حضور موفق دختران ورزشکار مشهدی در بزرگ‌ترین برنامه استعدادیابی ایران

مژده رنگیان | شهرآرانیوز؛ بیش از سی دختر ورزشکار و هنرمند مشهدی در قالب گروه «دختران خورشید» در برنامه تلویزیونی استعدادیابی عصر جدید حضور دارند و با درخشش در مرحله نخست، خودشان را برای دومین اجرا مقابل هیئت‌داوران عصر جدید آماده می‌کنند.

اولین‌بار نام پسران خورشید از شهر مشهد سال ۱۳۹۸ در اولین دوره برنامه استعدادیابی عصر جدید شنیده شد. گروهی که برای اولین‌بار با بیشترین تعداد رشته‌های ورزشی حرکات نمایشی زیبایی را اجرا کردند. «پسران خورشید» در فصل اول برنامه عصر جدید تا مرحله نیمه‌نهایی پیش رفتند و در بین ۱۰استعداد برتر این برنامه قرار گرفتند. سال بعد نیز دومین دوره از برنامه رقابتی عصر جدید پخش شد که در آن دوره گروهی از دختران مشهدی با نام «ستاره هشتم» با هدایت و مدیریت یکی از اعضای گروه پسران خورشید راهی این برنامه شدند. دختران ورزشکار مشهدی از داوران زنگ طلایی گرفتند و درنهایت با اجرای خوب فینال و با رأی مردمی عنوان سومی را به‌دست آوردند.

حالا در سومین سال از پخش این رقابت تلویزیونی و استعدادیابی ایرانی از شبکه سه سیما، بازهم دخترانی از خطه خورشید راهی این میدان شده‌اند. گروه ورزشی «دختران خورشید» هم ردپایی از پسران خورشید دارند و جلیل پرداختی، کسی که گروه پسران را تشکیل داده بود، این‌بار تیم دختران شهرش را حمایت کرده است و در مرحله نخست نیز با کسب چهار چراغ سفید از امین حیایی، ژاله صامتی، کارن همایونفر و مجید اسماعیلی، به‌عنوان داوران این دوره، راهی مرحله بعدی شدند. البته امسال به‌جز دختران مشهد، گروه پسران مشهد با نام پدیده‌های ژیمناستیک ایران نیز راهی مرحله بعدی شده‌اند.

قهرمانان از گوشه‌وکنار شهر

جلیل پرداختی، مدیر، کارگردان، طراح و موسیقی‌دان گروه، می‌گوید روزی که همراه با پسران خورشید روی سن برنامه حضور داشتیم، به احسان علیخانی قول دادم تیم دختران خورشید را راهی این برنامه کنم. هدف بعدی هم این است که آکادمی دختران و پسران خورشید را در مشهد راه‌اندازی کنیم تا هرکسی که استعدادی دارد، بتواند شکوفا شود و داوران برنامه آن را افتتاح کنند.

او می‌گوید: حضور گروه‌هایش در عصر جدید به‌آسانی نبوده و در دو سال از همه شهرستان‌های استان استعداد‌های برتر را شناسایی کرده است. در سال‌های قبل طرحی به‌نام اتوبوس سلامتی و نشاط را در مشهد راه‌اندازی کردم که به حاشیه‌های شهر سر می‌زدیم و مسابقات ورزشی مختلفی برگزار می‌کردیم. از همان‌جا با بچه‌های حاشیه‌نشین و استعدادهایشان آشنا شدیم. حالا در گروه دختران خورشید نیز دختران توانمند و بااستعدادی از حاشیه‌ها و شهرستان‌های کوچک اطراف مشهد حضور دارند.

تمرین شبانه‌روزی بدون سالن مشخص

پرداختی خاطرنشان کرد: متأسفانه سالن ثابت نداریم و مدام باید در شهر بچرخیم. هزینه اجاره سالن‌های خصوصی نیز زیاد است، اما چاره‌ای نیست و به‌دلیل هدفمان مشکلات را نیز قبول کرده‌ایم. یکی از شعار‌های اصلی ما این است که «کار نشد نداره». کار ما رؤیاپردازی نیست، بلکه برای رسیدن به هدفمان تلاش می‌کنیم.

مدیر تیم دختران خورشید تصریح کرد: در اجرای اول ۳۳ نفر در تیم حضور داشتند که برای اجرای دوم فعلا سه نفر دیگر هم اضافه شده‌اند. بااین‌حال، اگر کسی فکر می‌کند توانمندی این را دارد که بتواند به گروه کمک کند، فراخوان‌های ما رایگان است؛ اتفاقی که پیش از این در گذشته نیفتاده بود و برخی خانواده‌ها نمی‌توانستند از پس این هزینه‌ها بربیایند، اما در گروه دختران خورشید این‌گونه نیست.

دو هفته دیگر در مسیر اجرا

او با اشاره به زمان دومین اجرای دختران گفت: حدود دو هفته دیگر اجرای دوم را در تهران خواهیم داشت که بعد از ماه رمضان پخش خواهد شد و امیدواریم در این مرحله هم بتوانیم چراغ‌های سفیدی از داوران کسب کنیم و راهی مرحله بعدی شویم. هنوز رقبای ما مشخص نیستند و این موضوع کار را برای ما سخت‌تر می‌کند.
پرداختی درباره حامیان مالی نیز خاطرنشان کرد: در مرحله گذشته برای اعزام به تهران و اسکان خوشبختانه اسپانسر بسیار خوبی داشتیم و چای شاهسوند از دختران ورزشکار مشهدی حمایت کرد و امیدواریم این مسیر ادامه داشته باشد. وجود حامیان مالی دل‌گرمی بسیار خوبی برای دختران ماست تا بتوانند اجرا‌های بهتری داشته باشند.

کارگردان گروه نمایشی ورزشی دختران خورشید اظهار کرد: گروه ما هنری، نمایشی و ورزشی است که حدود ۱۰ رشته ورزشی را در خودش جا داده است. ورزشکاران ما حرکات ورزشی، هنری و نمایشی را به‌صورت قدرتی و سرعتی همراه با تعادل و تمرکز اجرا می‌کنند. یکی از اهداف دیگر ما در گروه، رواج کتاب‌خوانی است و قطعا در اجراهایمان مردم را به مطالعه تشویق خواهیم کرد. عاطفه پرداختی سرپرست گروه است و ندا غفاری به‌عنوان مربی فعالیت می‌کند. رامک علی‌نو از عوامل اجرایی و پزشک‌یار است. اعظم سلطانی و ماندانا صداقت نیز به تیم کمک می‌کنند.

حمایت از دختران خورشید

رقیه تمیزی که به‌عنوان نماینده رسانه‌ای در این گروه فعالیت می‌کند، از استقبال مردم مشهد از حضور این تیم در برنامه عصر جدید می‌گوید. هفته گذشته نیز فاطمه سلیمی، رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد، نیز از تمرینات دختران خورشید دیدن کرد.

تمیزی تصریح می‌کند: حدود نوزده ماه است که تمرینات را با تعداد کم شروع کرده‌ایم، اما از تابستان تمرینات با گروه کامل برگزار شد. بعد از اجرای اول هم فرصت کمی داشتیم تا برای دومین اجرا آماده شویم و اکنون شب و روز درحال تمرین و تلاش هستیم. در گروه ما از دختران هنرمند که نمایش‌هایی با دست نشان می‌دهند تا دختران قهرمان ورزشی در استان و کشور حضور دارند. کوچک‌ترین عضو تیم نیز هفت‌ساله است.

او ادامه داد: هدف ما دیده‌شدن استعداد‌های دختران ماست که در گذشته این فرصت در اختیار آن‌ها گذاشته نشده بود. قطعا با حمایت مردم این تیم بیشتر دیده می‌شود و اسپانسر‌ها نیز در کنار تیم خواهد بود. در دور نخست با حمایت چای شاهسوند راهی تهران شدیم که شرایط خوبی مهیا شده بود. امیدوارم در زمینه تأمین سالن نیز ارگان‌ها نگاه ویژه‌ای به تیم بانوان شهر بکنند.