معاون سلامت سپاه خبر داد: تحویل ۳ میلیون دُز واکسن نورا به وزارت بهداشت/ شهادت ۳۰ پاسدار سلامت در همه‌گیری کرونا

به گزارش شهرآرانیوز، سردار احمد عبداللهی معاون سلامت، آموزش پزشکی و دفاع زیستی سپاه در گفت‌وگویی بیان داشت: قرارگاه پدافند زیستی امام رضا (ع) از ابتدای همه‌گیری کرونا با دستور فرمانده معظم کل قوا برای مقابله با این بیماری تشکیل شد. طرح‌های ضدعفونی معابر، تقویت بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سطح جامعه، تزریق حداکثری واکسن در مراکز تجمیعی واکسیناسیون، تولید واکسن نورا در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) و رزمایش‌های همدلی مومنانه توسط این قرارگاه اجرا شد.

وی همچنین از تزریق ۲۳ میلیون دز اول واکسن در ۲۸۲ مرکز واکسیناسیون بسیج خبر داد و گفت: در اوج همه‌گیری کرونا، ۵۱ هزار و ۸۵۰ بیمار در بیمارستان‌ها و ۴۵۰ درمانگاه سپاه بستری شدند؛ به نحوی که بیمارستان بقیه الله (عج) تهران بیشترین تعداد بستری در کشور داشت و حتی  پارکینگ این مرکز نیز به جایگاه تخت‌های کرونایی تبدیل شد.

معاون سلامت، آموزش پزشکی و دفاع زیستی سپاه ادامه داد: پاسداران ۹۸ درصد دُز اول، ۹۳ درصد دُز دوم و ۶۷ درصد دُز سوم واکسن را تزریق کرده و در پایش‌های سلامتی کرونا شرکت کرده‌اند. در جهاد خدمت‌رسانی نیز ۳۰ پاسدار سلامت به درجه رفیع شهادت نائل آمادند و بیش از ۶۰ درصد شهدای سلامت کشور بسیجی بودند.

سردار عبداللهی احداث بیمارستان‌های صحرایی در اوج کرونا را از جمله اقدامات سپاه در عرصه مردم‌یاری عنوان کرد و گفت: با برپایی بیمارستان‌های صحرایی در استان‌هایی مانند قم و گیلان در اوج کرونا، ۱۰۰ هزار تخت نقاهتگاهی و درمانی در خدمت مردم عزیز بود که با افزایش سه برابری ظرفیت‌های بیمارستانی و کاهش آمار‌های کرونایی دیگر نیازی به این مراکز صحرایی نبود.

وی در پایان عنوان کرد: با شیوع کرونا از اسفند سال ۹۸، مطالعات اولیه واکسن نورا در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) آغاز شد و به عنوان تنها دانشگاه کشور با گذراندن فاز‌های حیوانی و انسانی توانست تائیدیه‌های لازم را از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو دریافت کند، به نحوی که تاکنون ۳ میلیون دز تحویل وزارت بهداشت شده است.