آغاز نخستین همایش ملی مردمی‌سازی اقتصاد در مشهد

به گزارش شهرآرانیوز، دبیر علمی این همایش در آیین گشایش این رویداد یک روزه علمی پژوهشی گفت: بر اساس بند ۲۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی موظف به تبیین ابعاد این رویکرد اقتصادی شده اند، اما بر اساس فراتحلیل انجام شده در بیش از ۲۰۰ مقاله علمی پژوهشی و برگزاری جلسات و مشاوره با نخبگان و خبرگان متخصص در این حوزه، به این نتیجه رسیده ایم که "مردم‌بنیاد بودن اقتصاد" به عنوان یکی از ابعاد اقتصاد مقاومتی دارای ادبیات نحیفی است و نیازمند کار مطالعاتی گسترده است.

وحید ارشدی افزود: بر آن شدیم تا ظرفیت نخبگان و خبرگان را برای ورود به این مساله بسیج کنیم و همایش کنونی را ترتیب دادیم.

وی گفت: اکنون با سوالاتی همچون "چیستی نقش مردم در بخش‌های مختلف اقتصاد" از حوزه آموزش و سلامت گرفته تا کشاورزی و صنعت و خدمات در صنایع بالادستی و پایین دستی مواجه هستیم و اینکه چه بستر‌هایی برای ورود فعالانه آن‌ها به اقتصاد وجود دارد و چه موانع نهادی پیش روی آنهاست، مورد سوال است.

دبیر علمی همایش ادامه داد: از طرفی آیا در اقتصاد رانتی، مردمی سازی اقتصاد قابل اجراست، این‌ها همه سوالاتی است که پیش روی محققان برای دستیابی به اقتصاد مردمی است.

ارشدی گفت: بر اساس این مطالعات، فراخوانی در چهار محور بنیان‌های نظری، سیاستگذاری اجرایی و حکمرانی، تجربه نگاری داخلی و خارجی و مطالعات میان رشته‌ای داده شد که ده‌ها مقاله در این خصوص به دبیرخانه همایش رسید.

وی گفت: از میان ۳۱ مقاله رسیده، ۱۶ مقاله با امتیازات بسیار خوب پذیرفته شده و تعدادی مقاله نیز به صورت پیش نشست داخلی به صورت مجازی و حضوری ارائه گردید، همچنین هشت نشست جانبی با حمایت دانشگاه‌های فردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه قم و دانشگاه علوم اسلامی رضوی با محوریت موضوعات مردمی سازی انرژی‌های تجدیدپذیر، مردمی سازی محرومیت‌زدایی، مردمی سازی تعاون و خیریه برگزار گردید.

دبیر علمی نخستین همایش ملی مردمی‌سازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی گفت: نشستی بین المللی نیز با حضور مشاور اقتصاد بانک جهانی و بنیانگذار موسسه دموکراسی اقتصاد و پژوهشگر موسسه مطالعات مالکیت کارکنان "راجرز" آمریکا برگزار شد و در سایت همایش بارگذاری شد که تاکنون با بیش از ۲۵ هزار بازدید داشته است.

ارشدی به مشارکت ۱۵ استاد تمام، دانشیار و استادیار عضو هیات علمی دانشگاه‌های کشور در هیات علمی همایش اشاره کرد و افزود: ۳۶ عضو هیأت علمی، داوری همایش ملی مردمی سازی اقتصاد را برعهده داشته و ده‌ها دانشجو در مقاطع سه گانه دکترا، کارشناسی ارشد و کارشناسی همکاری بسیار ارزشمندی در این همایش داشته اند.

وی گفت: امیدواریم نتایج این همایش بتواند در اختیار سیاست‌گذاران قرار گیرد تا مسیر حضور فعالانه مردم و استفاده از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های مادی و معنوی آن‌ها در اقتصاد مقاومتی فراهم شود.

معاون پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این آیین گفت: در همایش کنونی نیز همچنان با نگاه دولتی برای مردمی کردن اقتصاد مواجه هستیم حال آنکه باید به موضوع اقتصاد مردمی بپردازیم.

رضا لطفی افزود: برنامه اصلی در دانشگاه‌ها این است که پول نفت را چگونه مدیریت کنیم در حالی که باید ببینیم چگونه باید با درآمد نفت در دانشگاه‌ها تولید ثروت کرد.

وی گفت: یکی از راه‌های اثرگذاری دانشگاه بر جامعه، برپایی همایش‌های اثرگذار است لذا این همایش ارزشمند باید راهکار‌های اثرگذاری بیشتر بر جامعه را به معاونت پژوهشی ارائه کند.

منبع: ایرنا