئولان ایرانی گفت: «از مقامات جمهوری اسلامی ایران و رسانه‌های این کشور تشکر می‌کنیم که قضیه را به گونه‌ای مطرح کردند که فضای منفی علیه مهاجران افغانستانی صورت نگیرد.»