شورا‌ها برای همه امور شهر تصمیم‌گیر باشند

زمانی می‌توان گفت که نظام شورایی ما در شهر نظام شورایی کامل است که این شورا‌ها برای همه امور شهر تصمیم‌گیر باشند. درست است که ما در شهر‌های خود نظام شورایی داریم، اما اکنون این شورا خیلی در شهر مؤثر نیست.

زیرا قانون‌گذاران طرف‌دار شورا نیستند. واقعیت این است که نظام شورایی خیلی طرف‌دار ندارد، جا نیافتاده است و حمایت هم نمی‌شود. اکنون شورای اسلامی شهر اختیاراتی ندارد. زیرا فقط شورای شهرداری است و شهرداری هم یک سازمان مانند دیگر سازمان‌های فعال در شهر است.

وقتی می‌گوییم شورای اسلامی شهر، بدین معنی است که این شورا مانند همه کشور‌هایی که شورا تشکیل داده‌اند، اداره همه امور شهر ازجمله شهرداری، محیط‌زیست، بهداشت، آموزش‌وپرورش و دیگر امور را به دست داشته باشد؛ بنابراین با توجه به وضعیت کنونی، شورا در کشور ما طرف‌داری ندارد.

زیرا فقط بحث مدیریت شهرداری را برعهده دارد و می‌توان به‌عنوان هیئت‌مدیره شهرداری از آن یاد کرد و برای اینکه این روند درست شود و شورایی به معنای واقعی شورای اسلامی شهر داشته باشیم، باید قانون‌گذار اصلاحاتی در قانون ایجاد کند. درصورتی‌که شورای اسلامی شهر شورای واقعی شهر باشد، بی‌گمان کار‌ها به خود مردم واگذار می‌شود و امور شهر را نمایندگان مردم اداره می‌کنند.

اکنون ما در نظام شورایی چنین چیزی نمی‌بینیم و مردم خیلی با امور ارتباط ندارند و انتخابات شورا‌ها هم برای این است که مسائل جاری شهرداری پیگیری شود و نقش مؤثر نظام شورایی در همه امور شهر را شاهد نیستیم. شورا‌های شهر با قوانین کنونی نمی‌توانند نقش اصلی خود را ایفا کنند. بی‌شک اگر شورا به حالت واقعی خود برسد، مردم نقش رأی خود را در شهر خواهند دید.