احکام امسال بازنشستگان باید شامل افزایش حقوق و متناسب‌سازی باشد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۱)

به گزارش شهرآرانیوز، حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ضمن اعلام این مطلب از روشن شدن تکلیف افزایش میزان مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ بر اساس مصوبه مزدی شورای عالی کار خبر داد و گفت: از هر زمان که افزایش مستمری امسال اعمال شود باید متناسب‌سازی همزمان با صدور احکام اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به نامه معاون قوانین مجلس شورای اسلامی به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به منظور اعتبارِ قانونی ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی برای اعمال افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ گفت: بر اساس مفاد این نامه، سازمان تامین اجتماعی کماکان می‌تواند برابر مصوبه شورای عالی کار میزان مستمری بازنشستگان خود را برای امسال افزایش دهد و دیگر الزام افزایش ۱۰ درصدی برای مشمولان ماده ۹۶ توجیهی ندارد. رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: در نامه معاون قوانین مجلس، به ماده ۹۶ اشاره و صراحتا قید شده که سازمان مکلف است میزان تمامی مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یکبار کمتر نباشد باتوجه به افزایش‌هزینه زندگی با تصویب هیات وزیران به همان نسبت افزایش دهد؛ بنابراین تشریفات قانونی نحوه تعیین مستمری بازنشستگان سازمان در این ماده به صراحت و بدون ابهام ابلاغ شده است.

وی گفت: امسال مستمری حداقل‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی باید به میزان ۵۷ درصد و سایر سطوح به میزان ۳۸ درصد به اضافه ماهانه ۵۱۵ هزار و ۱۶۵ تومان افزایش یابد.

گزارش‌ها حاکیست، سازمان تأمین اجتماعی هنوز هیچ واکنشی به این نامه نداشته و نظر رسمی خود را در مورد میزان افزایش مستمری بازنشستگان اعلام نکرده است.

صادقی همچنین با اشاره به ضرورت اعمال ۲۵ درصد باقی مانده متناسب‌سازی سال ۱۴۰۰ و اعمال آن در احکام ۱۴۰۱ بازنشستگان به همراه افزایش سالانه مستمری گفت: ۲۵ درصد باقی مانده متناسب‌سازی همانند افزایش مستمری‌ها باید از فرودین ۱۴۰۱ محاسبه شود. چنانچه مقرر شده که از اردیهشت افزایش مستمری‌ها اعمال شود، ۲۵ درصد باقی مانده هم باید توام با آن در نظر گرفته شود.

وی افزود: به هر صورت نباید ۲۵ درصد باقی مانده متناسب‌سازی جدا از افزایش سالانه مستمری‌ها دیده شود؛ چراکه در این صورت اعمال طلب ۲۵ درصدی با تاخیر مواجه می‌شود و نمی‌توانیم این طلب را که میزان آن به ۶۶۲ هزار تومان می‌رسد، دریافت کنیم.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: بعد از افزایش حقوق سال ۱۴۰۱ متناسب‌سازی باید صورت بگیرد و احکام بازنشستگان باید بر مبنای متناسب‌سازی اعمال شود.

بازنشستگان لشگری هم خواستار صدور احکامِ حقوقی سال جدید هستند.

شایان ذکر است: مستمری بازنشستگان لشگری فروردین امسال همانند اسفند پارسال پرداخت شد. همچنین بخشی از متناسب‌سازی که از سوی دولت به بازنشستگان لشگری وعده داده شده بود هنوز پرداخت نشده و بازنشستگان انتظار دارند تا پایان اردیبهشت همه افزایش‌ها در فیش حقوقی آن‌ها منظور شود.

منبع: اطلاعات


اخبار ویژه بازنشسته‌ها در لینک زیر:

instagram.com/bazneshasteh.news