افزایش دامنه نوسان بورس موجب رشد بازار خواهد شد

گروه اقتصاد | شهرآرانیوز؛ بهنام صمدی، تحلیلگر بازار بورس، درباره تغییر دامنه نوسان بورس از ۲۹فروردین امسال اظهار کرد: از این تاریخ دامنه نوسان بورس از ۵درصد به ۶درصد در دو تابلو اول فرابورس و بورس تغییر می‌کند و این تغییر بر تابلو دوم بورس و تابلو سوم فرابورس و... اعمال نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه هنوز مشخص نیست آیا این تغییرات به‌صورت فصلی است یا خیر، افزود: زمان تغییرات هنوز اطلاع‌رسانی نشده است و این امر بسته به بازخورد تغییرات دامنه نوسان از ۵درصد به ۶درصد خواهد بود.

این تحلیلگر بازار بورس تصریح کرد: افزایش دامنه نوسان بورس می‌تواند به از‌بین‌رفتن صف‌ها، کاهش دست‌کاری در بازار و رشد آن کمک کند و مانع به‌کارگیری روش‌های فرسایشی در بازار شود.

صمدی با اشاره به تجربه سال ۱۳۹۹ درباره تغییر دامنه نوسان بورس بیان کرد: در گذشته ابهام در وضعیت سیاسی کشور، بحث لایحه بودجه و همچنین موضوع برجام و انتخابات ۱۴۰۰ موجب شده بود بازار در هاله‌ای از ابهام به‌سر ببرد و نابسامانی در بازار حکم‌فرما شود، اما اکنون شرایط کمی با سال ۱۳۹۹ متفاوت است.

وی درباره تغییر بازه بازار با تغییر نوسان گفت: با اعمال تغییر دامنه نوسان از ۵درصد به ۶درصد، بازه بازار از ۱۰درصد به ۱۲درصد تغییر کرد و این موضوع تأثیر چشمگیری بر بازار می‌گذارد. تلاش می‌شود بازار آرام تغییر پیدا کند. اکنون بازار بورس به‌دلیل حضور سهام‌دارن مبتدی و مطمئن‌نبودن سهام‌دار در شرایط سیاسی موجود، کشش حذف دامنه را ندارد. از طرفی، مسئولان ما به امنیت سرمایه‌گذاری اعتقادی ندارند.

این تحلیلگر بازار بورس بیان کرد: از آنجایی که در حوزه سیاست‌گذاری در کشور به‌ویژه در حوزه اقتصادی ثباتی وجود ندارد و تورم بالاست، وضعیت اقتصادی کشور بسیار آشفته است. در نتیجه، نمی‌توان بازار سرمایه را بدون حمایت رها و دامنه نوسان را حذف کرد.

صمدی درباره واکنش بازار بورس به تغییر دامنه نوسان خاطرنشان کرد: شاخص بورس از تابلو اول بورس نشئت می‌گیرد، اما در صورت اعمال این موضوع، بازار واکنش خاصی نشان نخواهد داد.