شادی و نشاط را در سرزمین دانایی تجربه کنید
میتراصدر
خبرنگارشهرآرا محله
اتــفاق میمون و مبارکی اســت که مجموعه‌ای علمی و پژوهشی در بوستان قدیــمی و کهنسال وحــدت آغاز به کار خواهد کرد. وجود چنین مجموعه‌هایی در سازمان‌ها و مؤسسه‌های تابع شهرداری بیش از پیش لازم و ضروری بوده است. فرهنگ‌سرای علوم و نجوم که مدتی را در مجموعه فرهنگ‌سرای سلامت گذرانده بود و از پشت‌بام این مجموعه برای برنامه‌های رصد خود استفاده می‌کرد بالاخره به ساختمان مرکزی بوستان وحدت منتقل شد تا در استقلال کامل برنامه‌های خود را پیش ببرد. برای ساکنان اطراف بوستان وحدت کاملا مشخص است که مجموعه ساختمان مرکزی بوستان وحدت سال‌های سال بی‌هویت بود. مجموعه‌ای که در ابتدای تأسیس فرم جدید بوستان به صورت چند غرفه بود که کسی کاربرد آن را نمی‌دانست، حالا جایگاه خود را پیدا کرده و به مرکزی علمی، پژوهشی و رصدی تبدیل شده است. این منطقه با وجود دانش‌آموزان فعال و جوانان دانش‌پژوه همچنین دسترسی آسان مکان مناسبی برای انتخاب این فرهنگ‌سراست. افزون بر این نبود ساختمان‌های مرتفع در اطراف فرهنگ‌سرا باعث زاویه دید مناسب برای رصد ستارگان و آسمان شب خواهد شد. در ادامه گزارشی از بازدید خبرنگار شهرآرامحله از مجموعه فرهنگ‌سرا در آستانه افتتاح علوم و نجوم را می‌خوانید و در پایان نیز گفت‌وگویی با مدیر این فرهنگ‌سرا خواهیم داشت.
شور و نشاط، رقابت و کنکاش را می‌توانی در بین تمام دانش‌آموزانی که برای بازدید اولیه به فرهنگ‌سرا مراجعه کردند ببینید، در هر غرفه‌ای که حاضر می‌شوند با دقت ابتدا به توضیحات کارشناس مربوط گوش می‌دهند و بعد از آن برای آزمایش کردن دستگاه یا وسیله مورد نظر در صف انتظار می‌ایستند. اینجا و در این لحظه می‌توانند هر آنچه را که به صورت تئوری در کتاب‌ها خواندند یا از دبیران و معلمان خود آموختند از نزدیک لمس و ارتباط بیشتری با آن برقرار کنند. ۸ غرفه با فضا و شرایط ویژه برای علاقه‌مندان به عرصه علم، فنون و نجوم طراحی شده است.
غرفه اول ویژه تاریخ علوم و علم کهن است. شرکت‌کنندگان در این غرفه با تاریخ علم در ایران و به طور خاص با تاریخ علم در خراسان آشنا می‌شوند. در کنار آن کارشناس به معرفی مشاهیر بزرگ علمی همچون خواجه نصیرالدین طوسی و فردوسی می‌پردازد و آن‌ها را با خدماتی که آن‌ها به کشور و تاریخ علم ارائه دادند، آشنا می‌کند. اینجا دانش‌آموزان و علاقه‌مندان به علوم کهن با مکان‌های تاریخی همچون برج قدیمی و اثر فاخر معماری رادکان، کتب علمی این دانشمندان، ادوات پزشکی در گذشته، اسطرلاب، دارو‌های گیاهی و خاصیت آن‌ها آشنا می‌شوند. غرفه دوم ویژه نجوم است. در این غرفه مخاطب با انواع تلسکوپ و کار با آن‌ها آشنا می‌شوند. بعد از بازدید از مجموعه مخاطبان می‌توانند با تلسکوپ مخصوص خورشیدی رصد خورشید را داشته باشند.
غرفه سوم غرفه شیمی، زیست، زمین‌شناسی و پزشکی را شامل می‌شود. در این غرفه بر اساس سن مخاطبان نکات موردنیاز به آن‌ها تعلیم داده می‌شود. از ویژگی‌های این غرفه اندازه گرفتن فشارخون، به دست آوردن تناسب بین قد و وزن برای مخاطبان است. آزمایش‌های جذاب شیمی در این غرفه انجام می‌شود که مورد استقبال زیاد دانش‌آموزان است. آشنایی با آناتومی بدن، شناخت کانی‌ها و سنگ‌های مختلف در طبیعت و فسیل‌ها از دیگر ویژگی‌های این غرفه است.
غرفه چهارم از غرفه‌های جذاب به ویژه برای کودکان است. این غرفه مخصوص بازی‌های فکری و ساخت روباتیک است. در این غرفه انواع بازی‌های فکری متناسب با گروه‌های سنی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. این غرفه به ایجاد و رشد خلاقیت کمک زیادی می‌کند. غرفه پنجم یکی دیگر از غرفه‌های جذاب این مجموعه است و شامل موتور‌های برش خورده پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ می‌شود. با روشن شدن این موتور‌ها مخاطبان با روند کارموتور، گیربکس، جعبه دنده و کلاج بیشتر آشنا می‌شوند و از نزدیک کارکرد آن را می‌بینند. غرفه ششم غرفه آزمایش‌های فیزیک است. آزمایش روی گوی‌های مغناطیسی، دانش‌آموزان را با انواع حرکت و نوسانات آشنا می‌کند. در این غرفه مخاطبان با نحوه تولید برق به وسیله دوچرخه و استفاده بهینه از انرژی و استفاده از لامپ‌های کم مصرف و پرمصرف بیشتر آشنا می‌شوند. در غرفه هفتم که به غرفه تالار نور و آیینه معروف است، مخاطب با مباحث صوت، زمان و نور به صورت عینی و با قرارگرفتن در پشت دستگاه‌ها، آینه‌ها همچنین تفنگ لیزری آشنا می‌شوند. غرفه هشتم مربوط به نمایش فیلم‌های مستند علمی و آموزش‌های شهروندی است. در سینما دانش با مفاهیم شهروندی از جمله ترافیک، آلودگی هوا، حفظ محیط زیست و اخلاقیات اجتماعی آشنا می‌شوند. مسئول فرهنگ‌سرای علوم و نجوم در پایان این بازدید و در گفتگو با خبرنگار شهرآرامحله گفت: یکی از ویژگی‌های تورعلمی این فرهنگ‌سرا، فضای تعاملی آن است. دانش‌آموزان از پشت شیشه با یک مبحث علمی آشنا نمی‌شوند، بلکه از نزدیک روی مسئله مورد نظر کار و روی آن کاوش می‌کنند. مرتضی دبیریان هدف از انجام این تور را آموزش در کنار ارتقای فرهنگ دانست و توضیح داد: زمانی مخاطب مبحثی را می‌آموزد که قبل از آن نیاز آن را درون خود احساس کند و با فرهنگ مصرفی آن آشنا شود، در کنار تولید انرژی باید با مبحث مصرف و نگهداشت آن نیز آشنا شد.